Republic P-47 Thunderbolt, jeden z nejslavnejsich letounu Druhe svetove valky, byl zalozen na prototypu AP-4 spolecnosti Seversky Aircraft Corporation, prejmenovane v roce 1939 na Republic Aviation Corporation.
Diky pozadavkum USAAC se YP-43, prvnich trinact zkusebnich letounu budouciho P-47, jen vzdalene podobal svemu predkovi AP-4.
YB-43 byl pohanen ctrnactivalcem P&W R-1830-35 dodavajicim vykon 1200 konskych sil a pohanejicich trilistou vrtuli. Vyzbroj sestavala ze dvou 12.7 mm kulometu v nose letounu, a po jednom 7.62 mm kulometu v kazdem kridle.
Prvni z tricnacti objednanych stroju YB-43 byl dodan v zari roku 1940 a posledni v dubnu 1941. V mezicase spolecnost Republic pracovala na nove verzi YP-43 se silnejsim motorem, tato verze byla oznacena YP-44 Rocket, a na stihacim letounu oznacenem AP-10. AP-10 mel byt lehky stihaci letoun, pohaneny vodou chlazenym motorem Allison V-1710 a vyzbrojeny dvojici 12.7 mm kulometu. Armada tento projekt zastitila a oznacila jej XP-47.
Ale na jare 1940, kdy valka v Evrope nabirala na sile, si Republic a USAAC uvedomily, ze XP-44 a XP-47 nejsou dostatecne schopne konkurovat nemeckym stihacum. Republic se pokusil upravit design XP-47, cimz vznikla verze XP-47A, ale pro USAAC to jeste nebylo to prave.
Alexander Kartveli, jeden ze zakladatelu spolecnosti Republic, se vratil ke kreslicimu prknu a navrh letoun, vypadajici na vetsi verzi YP-43. Novy design byl nabidnut USAAC v cervnu 1940 a tentokrat se to USAAC libilo. USAAC objednalo prototyp v zari, oznaceny XP-47B. XP-47A, ktery s novym designem mel jen pramalo spolecneho, byl zrusen.
USAAC muselo zamrazit, kdyz poprve videli XP-47B na vlastni oci. Bylo to monstrum, jak pravil jeho tvurce, Kartveli, "dinosaurus, ale dinosaurus s dobrymi proporcemi". Prazdny letoun vazim 4490 kg, tedy o celych 65 procent vice, nez YP-43.
Nove letadlo bylo pohaneno 18tivalcovym motorem P&W R-2800 dodavajicim cele dva tisice konskych sil se slozitym systemem potrubi vedoucich do zadni casti trupu k turbodmychadlu. Vyzbroj byla 4x 12.7 mm kulomety v kazdem kridle, neuveritelna palebna sila na tu dobu.
XP-47B se zdal byt tim letounem, ktere USAAC chtelo, a tak projekt XP-44 Rocket byl zrusen stejne jako XP-47A. Ale novy stroj jeste nemohl jit do vyroby, a tak USAAC objednalo 54 kusu P-43. Diky dalsim prodlevam v programu XP-47B bylo pozdeji
objednano jeste dalsich 80 kusu P-43A s lehce modifikovanym krytem motoru. Nakonec bylo objednano jeste 125 letounu P-43A-1 urcenych v ramci programu Lend-Lease pro Cinu, vyzbrojenych 4 12.7 mm kulomety.
Vcetne trinacti YP-43A tak bylo vyrobeno celkem 272 letounu P-43 vsech typu az do brezna roku 1942.
Ale zpet k XP-47B. Tento letoun poprve vzletl 6. kvetna 1941, rizen pilotem Lowry P. Brabhamem. Prestoze se objevily mensi problemy, letadlo uz pri prvnich testech prokazalo sve kvality.
Letoun byl v podstate postaven kolem sveho velkeho motoru a turbodmychadla. Motor byl umisten do sirokeho krytu, ktery se vpredu oteviral v eliptickem tvaru. Toto rozsireni umoznovalo privod vzduchu k chlazeni motoru a levemu a pravemu olejovemu chladici, stejne tak k chlazeni turba. Vyfukove plyny byly vedene dvojici potrubi podel cele delky kokpitu do zadni casti trupu, kde pohanely turbo, ktere bylo umisteno ve spodni casti trupu zhruba v polovine mezi kabinou a ocasnimi plochami. Pri plnem vykonu bylo toto potrubi rozzhaveno do ruda. Vyfukove plyny se bud vypoustely ven, nebo pohanely turbodmychadlo, kteremu dodavali az 60 tisic otacek za minutu. To potom vracelo vykon zpet do motoru.
Diky tomuto pohonu melo XP-47B siroky trup a kridla v relativne vysoke pozici. V tom byl ale problem, pro vyuziti plneho vykonu motoru R-2800 bylo vybaveno ctyrlistou elektricky ovladanou vrtuli s rozpetim 3.17 metru a znamenalo to, ze letoun bude potrebovat dlouhy podvozek, coz zaroven predstavovalo velkou vahu a velky prostor v kridle. Proto byl nakonec navrzen podvozek s vysuvnou casti o celych 23 centimetru.
4 12.7mm kulomety v kazdem kridle, odstupnovane tak, aby umoznovali zasobovani ze ctyr zasobniku lezicich jeden vedle druheho ve vnejsich castech kridla. Kazdy zasobnik pobral az 170kg munice.
Hlavni a pridavne nadrze byly umisteny pod kokpitem a umoznovaly pojmout celkovou kapacitu 1155 litru, coz byla na svou dobu velmi velka zasoba, presto se ukazala nedostatecna.
Kokpit byl prostorny, jak by se od takoveho stroje ocekavalo, a pilotova sedacka pohodlna. Pilotovi nabizel tento stroj veskere pohodli, vcetne klimatizovane kabiny.
Prototyp byl celokovove konstrukce, s vyjimkou ridicich ploch potazenych platnem, coz ale zpusobovalo problemy a prototyp byl v srpnu 1942 znicen pri nehode.
P-47B / P-47C
XP-47B daval USAAF (USAAC bylo prejmenovano na USAAF v cervnu 1941) duvod k optimismu i obavam. Vykon letounu a palebna sila byla vytecna, ale novost letounu casto zpusobovala vazne potize.
Velikost tohoto stroje se projevila v narocich na runway. Problemy byly s rizenim, s kulomety, s palivovym systemem, s uchycenim motoru. Ve vysokych vyskach se casto blokovaly pristroje. Platnem potazene ridici plochy se ve vysokych vyskach casto trhaly.
Republic vsak na vsechny tyto problemy reagoval a prisel s radou zlepseni.
Nakonec tedy USAAF objednalo 171 P-47B. Zkusebni prototyp byl dodan v prosinci 1941, produkcni prototyp nasledoval v breznu 1942 a prvni produkcni letoun potom v kvetnu 1942. Republic pokracoval v modifikacich designu a presto ze to u prvnich letounu jeste nebylo, letoun postupne doznal zmen, nepr. v celokovovych ridicich plochach ci novem turbodmychadlu GE pro motor R-2800-21.
Letadlo dostalo sve jmeno, Thunderbolt. Ale diky sve velikosti, pripominajici sud s whiskey, bylo piloty prezdivano Jug.
konec prvni casti
Diky pozadavkum USAAC se YP-43, prvnich trinact zkusebnich letounu budouciho P-47, jen vzdalene podobal svemu predkovi AP-4.
YB-43 byl pohanen ctrnactivalcem P&W R-1830-35 dodavajicim vykon 1200 konskych sil a pohanejicich trilistou vrtuli. Vyzbroj sestavala ze dvou 12.7 mm kulometu v nose letounu, a po jednom 7.62 mm kulometu v kazdem kridle.
Prvni z tricnacti objednanych stroju YB-43 byl dodan v zari roku 1940 a posledni v dubnu 1941. V mezicase spolecnost Republic pracovala na nove verzi YP-43 se silnejsim motorem, tato verze byla oznacena YP-44 Rocket, a na stihacim letounu oznacenem AP-10. AP-10 mel byt lehky stihaci letoun, pohaneny vodou chlazenym motorem Allison V-1710 a vyzbrojeny dvojici 12.7 mm kulometu. Armada tento projekt zastitila a oznacila jej XP-47.
Ale na jare 1940, kdy valka v Evrope nabirala na sile, si Republic a USAAC uvedomily, ze XP-44 a XP-47 nejsou dostatecne schopne konkurovat nemeckym stihacum. Republic se pokusil upravit design XP-47, cimz vznikla verze XP-47A, ale pro USAAC to jeste nebylo to prave.
Alexander Kartveli, jeden ze zakladatelu spolecnosti Republic, se vratil ke kreslicimu prknu a navrh letoun, vypadajici na vetsi verzi YP-43. Novy design byl nabidnut USAAC v cervnu 1940 a tentokrat se to USAAC libilo. USAAC objednalo prototyp v zari, oznaceny XP-47B. XP-47A, ktery s novym designem mel jen pramalo spolecneho, byl zrusen.
USAAC muselo zamrazit, kdyz poprve videli XP-47B na vlastni oci. Bylo to monstrum, jak pravil jeho tvurce, Kartveli, "dinosaurus, ale dinosaurus s dobrymi proporcemi". Prazdny letoun vazim 4490 kg, tedy o celych 65 procent vice, nez YP-43.
Nove letadlo bylo pohaneno 18tivalcovym motorem P&W R-2800 dodavajicim cele dva tisice konskych sil se slozitym systemem potrubi vedoucich do zadni casti trupu k turbodmychadlu. Vyzbroj byla 4x 12.7 mm kulomety v kazdem kridle, neuveritelna palebna sila na tu dobu.
XP-47B se zdal byt tim letounem, ktere USAAC chtelo, a tak projekt XP-44 Rocket byl zrusen stejne jako XP-47A. Ale novy stroj jeste nemohl jit do vyroby, a tak USAAC objednalo 54 kusu P-43. Diky dalsim prodlevam v programu XP-47B bylo pozdeji
objednano jeste dalsich 80 kusu P-43A s lehce modifikovanym krytem motoru. Nakonec bylo objednano jeste 125 letounu P-43A-1 urcenych v ramci programu Lend-Lease pro Cinu, vyzbrojenych 4 12.7 mm kulomety.
Vcetne trinacti YP-43A tak bylo vyrobeno celkem 272 letounu P-43 vsech typu az do brezna roku 1942.
Ale zpet k XP-47B. Tento letoun poprve vzletl 6. kvetna 1941, rizen pilotem Lowry P. Brabhamem. Prestoze se objevily mensi problemy, letadlo uz pri prvnich testech prokazalo sve kvality.
Letoun byl v podstate postaven kolem sveho velkeho motoru a turbodmychadla. Motor byl umisten do sirokeho krytu, ktery se vpredu oteviral v eliptickem tvaru. Toto rozsireni umoznovalo privod vzduchu k chlazeni motoru a levemu a pravemu olejovemu chladici, stejne tak k chlazeni turba. Vyfukove plyny byly vedene dvojici potrubi podel cele delky kokpitu do zadni casti trupu, kde pohanely turbo, ktere bylo umisteno ve spodni casti trupu zhruba v polovine mezi kabinou a ocasnimi plochami. Pri plnem vykonu bylo toto potrubi rozzhaveno do ruda. Vyfukove plyny se bud vypoustely ven, nebo pohanely turbodmychadlo, kteremu dodavali az 60 tisic otacek za minutu. To potom vracelo vykon zpet do motoru.
Diky tomuto pohonu melo XP-47B siroky trup a kridla v relativne vysoke pozici. V tom byl ale problem, pro vyuziti plneho vykonu motoru R-2800 bylo vybaveno ctyrlistou elektricky ovladanou vrtuli s rozpetim 3.17 metru a znamenalo to, ze letoun bude potrebovat dlouhy podvozek, coz zaroven predstavovalo velkou vahu a velky prostor v kridle. Proto byl nakonec navrzen podvozek s vysuvnou casti o celych 23 centimetru.
4 12.7mm kulomety v kazdem kridle, odstupnovane tak, aby umoznovali zasobovani ze ctyr zasobniku lezicich jeden vedle druheho ve vnejsich castech kridla. Kazdy zasobnik pobral az 170kg munice.
Hlavni a pridavne nadrze byly umisteny pod kokpitem a umoznovaly pojmout celkovou kapacitu 1155 litru, coz byla na svou dobu velmi velka zasoba, presto se ukazala nedostatecna.
Kokpit byl prostorny, jak by se od takoveho stroje ocekavalo, a pilotova sedacka pohodlna. Pilotovi nabizel tento stroj veskere pohodli, vcetne klimatizovane kabiny.
Prototyp byl celokovove konstrukce, s vyjimkou ridicich ploch potazenych platnem, coz ale zpusobovalo problemy a prototyp byl v srpnu 1942 znicen pri nehode.
P-47B / P-47C
XP-47B daval USAAF (USAAC bylo prejmenovano na USAAF v cervnu 1941) duvod k optimismu i obavam. Vykon letounu a palebna sila byla vytecna, ale novost letounu casto zpusobovala vazne potize.
Velikost tohoto stroje se projevila v narocich na runway. Problemy byly s rizenim, s kulomety, s palivovym systemem, s uchycenim motoru. Ve vysokych vyskach se casto blokovaly pristroje. Platnem potazene ridici plochy se ve vysokych vyskach casto trhaly.
Republic vsak na vsechny tyto problemy reagoval a prisel s radou zlepseni.
Nakonec tedy USAAF objednalo 171 P-47B. Zkusebni prototyp byl dodan v prosinci 1941, produkcni prototyp nasledoval v breznu 1942 a prvni produkcni letoun potom v kvetnu 1942. Republic pokracoval v modifikacich designu a presto ze to u prvnich letounu jeste nebylo, letoun postupne doznal zmen, nepr. v celokovovych ridicich plochach ci novem turbodmychadlu GE pro motor R-2800-21.
Letadlo dostalo sve jmeno, Thunderbolt. Ale diky sve velikosti, pripominajici sud s whiskey, bylo piloty prezdivano Jug.
konec prvni casti