Název: Name: | Bell XFL-1 Airabonita | Bell XFL-1 Airabonita |
Originální název: Original Name: | Bell XFL-1 Airabonita | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | 08.11.1938-DD.MM.1940 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | 08.11.1938-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (BuNo 1588) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.05.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2341 kg | 5161 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3017 kg | 6651 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3275 kg | 7220 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10.672 m | 35ft 0in |
Délka: Length: | 9,070 m | 29ft 9in |
Výška: Height: | 3.890 m | 12ft 9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,59 m2 | 232,00 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 139,88 kg/m2 | 28.65 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison XV-1710-6 (E1) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 857,5 kW a 746 kW v h= 3 048 m. Vrtule trojlistá kovová Curtiss s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 160 mm | Allison XV-1710-6 (E1) twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,150 hp for take-off and 1,000 hp at 10,000 ft, driving a three bladed Curtiss constant-speed propeller of the diameter 10ft 4in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 477 l ve vnitřních nádržích a 270 l v přídavné nádrži pod trupem. | 126 US gallons (105 UK gallons) + 74 US gallons (62 UK gallons) in one drop tank. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 544 km/h v 3353 m | 338 mph in 11000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 476 km/h v ? m | 296 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13.4 m/s | 2630 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,75 min do 3048 m | 3,75 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9425 m | 30922 ft |
Dolet: Range: | 1553 km | 965 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2373.8 km | 1475 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Oldsmobile M4 (T9) ráže 37 mm v ose vrtule s 15 granáty nebo 1x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v ose vrtule se zásobou 280 nábojů a 2x pevný kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 7,62 mm nad motorem. Výzbroj nebyla instalována. | One fixed forward-firing 1.46 inch Oldsmobile M4 (T9) cannon, 15 rounds or one fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine-gun, 280 rounds, firing through the propeller hub and two fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN/M2 synchronized machine-guns in the fuselage nose. Armament never fitted to the aircraft. |
Uživatelské státy: User States: | USA | United States |
Poznámka: Note: | Tovární označení Bell Model 5. Experimentální palubní stíhač pastavený na základě armádního letounu P-39 Airacobra. | The Bell XFL Airabonita was a United States experimental shipboard interceptor aircraft developed for the United States Navy by Bell Aircraft. The initial ground test in May 1940 revealed engine cooling problems which plagued the aircraft through its four year life. Another problem was inadequate directional stability, a problem that had first been determined by wind tunnel tests made at the University of Michigan. As a result of these tests, Bell had added fillets, dorsal fins and duct modifications to the XFL-1 but none cured the stability problems. Bell then tried larger horizontal and vertical tail surfaces to no avail. After testing by Bell, the aircraft was flown to the Naval Aircraft Factory as NAS Philadelphia, Pennsylvania on 27 February 1941 for further tests. During carrier qualification tests on 12 May 1941, the landing gear failed and the aircraft was declared “to be unsatisfactory for use as a carrier aircraft or for arrested landings.″ As a result of this failure and the superiority of Vought’s Model V-166B or Grumman’s Model G-34 XF5F-1, the Navy signed a contract with Vought-Sikorsky for 584 F4U-1 Corsairs on 30 June 1941. |
Zdroje: Sources: | Tommy Thomason, Naval Figfters, No 81, Bell XFL-1 Airabonita, Publisher: Ginter Books January 2008, ISBN: 0-94261-281-7. Robert F. Dorr with Jerry C. Scutts, Bell P-39 Airacobra, Crowood Aviation Series, The Crowood Press Ltd., 2000, ISBN 1-86126-348-1. Peter M. Bowers, "Airborne Cobra Pt.I". Airpower, Vol. 8, No 6, November 1978. William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: U.S. Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's, 1977. ISBN 0-356-08218-0 Jacek Tomalik, Bell P-39 Airacobra Cz.1, Monografie Lotnicze 58, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 1999. ISBN 83-7237-032-X. Jacek Tomalik, Bell P-63 Kingcobra, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra Cz.2, Monografie Lotnicze 59, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 2001. ISBN 83-7237-034-6. www.microworks.net http://1000aircraftphotos.com/APS/2478.htm www.fiddlersgreen.net http://www.airwar.ru/enc/fww2/fl1.html archiv autora |