Hawker / Hawker Siddeley
Články
V současné době probíhají zkoušky nového univerzálního letounu, který má být ve všech směrech unikátní. Jedná se největší kontrakt v historii vojenského letectva, na kterém participuje řada zemí. Předpokládá se, že to bude po dlouhé době letoun, který se dočká tisícových sérií. Již dostal své bojové jméno: F-35 Lightning II.
Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.
Říká se, že letadlo, které dobře vypadá, také dobře létá. Jedním z typů, o kterých to platí beze zbytku, je Hawker Hunter. Další pravdou je, že mnohá letadla, která navrhli konstruktéři na základě svých nejlepších zkušeností, splňovala požadavky pilotů lépe než výplody úředníků na ministerstvu. I to platí pro Huntery do puntíku.
Hawkerova nová stíhačka s šípovým křídlem vrátila Británii zpět do klubu výrobců moderních proudových letadel. Kromě toho, že byla dobrá, byla i elegantní a kdekoli se objevila, budila zaslouženou pozornost. Piloti RAF se nemohli dočkat nového stroje a zájem projevili i kupci ze zahraničí.
Sériová výroba se rozběhla v mateřském závodě firmy Hawker v Kingstonu, kde se vyráběla verze F.1, a ve výrobním závodě Armstrong Whitworth Aircraft (AWA) v Coventry, kde se vyráběla verze F.2. Oba letouny se lišily jen použitou pohonnou jednotkou. V prvním případě to byl motor Rolls-Royce Avon, v druhém Armstrong Siddeley Sapphire.
Huntery vznikly v době, kdy šel vývoj kupředu mílovými kroky. Letecká technika zastarávala velmi rychle. Nicméně, na světě se vyskytovala řada zemí, jimž jednoduché a levné proudové letouny přišly vhod. První generace letadel s šípovými křídly se tak dočkala dlouhé služby – a Huntery nebyly výjimkou.
Hurricany (Hawker Hurricane) patří ke stěžejním stíhacím typům v dějinách účasti československých letců ve 2.světové válce. Pro tuto skutečnost hovoří především účast čs. stíhačů v kabinách Hurricanů v bitvě o Británii, ale i jiných kampaních. Dokládá to však i počet jimi dosažených vzdušných vítězství: 111 jistých, 24 pravděpodobných sestřelů a 37 poškozených strojů protivníka.
Jedním z nejpozoruhodnějších stíhacích typů úvodní fáze občanské války ve Španělsku se stal britský Hawker Spanish Fury. Na Iberský poloostrov sice dorazily pouhé tři exempláře, a v září 1936 již v řadové službě u republikánského letectva zbýval poslední z nich, nicméně typ získal v Aviación Militar vynikající renomé. Svoji hodnotu potvrdil v těžkých bojích na přístupech k Madridu v létě a na podzim roku 1936.
Článek popisuje pět soubojů Hurricanů RAF s neobvyklými nepřátelskými letouny.
Během 2. světové války byly „dvorními“ dodavateli stíhacích letounů pro Královské letectvo firmy Supermarine a Hawker. Vzhledem k jejich naprosté vytíženosti masovou výrobou letounů, které po desítkách polykaly operační jednotky, byl vývoj prvních proudových stíhaček svěřen firmám, které měly „volnější ruce“. Po válce přišel čas tento handicap dohnat.
Firma Hawker na přelomu 40. a 50. let doháněla skluz, do kterého se dostala při vývoji proudových letadel. První projekt P.1040 zachránil jen zájem FAA, protože RAF ztratilo zájem. Přesto ho málem pohřbil jeho mladší bratr s šípovým křídlem.
Hawker Hurricane byl jednomístný stíhací a stíhací bombardovací dolnoplošník s pístovým motorem
Témata
Podkategorie