Curtiss XP-60E

     
Název:
Name:
Curtiss XP-60E Curtiss XP-60E
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-60E
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (42-79425)
První vzlet:
Maiden Flight:
26.05.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3758 kg 8285 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4681 kg 10320 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5225 kg 11520 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.590 m 41ft 3.75in
Délka:
Length:
10.333 m 33ft 11in
Výška:
Height:
3.810 m 12ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
25.55 m2 275 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
183,209 kg/m2 37.52 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-10 Double Wasp vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 491 kW.
Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček.
Pratt & Whitney R-2800-10 Double Waps eighteen-cylinder air-cooled two-row radial rated at 2,000 hp for take-off,
driving a four-blade constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
659.8 km/h v 6157 m 410 mph in 20200 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
560 km/h v 6096 m 348 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4.8 min do 4572 m 4.8 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11582 m 38000 ft
Dolet:
Range:
506.9 km 315 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm v křídlech s 250 náboji pro každý. Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M-53-M2 machine-guns with 250 rpg mounted in the wings.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tovární označení Model 95D
Po neúspěchu XP-60C při porovnávacích zkouškách v Patterson Field byl program P-60 ve své podstatě bez šance na přijetí do výzbroje USAAF. Sériově vyráběné letouny Republic P-47D a North American P-51B XP-60C lehce překonaly a bylo zřejmé, že uspokojí všechny potřeby armádního letectva. Továrně Curtiss-Wright se však podařilo vyjednat ještě to, že si armádní piloti vyzkouší prozatím netestovaný XP-60E, který nebyl připraven na zkoušky v květnu 1943 v Pattersonu. Prototyp XP-60E (Model 95D) byl letecky přepraven ke zkouškám na základně Elgin Field. Zde zkušební piloti USAAF zjistili, že XP-60E se za letu chová velmi neklidně a musí být neustále vyvažován, stability ve vodorovném letu byla nevyhovující a při stoupaní se letoun prý nedal udržet, výkony také nedosahovaly potřebných hodnot.

Konečně v květnu 1944 společnost Curtiss-Wright uznala, že program P-60 je beznadějně ztracený a armádnímu letectvo požádala o souhlas s ukončením všech prací na tomto projektu. USAAF ale trvala na dokončení alespoň jednoho ze dvou objednaných YP-60A, tedy letadel objednaných v rámci revidované objednávky na stavbu P-60A-1CU. Tyto letouny byly přeznačeny YP-60E.
After the failure of the XP-60C in the tests at Patterson Field was the P-60 essentially no chance for the P-60, since the P-47 and P-51 seemed to satisfy all the Army's needs for fighters. Nevertheless, the Army agreed to test the delayed XP-60E which had missed out on the May 1943 trials at Patterson Field. In January 1944, the XP-60E (Model 95D) was flown to Elgin Field for official tests. USAAF test pilots found that the XP-60E did not compare very favorably in level flight performance with later fighters, but it did match them in climbing rate. The aircraft was sensitive to slight changes in flight condition and had to be constantly retrimmed. Stability in level flight was poor and the climing speed was difficult to maintain.

In May of 1944, Curtiss-Wright finally recognized that the P-60 was a lost cause, and indicated to the Army that they wanted to discontinue all further work on the project. However, the USAAF insisted that the company follow through on its agreement and complete at least one of the two YP-60A aircraft still under construction under the revised P-60A-1-CU contract. These aircraft had been redesignated YP-60E owing to the number of design modifications incorporated that were related to the XP-60E.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Co. Ltd., 1979. ISBN 978-0-370-10029-6.
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961, Sixth impression 1969, ISBN 978-0-356-01448-7
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Letectví a kosmonautika č. 24/1974, Václav Němeček, Letadla 39-45, Curtiss P-60.
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.americancombatplanes.com/xp48_3.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p60e.html
http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p60.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60E-t43719#172885 Verze : 0
Náčrt - pohled z boku a fotografie
Curtiss XP-60E -


Curtiss XP-60E -


Curtiss XP-60E -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60E-t43719#172889 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více