Název: Name: | Jakovlev I-30 / Jak-3 (1941) | Yakovlev I-30 / Yak-3 (1941) |
Originální název: Original Name: | Яковлев И-30 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2550 kg | 5622 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3130 kg | 6900 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,36 m2 | 186.86 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 180,30 kg/m2 | 36.93 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 820 kW a 782 kW v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu. | Klimov VK-105P twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,100 hp for take-off and 1,050 hp at 13,123 ft, driving a three-blade variable-pitch propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | - |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 571 km/h v 4750 m | 354.8 mph in 15584 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,9 m/s | 2342.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 5000 m | 7,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | 29528 ft |
Dolet: Range: | 900 km | 559.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 3x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm ( 1x v ose vrtule a 2x v křídlech) s celkovou zásobou 360 granátů a 4x ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem s celkovou zásobou 1 500 nábojů. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon between the engine cylinder, two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons mounted in the wings with a total supply of ammunition 360 rounds and four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns mounted around the engine with a total supply of ammunition 1,500 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Jakovlev I-30 měl celokovovou konstrukci, kostra trupu byla svařena z ocelových trubek a byla pokryty duralovými panely, pouzvrchní část trupu byla z překližkových dílů. Křídlo mělo dva kovové nosníky a bylo vybaveno automatickými sloty. Řídící ocasní plochy byly pokraty plátnem. První prototyp měl o dva kulomety ŠKAS méně. | The origins of the Yak-3 went back to 1941 when the I-30 prototype was offered along with the I-26 as an alternative design to the Yak-1. The I-30, powered by a Klimov M-105P engine, was of all-metal construction, using a wing with dihedral on the outer panels. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston a Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, Naval Inst Pr, March 1997, ISBN-13: 978-15575-0978-9 . http://www.airwar.ru/enc/fww2/i30.html www.aviarmor.net http://www.aviastar.org/air/russia/yak_i-30.php archiv autora |