Jakovlev Jak-9T-37

Yakovlev Yak-9T-37
Яковлев Як-9Т-37
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9T-37 Yakovlev Yak-9T-37
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Т
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1943-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.06.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2748
První vzlet:
Maiden Flight:
10.02.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2298 kg 5066 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3025 kg 6669 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31 ft 11 ½ in
Délka:
Length:
8,660 m 28 ft 4 ⅞ in
Výška:
Height:
3,200 m 10 ft 6 in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,385 kg/m2 36.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW při 2 600 ot/min a 927 kW v h= 800 m při 2 700 ot/min.
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,194 for take-off at 2,600 rpm and 1,243 hp at 2,624 ft at 2,700 rpm,
driving a three-blade variable-pitch VISh-105SV propeller of the diameter 9ft 10,11in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
440 l (322 kg) 97 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
597 km/h v 3930 m 371 mph in 12894 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,167 m/s 2986 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m 5,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
735 km 457 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-37 ráže 37 mm s 30 - 32 granáty
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
One fixed forward-firing 1.457 inch NS-37 cannon firing through the propeller, 30-32 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:


Normandie-Niemen


Normandie-Niemen
Poznámka:
Note:
Některé letouny nesly místo kanónu NS-37 kanón VJa-23
Yak-9 armed with a 37 mm Nudelman-Suranov NS-37 cannon with 30 rounds instead of the 20 mm ShVAK, cockpit moved 0.4 m (1 ft 3 in) back to compensate for the heavier nose. Initially poor quality control led to multiple oil and coolant leaks from cannon recoil. Recoil and limited supply of ammunition required accurate aiming and two-three round bursts. Yak-9T was widely used against enemy shipping on the Black Sea and against tanks, but was also successful against aircraft with a single cannon hit usually sufficient to tear apart the target. Time to turn a complete circle: 18–19 sec.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
http://combatavia.info/index1yak9.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9t.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121964 Verze : 0
Historie:
Na přelomu roku 1942 a 1943 dostalo Jakovlevovo OKB za úkol instalovat do stíhacího Jaku-9 protitankový kanón s vynikající průbojností.

Pro tento účel byl použit Jak-9D, bylo z něj nutno odtranit nádrž s palivem, kabinu posunout o 400 mm dozadu, tak aby se do trupu vešla 3 400 mm dlouhá hlaveň kanónu. Zkoušky od března 1943 proběhly uspokojivě a tak od května 1943 byl již nový Jak-9T-37 vyráběn.

Na frontě vhodně doplnil bitevní letouny Il-2, které navíc mohl ochránit před stíhačkami nepřítele.

Jednu nevýhodu však montáž kanónu ráže 37 mm přinesla - nedalo se střílet dávkou, lehký Jak byl doslova sražen ze směru letu a druhý granát dopadal již několik metrů od prvního. Někteří piloti tak tento kanón nechali nahradit kanónem VJa-23 ráže 23 mm, který dokázal probít na vzdálenost 400 m pancíř silný 30 mm, tedy pokud střely dopadaly kolmo. Jsou ale znamy i případy, kdy byl na žádost pilota nainstalován 20 mm kanón ŠVAK, nebo dokonce kulomet UBK.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121965 Verze : 1
Fotografie této verze
Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121969 Verze : 1
Jak-9T-37 trojpohled a kamufláž
Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121968 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více