Panavia Tornado a jeho verze
♡ Chci přispět
Základní popis letounu Tornado
Samonosný hornoplošník celokové konstrukce s proměnnou geometrií křídla. Křídlo má měnitelný šíp o 43 stupňů (68 až 25 stupňů). Je to víceúčelové letadlo kategorie STOL, s řešením zvyšujícím vztlak, motory s automaticky řízenými vstupními otvory a výtokovými obraceči tahu.
Pohom zajišťují dvas trojhřídelové dvouproudové motory Turbo-Union RB199-34R Mk.101, Mk.103, Mk.104, případně další novější verze těchto motorů.Motory Mk.101 dávají každý statický tah 37.7 kN a až 66.01 kN s přídavným spalováním (afterburner), verze Mk.103 pak statický tah 38.48 kN a až 71.5 kN s přídavným spalováním, varianta Mk.104 má statický tah 47.19 kN, přídavné spalování dává až 82.80 kN.
Existuje několik verzí letounu, které jsou schopné zejména přesných (bodových) útoků na pozemní cíle při hloubkovém letu velmi nízko (20-50 metrů nad terénem) a velkou (i nadzvukovou) rychlostí. Další verze jsou přepadový stíhač, námořní útočné letadlo a průzkumný letoun.
Tornado je vybaveno velmi moderní elektronikou (radar pro kopírování terénu, systém řízení fly-by-wire) a je průběžně modernizováno. Jeho posádku tvoří pilot a operátor zbraňových systémů, každý na vystřelovacím sedadle Martin-Baker Mk 10A, schopné zachránit posádku v nulové výšce a rychlosti.
Hlavní výzbroj tvoří 2 kanony ráže 27mm firmy Mauser se 180 náboji na hlaveň a dále až 9000 kg podvěsné výzbroje na sedmi závěsnících (3 závěsy pod trupem a 4 otočné závěsné body pod křídlem) - řízené střely proti letadlům, protizemní a protilodní i protiradarové, pumy (naváděné i nenaváděné), kazetové (cluster) pumy, podvěsy pro průzkum či elektronický boj, neřízené jaderné pumy (ráže 500 kilotun) a napalmové pumy.
Letoun může nést až dvě 2 250 litrové podvěsné nádrže spolu se dvěma 1 500 litrovými (5 988 kg paliva) nebo čtyři 1 500 litrové nádrže.
Celková cena letounu je zhruba 850 mil. britských liber.
Tab. 1.: Stručný výčet verzí letounu Panavia Tornado
Verze | Popis verze |
MRCA | Původní označení, znamenájící víceúčelový bojový letoun (Multi-Role Combat Aircraft). |
Prototypy Tornada | Celkem 9 kusů, různé verze. |
Předsériové stroje Tornado | Celkem 6 letadel různých verzí. |
Tornado IDS | Obecné označení útočné nebo bombardovací verze (Interdictor-Strike Version/Variant) |
Tornado ADV | Obecné označení stíhací verze (Air Defence Version/Variant) |
Tornado GR.Mk.1 | Standartní útopčná verze RAF. Pod přídí je umístěn laserový dálkoměř. |
Tornado GR.Mk.1(T) | Stejná jako GR.Mk.1, ale v obou kokpitech je kompletní vybavení pro pilotáž. Používaná pro výcvik. |
Tornado GR.Mk.1A | Průzkumná verze vycházející z Tornado GR.Mk.1. Používá infra-červený systém Vinten 4000 umístěný pod přídí. |
Tornado GR.Mk.1B | Protilodní verze vycházející z GR.Mk.1. Může odpalovat střely Sea Eagle a doplňovat palivo dalším letounům. |
Tornado GR.Mk.4 | Zdokonalená verze GR.Mk.1, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update). Zlepšená avionika a systémy. |
Tornado GR.Mk.4A | Zdokonalená verze GR.Mk.1A, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update). |
Tornado GR.Mk.4B | Zdokonalená verze GR.Mk.1B, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update). |
Tornado IDS | Německá útočná verze. Má odlišné závěsníky zbraní. |
Tornado IDS Italy | Italská útočná verze. Velmi podobná německé. |
Tornado IDS Saudi | Exportní verze IDS pro Královské Saudské letectvo. Velmi podobná verzi GR.Mk.1. |
Tornado ECR | Verze vycházející z IDS pro průzkum a elektronický boj. Používá motory RB199 Mk.105. (ECR - Electronic Combat and Reconnaissance) |
Tornado Recce | Speciální průzkumná verze pro německou Luftwaffe vycházející z IDS. Je vybavena dvěma kamerami Zeiss KS 153A, infra-červeným snímačem Honeywell, digitálním záznamovým zařízením a novou elektronikou. (Recce - Reconnaissance) |
Tab. 2.: Důležitá data projektu Tornado
Datum | Událost |
1968 | Zahájeny první studie na MRCA Multi-Role Combat Aircraft |
26.březen 1969 | Vytvořeno konsorcium Panavia |
1.červen 1969 | Vytvořeno konsorcium Turbo Union Ltd, jeho úkolem bylo vyvinout, vyprojektovat a vyrobit motory |
14.srpen 1974 | První let prvního prototypu MRCA (P01) v Německu |
30.říjen 1974 | První let britského prototypu (P02 XX946) |
5.prosinec 1975 | První let italského prototypu (P05) |
5.únor 1977 | První let prvního z předsériových strojů (P11) |
10.červenec 1979 | První let sériového GR.Mk.1 (ZA319) |
Červenec 1980 | Troj-národní výcviková jednotka (Tri-National Tornado Training Establishment - TTTE) ustavena na základně RAF Cottesmore |
Srpen 1981 | První Tornada dodána jednotce RAF, převzata jednotkou TWCU (Tactical Weapons Conversion Unit) v Honitonu |
6.leden 1982 | 9.squadrona (peruť) RAF převzala první letouny |
1983 | První dodávky italských letadel |
1986 | První dodávky saudských letadel |
18.srpen 1988 | První let prototypu přestavěného na verzi ECR |
21.květen 1990 | První Tornada ECR dodána Luftwaffe |
Únor 1991 | První nasazení Tornada v boji, válka v Perském zálivu |
29.květen 1993 | První let verze GR.Mk.4 (letoun P15) |
1993 | Dodávky posledních vyrobených Tornad (verze F.Mk.3) |
31.říjen 1997 | Dodání prvních zlepšených Tornád GR.Mk.4 pro RAF |
Tab. 3.: Parametry a výkony letounu Tornado
Parametr (jednotka) | Hodnota |
Rozměry | |
Rozpětí s minimálním šípem (68 stupňů) (m) | 13.91 |
Rozpětí s maximálním šípem (25 stupňů) (m) | 8.60 |
Délka (m) | 16.72 |
Délka verze ADV (m) | 18.07 |
Výška (m) | 5.70 |
Plocha křídel s minimálním šípem (68 stupňů) (metry čtvereční) | 26.60 |
Rozpětí ocasních ploch (m) | 6.80 |
Rozchod kol (m) | 3.10 |
Rozvor kol (m) | 6.20 |
Výkony | |
Maximální rychlost v 11 000 metrech (36 000 stop) | Mach=2.2, 2 336km/h (1 452mph) |
Maximální rychlost s deaktivovaným přestavováním vstupních otvorů (platí pro letouny RAF) | M=1.3 |
Limitovaná Indikovaná rychlost (Indicated Air Speed - IAS) | 1482 km/h (800 knots, 921 mph) |
Maximální rychlost s nákladem | Mach 0.92 (1110 km/h) |
Rychlost verze F.Mk.3 ve výšce | M=2.2 (2340 km/h) |
Rychlost verze F.Mk.3 u země bez výzbroje | M=1.2 (1430 km/h) |
Rychlost verze F.Mk.3 u země s výzbrojí | M=0.9 (1072 km/h) |
Čas vystoupání do výšky 9150 metrů (30 000 stop) od odbrždění | méně než 2 minuty |
Maximální dolet po čáře (ferry range) s podvěsnými nádržemi (km) | 3 900 (2 100 námořních mil, 2 420 mil) |
Dolet verze ADV při nadzvukové rychlosti (km) | 555 (300 námořních mil) |
Dolet verze ADV při podzvukové rychlosti (km) | 1 850 (1 000 námořních mil) |
Vytrvalost verze ADV při hlídkování (Combat Air Patrol - CAP) 555-740 km od základny | 2 hodiny |
Akční rádius s těžkým nákladem, přílet a odlet ve výšce, akce blízko země (hi-lo-hi) (km) | 1 390 (750 námořních mil, 863 mil) |
Dostup (m) | 15 240 (50 000 stop) |
Dostup verze ADV (m) | ?? (70 000 stop) |
Délka vzletu s těžkým nákladem (m) | 900 (2 953 stop) |
Délka přistání při maximální přistávací hmotnosti (m) | 370 (1 214 stop) |
Maximální povolené přetížení (g) | +7.5 |
Hmotnosti | |
Prázdná hmotnost verze IDS (kg) | 13 890 (30 620 liber) |
Prázdná hmotnost verze ADV (kg) | 14 500 (31 970 liber) |
Normální vzletová hmotnost (kg) | 20 411 (45 000 liber) |
Operační prázdná hmotnost (kg) | 14 091 (31 065 liber) |
Maximální vzletová hmotnost verze IDS (kg) | 27 951 (61 620 liber) |
Maximální vzletová hmotnost verze ADV (kg) | 27 985 (61 700 liber) |
Maximální zásoba paliva (kg) | 4 660 |
Maximální zásoba paliva letounů RAF a Saudské Arábie (kg) | 5 100 |
Externí palivo maximálně (ve dvou 2 250 litrových a dvou 1 500 litrových nádržích) (kg) | 5 988 (13 200 liber) |
Tab. 4.: Elektronika Tornada
Elektronika Tornada |
Marconi/Ferranti AI-24 Foxhunter pulzní dopplerovský radar FMICW I-band s vlnovou délkou 3 cm |
Radar pro mapování GMR (Ground Mapping Radar) |
Radar pro sledování terénu TFR (Terrain Following Radar) |
Počítač pro zaměřování zbraní Smiths/Teldix/OMI 6/50 Series |
Ferranti FIN1010 inerciální navigační systém |
Digitální navigační systém INS (Instrumental Navigation System) s Doppler & Kalman filtrováním |
Navigační a naváděcí systém Marconi AD2770 Tacan |
TED (Threat Evaluation Display - Displej zobrazující ohrožení) pro operátora |
GEC-Plessey PTR 1721 (Velká Británie a Itálie) |
Rohde & Schwarz UHF/VHF transceiver (Německo) |
Telefunken SystemTechnik UHF/ADF (Velká Británie a Německo) |
SIT emergency UHF with Rohde & Schwarz switch |
BAe HF/SSB aerial tuning unit |
Rohde & Schwarz HF/SSB radio (Velká Británie a Německo) |
Montedel HF/SSB radio (Itálie) |
Ultra communications control system |
GEC-Marconi central suppression unit (CSU) |
Leigh voice recorder |
Chelton UHF communications and landing system aerials |
Siemens IFF transponder (Německo) |
Cossor SSR-3100 IFF transponder (Velká Británie a Saudská Arábie) |
Zdokonalený systém IFF integrovaný s radarem |
Autopilot |
RHWR |
Automatický přibližovací systém Cossor CIL 75 a ILS (Instrumental Landing System) |
Systém signalizace ozáření radarem RWR (Radar Warning Receiver) |
Podvěsný kontejner ARI.23246/1 Sky Shadow pro elektronický boj a ochranu |
Vypouštěč klamných cílů (chaff a flare) Philips BOZ-107 |
Tab. 5.: Výzbroj letounu Tornado
Výzbroj letounu Tornado |
2 kanony ráže 27mm firmy Mauser se 180 náboji na hlaveň |
Protiletadlové střely AIM-9 Sidewinder |
Protiletadlové střely British Aerospace (BAe) Sky Flash |
Protiletadlové střely Alenia Aspide |
Protiletadlové střely AIM-120 AMRAAM |
Protilodní střely Wasp |
Protilodní střely British Aerospace (BAe) Sea Eagle |
Střely AS.30(L) |
Střely Matra Apache |
Střely Storm Shadow |
Protiradarové střely Texas Instruments AGM-88 HARM |
Protiradarové střely British Aerospace (BAe) ALARM |
Protizemní střely Hughes AGM-65 Maverick |
Laserem naváděné pumy Paveway II Mk.13/18 454 kg (1 000 liber) |
Laserem naváděné pumy Paveway III |
GBU-15 CWW (puma s řídícími plochami) |
Pumy Mk.1 (264 kg či 611 liber) |
Pumy Mk.2 (582 liber) |
Pumy Mk.82 (500 liber) |
Pumy Mk.83 (1 000 liber) |
Pumy Matra (250 kg) |
Pumy ráže až 454 kg (1000 liber) |
Cvičné pumy |
Protiletištní kontejnerové (cluster) pumy svrhávané v nízkém letu |
Kontejnerový zbraňový systém MBB CWS |
Kontejnerové pumy MW-1 |
Kontejnerové pumy Beluga |
Kontejnerové pumy BL.755 (277 kg) |
Kontejnerové pumy Mk.20 Rockeye |
Protiletištní kontejner MBB MW-1 (Luftwaffe) |
Protiletištní kontejner Hunting JP.233 (RAF) |
Podvěsný kontejner pro elektronický boj (ECM) Sky Shadow |
Podvěsný kontejner TIALD |
Podvěsný kontejner VICON |
Podvěsný kontejner Pave Spike |
Raketnice LR.25 |
Raketnice LAU-51A |
Zápalné pumy BLU-1B (750 liber) |
Vypouštěč zbraní z odstupu Apache |
Světlice či umělé cíle Lepus |
Kontejnerové pumy s napalmem (nepoužívá se) |
Neřízené jaderné pumy B61 a WE177B (RAF) (ráže 500 kilotun) (nepoužívá se) |
Prameny:
Encyklopedie letadel světa (Ottovo nakladatelství, 1999)
časopis ATM
http://www.fas.org/
http://www.airforce-technology.com/projects/tornado/index.html
http://www.aeroflight.co.uk/types/international/panavia/tornado/Tornado_IDS.htm
http://www.alphalink.com.au/~bjordan/aircraft19.html
http://freespace.virgin.net/john.dell/Tornado/Tornado.html
http://www.tornado-data.com
http://www.airforce-technology.com/projects/tornado/index.html
Seriál
Podobné články
Další články autora