Název: Name: | Jakovlev Jak-1b (1942) | Yakovlev Yak-1b (1942) |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1б (1942) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.09.1942-DD.MM.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1942-DD.09.1942 built prototype DD.09.1942-DD.07.1944 serial production (all production Yak-1B) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 273 (with engine VK-105PA) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2347 kg | 5174 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2848 kg | 6279 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3056 kg | 6737 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 9,7in |
Délka: Length: | 8,475 m | 27ft 9,875in |
Výška: Height: | 2,900 m | 9ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 166,064 kg/m2 | 34.01 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 408 l | 90 UK gallons (108 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 563 km/h v 4850 m | 349.8 mph in 15912 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,9 m/s | 2736.2 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,9 min do 5000 m | 5,9 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10400 m | 34121 ft |
Dolet: Range: | 650 km | 403.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100 | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the left cowling, 200 rounds. Bomb load: Two 220 lb bombs Type FAB-100 |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Údaje se vztahují k variantě vyráběné jako etalon 1942 (99 až 111. výrobní série). Stíhací letoun Jak-1 počátkem roku 1942 prošel aerodynamickými testy v tunelu CAGI, kde byl ofukován a na základě těchto zkoušek bylo provedeno několik konstrukčních úprav, které umožnily mírný nárůst rychlosti. Nová verze byla označena jako JAK-7B Od 99. výrobní série byly vybaveny kapkovitou kabinou. První výrobní série poháněl ještě motor VK-105PA, později, když byl k dispozici, byl použit výkonnější VK-105PF. Důležitá byla také úprava výzbroje – byly odstraněny oba kulomety ŠVAK a nahradil je jeden velkorážný kulomet UBS. | Specifications refer to the variant produced as etalon of 1942 (99th to 111th manufacturing series). The Yaks-1B have from the 99th production series removed the plywood rear decking, and cut down the rear fuselage slightly. There they installed a molded rear canopy made of Plexiglas. This change was soon incorporated into the production lines. |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html http://hobbyport.ru/avia/yak_1.htm http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm archiv autora |