Název: Name: | Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.IA | Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.IA |
Originální název: Original Name: | Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.IA | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.194R Handley Page Ltd., Radlett DD.MM.194R-DD.MM.194R English Electric Co, Ltd,, Preston DD.MM.194R-DD.MM.194R London Aircraft Production Group, Leavesden | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.MM.194R série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1937 všech subverzí Mk.II - 615 HP - 860 EE - 450 LAPG (z toho Series 1A cca 880) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 24.12.1942 | |
Osádka: Crew: | 6-7 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 15785 kg | 34800 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 24675 kg | 54400 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 27216 kg | 60000 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 30.070 m | 98ft 8in |
Délka: Length: | 21.820 m | 71ft 7in |
Výška: Height: | 6.320 m | 20ft 9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 116.13 m2 | 1250 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 212,477 kg/m2 | 43.52 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin XX kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 955,5 kW (1 298 k), bojový výkon I. rychlost kompresoru: 1 104 kW (1 460 k) v h= 1 830 m a II. rychlost kompresoru: 1 111 kW (1 511 k) v h= 3 810 m. Vrtule: trojlisté Rotol s konstantní rychlostí otáček | Rolls-Royce Merlin XX twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,280 hp for take-off, 1,480 hp at 6,000 ft for combat power MS gear and 1,490 hp at 12,500 ft for combat power FS gear, driving a three-blade Rotol Type constant-speed propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 8 556 l 3 137 l v pomocných nádržích | 1,882 UK gallons 690 UK gallons in the auxiliary tanks |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 424.9 km/h v 5486 m | 264 mph in 18000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 366.9 km/h v 4267 m | 228 mph in 14000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 106.7 m/s | 21000 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 43,5 min do 6401 m | 43,5 min to 21000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3962 m | 13000 ft |
Dolet: Range: | 3057.8 km | 1900 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7,7 mm v přídi s 300 náboji 2x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm v horní střelecké věži Boulton Paul Type C s 1 000 náboji na hlaveň a 4x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži Boulton Paul Type E s 2 500 náboji na hlaveň. Pumy: 5 897 kg (1x 3 629 kg nebo 2x 680 miny + 6x 227 kg pum) | One flexible forward-firing 0.303in Vickers K machine-gun in the front position 300 rounds, two flexible forward-firing 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Boulton Paul Type C dorsal turret, 1,000 rpg and four flexible rearward-firing 0.303 in Browning Mk.II machine-guns in the Boulton Paul Type E tail turret, 2,500 rpg. Bomb load: 13,000 lb top - 10,000lb in the bomb-bay, 3,000 lb in the wings (mostly two 1,500 lb + six 500 lb or eight 1,000 lb + six 500 lb bombs) |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - odlehčená a aerodynamičtější varianta B Mk.II - nová delší prosklená příď - nové motory s chladiči Morris místo původních Gallay - další menší úpravy pro snížení odporu | - lightened and more stramlined development of B Mk.II - new longer Perspex nose - new engines with Morris radiators instead of older Gallay - other smaller drag-reducing features |
Zdroje: Sources: | L+K 12, 13, 14 a 15 / 1992 Monografie, Václav Němeček Butler, Tony. Handley Page Halifax, Warpaint No.46. Warpaint Books, Bletchley 2004 Bingham, Victor F. Second to None: The Handley Page Halifax. Airlife, Shrewsbury 1986. ISBN 0-90639-366-3 www.britishaircraft.co.uk www.jaapteeuwen.com http://takeoff.to/halifax www.historyofwar.org http://www.constable.ca/halifax.htm www.xs4all.nl http://www.handleypage.com/Aircraft_hp57.html www.zgapa.pl archiv autora |