Curtiss F6C-3 Hawk

     
Název:
Name:
Curtiss F6C-3 Hawk Curtiss F6C-3 Hawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss F6C-3 Hawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1927-DD.MM.1927 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1927-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35 (A7128/7162)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1926
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
981 kg 2162 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1344 1) kg 29631) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.6 m 31ft 6in
Délka:
Length:
6.96 2) m 22ft 10in2)
Výška:
Height:
2.69 3) m 8ft 10in3)
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2 262 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss D-12 o výkonu 298 kW
dvoulistá kovová vrtule Curtiss-Reid
Curtiss D-12, power 400 hp
two-blade metal Curtiss-Reid propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
378 l 100 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
247.2 km/h v 0 m 153.6 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6187 3) m 203004) ft
Dolet:
Range:
564.9 km 351 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning 2x .30 Browning machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
S plováky:
1) 1504 kg
2) 7,75 m
3) 3,26 m
4) 5822 m
As floatplane:
1) 3316 lb
2) 25ft 5in
3) 10ft 8,5in
4) 19100 ft
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
http://www.aerofiles.com/_curt.html
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/f6c-3.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww1/f6c.html

Curtiss F6C-3 Hawk - F6C-3 od VB-1B, USS Lexington, cca 1928. Ocas, horní křídlo a pravděpodobně vrtulový kužel jsou žluté, zbytek stroje byl stříbrný.

F6C-3 od VB-1B, USS Lexington, cca 1928. Ocas, horní křídlo a pravděpodobně vrtulový kužel jsou žluté, zbytek stroje byl stříbrný.
Curtiss F6C-3 Hawk - Stejný stroj z boku. Je krásně vidět nový podvozek převzatý z F6C-4.

Stejný stroj z boku. Je krásně vidět nový podvozek převzatý z F6C-4.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F6C-3-Hawk-t125747#426789 Verze : 0
F6C-3 byla sériová varianta F6C-2, s úpravami doporučenými piloty VF-2. Úpravy zhruba odpovídaly armádním P-1A, přesněji P-1A používaly úpravy navržené pro F6C-3 a použité na dvou F6C-1 (A6970, A6972), přestavěných v roce 1926. Šlo o upravený chladič a palivové potrubí, prodloužený trup a další menší úpravy. Nově mohl být také pravý 7,62mm kulomet zaměněn za 12,7mm, jako tomu již dříve bylo u armádních strojů, a místo přídavné nádrže (používaly se 114 a 189litrové nádrže) mohl nést lehké pumy. Původně F6C-3 používaly stejný podvozek jako předchozí verze, poté co bylo v roce 1927 opuštěno používání podélných záchytných provazů, ale byl na strojích určených pro provoz na letadlových lodích nahrazen podvozkem používaným na F6C-4 a na strojích námořní pěchoty, sloužícími na pozemních základnách, podvozkem z F6C-1. Kromě toho bylo také možno podvozek nahradit plováky, a v roce 1928 krátkou dobu letka VB-1B používala plovákové stroje.


Prvním uživatelem se stala nově vytvořená letka VF-5 ("Red Rippers"), vytvořená v únoru 1927 v Norfolku a používající je až do roku 1929 (v té době se již jmenovala právě VB-1B). Kromě těchto 18 strojů dostaly F6C-3 také mariňácké letky VF-8M a VF-9M v Quanticu. Na konci 20. let se námořnictvo rozhodlo přejít pouze na typy poháněné vzduchem chlazenými motory a předalo své stroje také námořní pěchotě. Odtud byl poslední stroj, A7146, vyřazen v červenci 1932, s 1037 nalétanými hodinami.


F6C-3 prodělaly také závodnickou kariéru. Již první z nich, A7128, byl nasazen jako záložní stroj do Schneiderova poháru, který se konal 13. listopadu 1926 v Norfolku. Kvůli tomu dostal (kromě plováků) upravený motor D-12A, schopný vyvinout 378 kW, a zvětšenou pomocnou nádrž. Protože ostatní letouny námořnictva byly vyřazeny, byl A7128 i použit, a umístil se na čtvrtém místě s rychlostí 220,4 km/h. Další, A7144, byl natolik modifikován, že dostal i nové označení, F6C-6, pod kterým byl nasazen do Národních leteckých závodů 1929, kde dosáhl čtvrtého místa (ponižujícího, vzhledem k tomu, že 1. a 3. místo obsadily civilní stroje).


V roce 1928 plovákový F6C-3 A7147 námořní pěchoty, pilotovaný sedmačtyřicetiletým majorem Charlesem A. Lutzem, vyhrál Curtissův námořní pohár s rychlostí 253,6 km/h (soupeři mu byly dva F6C-4 námořnictva, a od této chvíle se každý ročník závodu proměnil v tvrdé soupeření mezi těmito dvěma složkami). Lutz několik týdnů po závodě zahynul při letecké nehodě. Pro ročník 1930 dostal A7147 upravené plováky, všechny hlavičky šroubů a spoje měl pečlivě přelepeny páskou a pomocnou nádrž pod břichem zakapotovanou do trupu. V této podobě na něm kapitán Arthur Page opět vyhrál, s rychlostí 264 km/h. Poté byl i tento stroj důkladně přestavěn a do závodu o Thompsonův pohár v září 1930 již nastoupil jako hornoplošný XF6C-6.
Curtiss F6C-3 Hawk - F6C-3 4. stíhací letky námořní pěchoty. Tento stroj předtím sloužil u VF-8M. Vrtulový kužel, disky kol a opěrka hlavy jsou červené. podvozek je pozemní převzatý z F6C-1.

F6C-3 4. stíhací letky námořní pěchoty. Tento stroj předtím sloužil u VF-8M. Vrtulový kužel, disky kol a opěrka hlavy jsou červené. podvozek je "pozemní" převzatý z F6C-1.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F6C-3-Hawk-t125747#426804 Verze : 0
.
Curtiss F6C-3 Hawk - F6C-3 A7144, VB-1B v době, kdy používala plovákové stroje. Směrovka je žlutá, vrtulový kužel červený. Bílé velké E a malé B na přídi znamenají, že letka byla oceněna za přesné bombardování. Tento stroj byl později přestavěn na F6C-6.

F6C-3 A7144, VB-1B v době, kdy používala plovákové stroje. Směrovka je žlutá, vrtulový kužel červený. Bílé velké E a malé B na přídi znamenají, že letka byla oceněna za přesné bombardování. Tento stroj byl později přestavěn na F6C-6.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F6C-3-Hawk-t125747#427094 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více