Curtiss
Články
Curtiss Commando se zrodil jako návrh na 36ti místné komerční dopravní letadlo s přetlakovou kabinou, označený jako „CW-20“. Vývoj začal v roce 1936 konstrukční tým firmy Curtiss, který vedl George W. Page. CW-20 byl plánován jako větší, spolehlivější a výkonnější konkurent letounu Douglas DC-3, který v té době právě vstupoval do služby.
17. dubna 1940 Nizozemci podepsali objednávku na čtyřiadvacet Curtiss-Wrightů CW-21B za cenu 1 747 905 USD. Co to vlastně koupili za letouny? Jaká byla jejich služba v nizozemském vojenském letectvu? Zasáhly do bojů? Proti komu bojovaly? Na tyto otázky se Vám pokusí odpovědět následující článek.
K prvnímu japonskému náletu na Jávu došlo 2. února 1942. Curtiss-Wrighty ten den zůstaly na zemi. Prvně proti nepříteli vzlétly až další den, tedy 3. února 1942. Japonci zaútočili sedmdesáti bombardéry Mitsubishi G3M Nell z Takao Kókútai, Kanoya Kókútai a 3. Kókútai, jejichž vzdušné krytí zajišťovalo čtyřiačtyřicet stíhacích Mitsubishi A6M Reisen (Zero) od Tainan Kókútai a 3. Kókútai.
Douglas XA-2 byl americký prototyp bitevního letounu přestavěný na jaře 1926 společností Douglas Aircraft z pozorovacího letounu Douglas O-2. Byl postaven pouze jeden prototyp a typ nebyl sériově vyráběn.
Bojová činnost Františka Peřiny 10. - 12. 5. 1940 u GC I/5, kdy se stal prvním československým stíhacím esem ve 2. světové válce.
V polovině září 1941 se na letišti Kadnikov objevili příslušníci 126. IAP. Základna se nacházela 140 km od města Vologda, poblíž železniční trati spojující tuto aglomeraci s přístavem Archangelsk. Na letištní ploše letce ze 126. IAP čekaly pro Sověty v té době rozhodně velmi nezvyklé letouny: americké stíhačky Curtiss Tomahawk. Poskytli je noví spojenci Stalinova Sovětského svazu - Britové. Účelové spojenectví vzniklo před pouhými necelými třemi měsíci, po německém útoku na SSSR. Stíhačky, hřadující kolem vzletové dráhy letiště, představovaly jeden z jeho prvních praktických důsledků.
Témata
Podkategorie