Velká Británie (GBR)
Články
Program zkoušek letounu technologických demonstrátorů programu JSF byl bitvou dvou skupin sdružujících největší výrobce letecké techniky. Na výsledcích testů a závěrečném rozhodnutí komise záleželo, kdo získá kontrakt století, na zřejmě jeden z posledních pilotovaných útočných letounů.
Stíhací bombardéry Vampire od Austrálie po Zimbabwe.
Historie stíhacích variant druhého sériově vyráběného proudového letounu britské výroby.
Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.
Keď sa povie Harrier, väčšina z nás si predstaví pýchu britského umu a invencie stúpajúcu z paluby lietadlovej lode niekde v južnom Atlantiku. Málokto však vie, že stopa jeho pôvodu vedie na opačnú stranu kanálu La Manche.
Podivuhodný příběh zrodu proudových motorů, jehož hlavní etapa se začala psát ve třicátých letech minulého století, (pomineme-li některé další badatelské práce, uskutečněné např. ve Švédsku nebo Švýcarsku) se v podstatě nezávisle na sobě odehrával na dvou místech naší planety. Tím prvním místem byl výzkum prováděný v Německu, a to zejména u firmy Heinkel, vedený významným průkopníkem tohoto druhu leteckých pohonů Dr. Hansem von Ohainem, který nakonec vyhrál i pomyslný souboj o první vzlet letounu, poháněného výhradně proudovým pohonem.
Za druhého pomyslného otce proudového motoru můžeme považovat především Franka Whittleho, který v Anglii přibližně ve stejné době prostřednictvím svého neúnavného novátorského přístupu položil základ proudových motorů s radiálním kompresorem, které hlavně po druhé světové válce získaly věhlas po celém světě. A právě těmto okolnostem vývoje prvních funkčních anglických proudových motorů, které značně přispěly k dnešní podobě leteckých pohonů, je věnován tento článek.
Profil jednoho z nejlepších současných hloubkových bombardérů a víceúčelových letounů s měnitelným šípem křídel.
Profil jednoho z nejlepších současných hloubkových bombardérů a víceúčelových letounů s měnitelným šípem křídel.
Od doby, kdy se objevily první letouny těžší než vzduch a začaly konkurovat do té doby kralujícím vzducholodím, koketovali konstruktéři s myšlenkou používat těžší letadla (pojem letadlo zahrnuje veškeré létající stroje tedy letouny těžší vzduchu i aerostaty lehčí vzduchu) k vynášení lehčích.
Témata
Podkategorie