Mikojan-Gurevič
Články
Speciální neozbrojená modifikace frontového stíhacího letounu typu MiG-21S pro prověření aerodynamických vlastností, letových charakteristik, stability a ovladatelnosti bezocasého letounu.
Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.
Díky úsilí SMI má F-104 Starfighter pověst neúspěšného letadla. Některé přezdívky stojí za to: „létající rakev“, „zabiják manželů“, „výrobce vdov“ a tak dále. Předpokládá se, že beznadějně prohrál letecký boj s MiG-21. Postoj k F-104 však nebyl vždy všude negativní. Například v Pákistánu dostal docela rozumnou přezdívku „chuligán“. Kanadští piloti tomu někdy říkali „létající falus“, což je, jak vidíte, mnohem lepší než „létající šrot“, jak se ve své době nazýval MiG-21.
SSSR vyvinul koncem šedesátých let výkonný stíhací letoun MiG-25. Tento letoun neměl být původně exportován, ale po tom co poručík Viktor Bělenko přelétl s jedním MiGem-25P na základnu Hakodate v Japonsku, nebylo co tajit. Letoun byl uvolněn pro export. Tak přestože nikdy nedošlo ke konfliktu velmocí, měl MiG-25 možnost utkat se, nad Libanonem, se svým protějškem, americkým F-15. I když oba letouny létaly pod výsostnými znaky jiných zemí.
Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu za letu? Navíc proudové stíhačce, nejmodernějšímu výtvoru své doby... no přeci totéž. Tlačit.
Nejlepší pilot, kterého Risner ve svém životě potkal, nebyl Američan, ale pilot MiGu-15, se kterým se pustil do souboje. Do souboje, který v konečném důsledku přinesl ztráty na obou stranách.
Ve většině západních publikací se uvádí, že k prvnímu nočnímu souboji a sestřelu proudových stíhaček došlo během bojů v Koreji, konkrétně 3. listopadu 1952. Druhá strana naproti tomu sestřel jednoznačně popírá. Porovnáním dostupných údajů vyjde najevo řada nejasností, která z této události činí poměrně kontroverzní záležitost.
Irak - krajina, ktorá počas vlády Saddáma Husajna disponovala štvrtou najpočetnejšou armádou sveta, disponovala okrem veľkého množstva obrnenenj techniky aj veľkým množstvom bojoých lietadiel. Preto je zarážajúci fakt že bojová aktivita Irackého letectva od roku 1991 bola mizivá. Nasledujúce fotografie možno odhalia, kam ukryl Saddám Husajn svoje lietadlá...
Letoun U-2 létá od poloviny padesátých let. Přestože příští rok oslaví půl století od svého prvního vzletu, zatím se do „důchodu“ nechystá. Důvod je prostý. Jakkoli by se, v době satelitů, mohla konstrukce pocházející z minulého století zdát zastaralá, pravdou zůstává, že letoun je spolehlivou platformou pro řadu průzkumných systémů. Proti satelitům je mnohem operativnější a levnější.
První prototyp letounu typu Je-8 (MiG-23) vešel ve známost jako Je-8/1 (rudá 81) a brány prototypové dílny OKB MiG opustil dne 5. března 1962. Vzhledem k tomu, že tento stroj postrádal instalaci střeleckého radaru, jeho trup byl opatřen plechovou špicí. Její útroby pak vyplňovala testovací aparatura.
Historie služby prvního letounu řady Mig v československém letectvu.
Bilance provozu (1952 - 1959).
Bilance provozu (1960 - 1974).
Zbarvení, kamufláže, takticko-technická data.
Historie služby prvního "přepadového" stíhače řady Mig v československém letectvu.
Až dosud jsem se ve svých článcích zabýval souboji, ve kterých byla na vítězné straně technika západní provenience. Abych nevypadal zaujatě, budu se v tomto článku věnovat souboji, ve kterém se role obrátily.
Historie služby prvního nadzvukového stíhače řady Mig v československém letectvu.
Témata
Podkategorie