Název: Name: | Messerschmitt Me 163 A | Messerschmitt Me 163 A |
Originální název: Original Name: | Messerschmitt Me 163 A | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.01.1941-DD.11.1942 Messerschmitt AG, Augsburg | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1941-DD.11.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 10 (Me 163 V4 - Me 163 V13) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.02.1941 bezmotorový let 10.08.1941 motorový let Me 163 A V4 (Werk-Nr.1630000004, KE+SW) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | bezocasé | tailless |
Podvozek: Undercarriage: | odhazovací | jettisonable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kluzná ližina | skid |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1470 kg | 3241 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2400 kg | 5291 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 8,850 m | 29ft 0,43in |
Délka: Length: | 5,600 m | 18ft 4,46in |
Výška: Height: | 2,220 m | 7ft 3,4in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,50 m2 | 188.37 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 137,142 kg/m2 | 28.09 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | raketový | rocket |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter HWK RII-2031 o tahu 1,47 - 7,35 kN (150 - 750 kp) Motor pracoval na základě katalytického rozkladu peroxidu vodíku (byl to motor "studený" s teplotou okolo 800°C). | HWK RII-2031 thrust 330.7 to 1,653.5 lbf. This engine worked of principle catalytic decomposition hydrogen peroxide (it was the "cold engine") outlet temperature up to 1,470°F. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 200 kg obou složek paliva T-Stoff peroxid vodíku Z-Stoff manganistan draselný | 2,646 lb of both components of the fuel T-Stoff - hydrogen peroxide Z-Stoff - Potassium permangante |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 920 km/h v ? m | 571.7 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | Bez výzbroje | without weapons |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Zásoba paliva postačovala pro 2,25 min činnosti motoru s plným tahem. Prototypy Me 163 byly označeny písmenem A poháněl je tkzv. "studený motor", který pracoval na základě katalytického rozkladu vysoce koncentrovaného peroxidu vodíku a katalyzátorem byl oxid draselný, který výfukové plyny obarvil na fialovo. Za letounem se táhla dlouhá modro-fialová čára. 1jedná se o označení firmy Walter; RLM přiřadilo tomuto motoru označení HWK 109-509A | The fuel reserve was sufficient for 2.25 min of the engine operation at full thrust. The Me.163.A used the Walter RII-203 motor. Hydrogen peroxide (T-Stoff) was used as the propellant oxidised by a potassium permanganate solution, known as Z-Stoff. Potassium permangante has a characteristic livid violet colour, and once the Me.163A was in motion, the exhaust plume of the motor was a purple trail. 1it is a Walter designation; RLM assigned this engine the designation HWK 109-509A |
Zdroje: Sources: | Willy Radinger, Walter Schick, Messerschmitt Geheimprojekte, Aviatic Verlag, ISBN 3-925505-14-8 Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - Me-163a Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0 Marek Murawski, Letadla Luftwaffe Část 2. Hostomice, Intermodel, 1997, ISBN 80-901976-3-9. Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Praha, Jan Vašut s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6. Jaroslav Schmid, Letadla 1939-45, Stíhací a bombardovací letadla Německa 2. díl, Plzeň, Nakladatelství Fraus, 1994, ISBN 80-85784-10-6. https://www.luftarchiv.de/ https://books.google.cz/books?id=xiADAAAAMB... https://www.airwar.ru/enc/fww2/me163.html https://www.walterwerke.co.uk/walter/me163a.htm https://moderndrawings.jexiste.be/.../Me-163A-0(V6).htm |
Messerschmitt Me 163 A
Pohľad na Me-163A-V4 z pravej strany.
zdroj: www.bundesarchiv.de
zdroj: www.bundesarchiv.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Me 163 A |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Poznámky:
Proč byl první prototyp raketového letounu Me 163A označen jako Me 163V4?
Číselné označení 163 bylo u Messerschmittů použito již podruhé, poprvé to bylo v roce 1936, kdy byly označeny prototypy letounu s krátkým vzletem jako Bf 163. Tehdy se jednalo o rivala později slavného letounu Fi 156 Storch. Messerschmitt Bf 163 existoval ve třech prototypech označených jako V1, V2 a V3. Raketový Me 163 tedy navázal na tuto řadu a první prototyp nesl označení Me 163A V4.
Mimochodem se jednalo o rekordní stroj, který 2. října 1941 dosáhl rychlosti 1003,67 km/h (0,84 Machova čísla). Pilotem byl zkušební pilot Heini Dittmar. S ohledem na utajování, nebyl tento rekord oficiálně oznámen.
Heini Dittmar byl zkušeným pilotem a nadšeným plachtařem, od února do srpna 1941 prováděl s prototypem Me 163A V4 pouze bezmotorové lety, při kterých nešetřil chválou na letové vlastnosti bezocasého letounu. Kritizoval pouze neodpruženou výsuvnou přistávací ližinu. Ta přenesla vibrace, vzniklé pohybem letounu po travnatém povrchu letiště, na celý letoun.
Zdroje:
Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - Me-163a Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0.
Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Praha, Jan Vašut s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6
. Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Me 163 A |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Messerschmitt Me 163
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |