Curtiss XP-40

     
Název:
Name:
Curtiss XP-40 Curtiss XP-40
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-40
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1937-DD.10.1938 Curtiss-Wright Corp., Buffalo New York
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1937-DD.10.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (byl upraven 10. sériový P-36A)
První vzlet:
Maiden Flight:
14.10.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2457 kg 5417 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2839 kg 6260 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3116 kg 6870 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.370 m 37ft 4in
Délka:
Length:
9.47 m 31ft 1in
Výška:
Height:
3.760 m 12ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.92 m2 236 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
129,516 kg/m2 26.53 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-19 (C13) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 853 kW.
Vrtule trojlistá Curtiss Electric s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 360 mm.
Allison V-1710-19 twelvee-cylinder Vee liquid cooled engine rated at 1,145 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch Curtiss Electric propeller of diameter 11ft
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
613 l 162 US gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
550.4 km/h v 3719 m 342 mph in 12200 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
473.1 km/h v 0 m 294 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s - ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,2 min do 3658 m 3,2 min to 12000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9449 m 31000 ft
Dolet:
Range:
740.3 km 460 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km 1180 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 M2 ráže 12,7 mm nad motorem s 200 náboji
1x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm nad motorem s 500 náboji
Pumový náklad: pod křídla bylo možno zavěsit 6x 10 kg pum.
One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 M2 right upper the engine with 200 rounds and
one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN-M2 left upper the engine with 600 rounds.
Bomb load: Up to 132 lb bombs (six bombs of a weight 22lb).
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
Šéfkonstruktér továrny Curtiss-Wright Donovan Berlin si poměrně záhy uvědomil, že jeho stíhací letoun P-36 poháněný hvězdicovými motory je na konci vývoje a tak v červenci 1937 nainstaloval do jinak nezměněného P-36A vidlicový dvanáctiválec Allison V1710-19 (C13). Tato verze motoru byla optimalizovaná do výšek 4 200 m, armádnímu letectvu to vyhovovalo, neboť mělo představu, že letecké souboje se budou odehrávat v této výšce. Takto upravený letoun byl továrně označen jako Model 75P a USAAC je označilo jako XP-40.
Charakteristickým rysem byl vstup nasávaného vzduchu, který byl nad motorem mezi oběma kulomety. Chladič chladící kapaliny byl prozatím vzadu pod křídlem, velkou výhodou bylo skutečnost, že kabina byla ve stejné pozici jako u P-36, vzpomeňme na XP-37, který byl s XP-40 porovnáván.

Prototyp XP-40 prošel vývojem a byly zavedeny změny na výfukovém potrubí, oba kulomety byly změněny na velkorážné a objevil se charakteristický znal všech pozdšjších P-40 - chladič se přesunul pod motor a společně s olejovým chladičem vytvořil charakteristický podbradek.

XP-40 již v době svého prvního letu byl spíše podprůměrný letoun, měl však jednu výhodu, byl k dispozici ihned a relativně levně a tak 27.dubna 1939 USAAC objednalo dosud nevídané množství 524 stroje P-40.
Realizing that the radial-engined P-36A was at the limit of its development, Curtiss designer Donovan Berlin got USAAC permission in July 1937 to install a 1,150 hp Allison V-1710-19 liquid-cooled engine with integral supercharging in the 10th P-36A (Serial No 38-10). This project was given the company designation of Model 75P, and the USAAC gave the project a new fighter designation, XP-40.

There had to be a considerable amount of replumbing to adapt the P-36 airframe to the liquid-cooled Allison. The carburetor intake for the single-stage supercharger was installed in the upper nose, between the two nose guns. An oil cooler was mounted underneath the nose, and the radiator was located in a ventral position just aft of the wing. Unlike in the XP-37, the cockpit remained in the same location as in the P-36.

The XP-40 flew for the first time on October 14, 1938, with test pilot Edward Elliot at the controls. Armament was two 0.50-inch machine guns located in the upper fuselage deck and synchronized to fire through the propeller arc, standard armament for US pursuit aircraft at the time. Wing racks could be fitted for six 20-pound bombs.
Zdroje:
Sources:
Ray Wagner, The Curtiss P-40 Tomahawk, Aircraft in Profile část 2, Doubleday, 1965
Ken Wixey, Hawk Dynasty, The Curtiss Hawk Monoplanes, Part 2, Air Enthusiast No. 72, 1997
http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p40_1.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40-t44777#175548 Verze : 0
Fotografie prototypu XP-40, povšimněte si chladiče, který byl až za úrovní kabiny.
S tímto letounem vzlétl poprvé zkušební pilot Edward Elliot.
Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40-t44777#175550 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více