Název: Name: | Consolidated B-24L Liberator | Consolidated B-24L Liberator |
Originální název: Original Name: | Consolidated B-24L Liberator | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.07.1944-DD.12.1944 Consolidated Vultee Aircraft Corp., San Diego, California DD.08.1944-DD.12.1944 Ford Motor Co., Willow Run, Michigan | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1944-DD.12.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 16671): 1250 Willow Run 417 San Diego | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 10 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 16515 kg | 36410 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 24948 kg | 55000 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 29257 kg | 64500 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 33.53 m | 110ft |
Délka: Length: | 20.47 m | 67ft 2in |
Výška: Height: | 5.49 m | 18ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 97.36 m2 | 1048 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-65 o vzletovém výkonu 895 kW Vrtule trojlisté Hamilton Standard Hydromatic s konstantní rychlostí otáček | Pratt & Whitney R-1830-65, take-off power 1200 hp three-bladed constant speed propeller Hamilton Standard Hydromatic |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 8949-13680 l | 2364-3614 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 482.8 km/h v 9144 m | 300 mph in 30000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 346 km/h v ? m | 215 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8534 m | 28000 ft |
Dolet: Range: | 3379.6 km | 2100 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 5954.6 km | 3700 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v přední střelecké věži Emerson A-15 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v horní střelecké věži Martin A-3D 2x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v zádi, ovládaný manuálně nebo umístěný ve střelecké věži Consolidated A-6B nebo M-6 Stinger 2x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v bocích trupu 2x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm pod trupem Pumy: 5806 kg | 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Emerson A-15 nose turret 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Martin A-3D upper turrret 2x .50 Colt-Browning M2 flexible machine gun in the tail, handheld or mounted in the Consolidated A-6B or M-6 Stinger turret 2x .50 Colt-Browning M2 flexible machine gun in the waist position 2x .50 Colt-Browning M2 flexible machine gun firing through a ventral hatch 12800 lb of bombs |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letouny byly vyráběny již pouze v mateřské továrně v San Diegu a licenčně u Ford-Willow v Michiganu, tyto dvě továrny měly již dostatečnou výrobní kapacitu. Tato verze prošla "odtučňovací kůrou", v rámci odlehčení nebyla montována spodní kulová střelecká věž Sperry, místo ní bylo za pumovnicí střeliště se zdvojeným kulometem Colt-Browning M2, zadní střelecká věž Consolidated A-6 byla nahrazena lehčí střeleckou věží Convair M-6A, která neměla rámování oken, u pozdějších výrobních bloku byl vzadu otevřené střeliště, nebo bylo zadní střelecké stanoviště vynecháno zcela. Úpravami bylo ušetřeno 500 - 700 kg oproti B-24J. Boční okna byla velikostí shodná s okny verze B-24J posledních výrobních bloků. Několik bombardérů B-24L bylo přestaveno na létající cisterny C-109, které měly zásobovat benzínem bombardéry B-29 v Číně. 1) včetně ~ 400 strojů předaných Velké Británii jako Liberator Mk.VIII (některé mohly ale být ještě B-24J z konce výroby ve Fort Worth) ~ 150 strojů předaných US Navy jako PB4Y-1 | - |
Zdroje: Sources: | Martin W. Bowman, Consolidated B-24 Liberator, Crowood Aviation Series, The Crowood Press Ltd,New Ed edition, rok 2004, ISBN-10: 1861267096 William Green, Famous Bombers of the Second World War, Doubleday, rok 1959 Jaroslav Schmidt, Letadla 1939-45, Stíhací a bombardovací letadla USA, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1992, ISBN 80-900-6194-X http://joebaugher.com/usaf_bombers/b24_20.html aeroweb.brooklyn.cuny.edu http://liberatorcrew.com/06_B-24_Specs.htm www.historyofwar.org www.daveswarbirds.com www.airtoaircombat.com http://www.cofe.ru/avia/C/C-85.htm |