Grumman
Články
V současné době probíhají zkoušky nového univerzálního letounu, který má být ve všech směrech unikátní. Jedná se největší kontrakt v historii vojenského letectva, na kterém participuje řada zemí. Předpokládá se, že to bude po dlouhé době letoun, který se dočká tisícových sérií. Již dostal své bojové jméno: F-35 Lightning II.
Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.
Během studené války se ve vzduchu mnohokrát setkali piloti plně vyzbrojených letounů obou hlavních velmocí, jejich spojenců nebo satelitů. Většina setkání se obešla bez konfliktů, i když zúčastnění většinou provozovali to, čemu se říká „dráždění chřestýše bosou nohou“. Když nic jiného, aspoň se snažili zaujmout výhodnější pozici vůči protivníkovi. Ovšem občas to dopadlo jinak.
SSSR vyvinul koncem šedesátých let výkonný stíhací letoun MiG-25. Tento letoun neměl být původně exportován, ale po tom co poručík Viktor Bělenko přelétl s jedním MiGem-25P na základnu Hakodate v Japonsku, nebylo co tajit. Letoun byl uvolněn pro export. Tak přestože nikdy nedošlo ke konfliktu velmocí, měl MiG-25 možnost utkat se, nad Libanonem, se svým protějškem, americkým F-15. I když oba letouny létaly pod výsostnými znaky jiných zemí.
Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu za letu? Navíc proudové stíhačce, nejmodernějšímu výtvoru své doby... no přeci totéž. Tlačit.
Nejlepší pilot, kterého Risner ve svém životě potkal, nebyl Američan, ale pilot MiGu-15, se kterým se pustil do souboje. Do souboje, který v konečném důsledku přinesl ztráty na obou stranách.
Vznik, vývoj a verze jednoho z nejúspěšnějších amerických palubních stíhacích letounů 2. světové války.
Grumman F4F Wildcat je americký stíhací letoun pro letadlové lodě, který vstoupil do služby v roce 1940 u námořnictva Spojených států a britského královského námořnictva, kde byl zpočátku známý jako Martlet. Wildcat byl nejprve používán Brity v severním Atlantiku a na počátku druhé světové války byl jedinou účinnou stíhačkou, kterou mělo k dispozici námořnictvo Spojených států a námořní pěchota v Pacifiku.
Během občanské války ve Španělsku sloužila v řadách republikánského letectva řada typů původem z USA. Kvůli embargu Spojených států na vývoz vojenské techniky na Iberský poloostrov šlo téměř vždy o letouny civilní a v několika málo případech o jednotlivé kusy vojenských letadel. Jedinou výjimku představoval Grumman GE-23, nazývaný v republikánském letectvu „Delfín“. Tento dvoumístný bitevní a stíhací letoun představoval exportní provedení palubního typu Grumman FF-1, stavěného pro letectvo amerického námořnictva. Vládní španělské letectvo získalo celkem 34 exemplářů, produkovaných v licenci kanadským výrobcem Canadian Car & Foundry Company. Do řadové služby je zařadilo na jaře 1938.
Emisaři španělské republiky pátrající v USA po vhodných typech pro posílení vládního letectva narazili na dvouplošný dvoumístný stíhací letoun Grumman FF-1 již na podzim 1936. Nejspíše k tomu došlo v září, kdy ve Spojených státech dlel cap. Augustín Sanz Sainz. A tak lze s největší mírou pravděpodobnosti říci, že za rozhodnutím vyrábět tato letadla v kanadské továrně společnosti Canadian Car & Foundry Company (CC & FC) ve Fortu William stál od začátku právě zájem španělských republikánů.
Íránské letectvo se sice stalo jediným zahraničním uživatelem těchto výkonných stíhačů, avšak právě v jeho řadách dosáhly letouny F-14 Tomcat svých největších bojových úspěchů.
Letadlové lodě prokázaly během Druhé světové války svou údernou sílu. Staly staly se jádrem flot všech námořních velmocí a právem jsou považovány za nejsilnější hladinové jednotky. Jedinou výjimkou byl po dlouhá léta Sovětský svaz. Pro boj s bojovými skupinami letadlových lodí musel používat letectvo z pozemních základen a ponorky.
Témata
Podkategorie