Main Menu
User Menu

Vultee P-66 Vanguard

     
Název:
Name:
Vultee P-66 Vanguard
Originální název:
Original Name:
Vultee P-66 Vanguard
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.04.1942 Vultee Aircraft Division, Aviation Manufacturing Corp., Downey, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.04.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
146
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1939 Model 48
06.09.1940 Model 48C
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2375 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3221 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.97 m
Délka:
Length:
8.66 m
Výška:
Height:
2.97 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18.3 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-S4C4-G o výkonu 772 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1098 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
547.2 km/h v 4602 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
466.7 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12.8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.2 min do 5998 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8595 m
Dolet:
Range:
1367.9 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1528.9 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet ráže 12,7 mm nad motorem
4x kulomet ráže 7,62 mm v křídlech
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
https://joebaugher.com/usaf_fighters/p66.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198644Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198644Version : 0
MOD
Historie: Firma začala vývoj svého stíhacího typu, značeného Model 48, v roce 1938. V té době firma prosazovala stavebnicový způsob stavby letadel, kdy několik typů různého určení mělo stejné díly, což zlevňovalo a zrychlovalo výrobu. Model 48 do této koncepce zapadal.
Jednalo se o dolnoplošný letoun celokovové konstrukce se zatahovacím podvozkem. Prototyp poháněl motor P&W R-1830-S4C4-G s výkonem 662/882 kW (900/1200k). Ten byl vložen do velmi štíhlého prstencového krytu, která plynule přecházel do vrtulového kužele. Chyběla tak obvyklá štěrbina pro vstup vzduchu, chladič byl umístěn pod vrtulový kužel. A bohužel nechladil. Firma pak laborovala s dalšími možnými řešeními, žádné ale nefungovalo. Proto byl 11.2.1940 zalétán druhý prototyp, který měl běžný prstencový kryt s regulačními klapkami vzadu. Tento prototyp již létal bez problémů a dosahoval slušné rychlosti 578 km/h. Letoun však nenesl plánovanou výzbroj deseti kulometů (dva měly střílet dozadu, zaměřovány zrcátkovým zaměřovačem), ale jen dva ráže 12,7 mm nad motorem a dva ráže 7,62 mm v křídlech.
Komplikovaný a dlouhý vývoj ovšem odradil dva hlavní potencionální zákazníky - Americké vojenské letectvo i britské RAF. Naštěstí se ozvali Švédové, kteří v únoru 1940 objednali 144 kusů provedení Model 48C. Jeho prototyp vzlétl 6.9.1940, byl poháněn motorem P&W R-1830-S4C4-G s dlouhodobým výkonem 1050k v 4000 metrech a do křídel přibyla další dvojce kulometů.
První sériové kusy byly hotovy v září 1941, poslední opustil výrobní závod v dubnu 1942. Ale protože v té době již klepala válka i na americké dveře, byl export letounů zablokován. Stroje byly nabídnuty RAF pro výcvik pilotů v Kanadě a 100 kusů dostalo britská sériová čísla BW208-307. Do Kanady se však nedostal ani jeden stroj, protože v květnu 1941 byly všechny P-66 nabídnuty Číně. Po Japonském útoku se však Američanům hodil každý letoun, a asi padesát kusů bylo zařazeno do stavu 14th Pursuit Group, jejímž úkolem byla ochrana Kalifornie před leteckými útoky. Piloti oceňovali dobré letové vlastnosti, dobře se sním létala akrobacie, ale podle jejich názoru nebyl dost robustní na stíhací letoun. V únoru 1942, když se situace západním pobřeží USA uklidnila (žádný japonský nálet se překvapivě neuskutečnil...), byly zbylé letouny konečně uvolněny pro export do Číny. Poslední P-66 opustil USA v srpnu.
Letouny nejprve putovaly do indického Karáčí, kde byly smontovány a poté přelétnuty ke svému novému uživateli.
O jejich dalším osudu toho není moc známo. Od srpna 1943 je používaly dvě čínské perutě a pár kusů se pravděpodobně dostalo i k zdejším americkým jednotkám. Několik kusů bylo zničeno na zemi během japonských náletů, několik sestřelil vlastní flak, protože je zaměnil za nepřátelské. Několik kusů přežilo boje s Japonci a zapojilo se do následné občanské války.


Pramen:
L+K 4/84
https://home.att.net/~jbaugher1/p66.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198660Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198660Version : 0
MOD
Vultee Model48 Vanguard (NX21755), první prototyp s aerodynamickým krytem motoru, který však komplikoval chlazení
Vultee P-66 Vanguard - https://1000aircraftphotos.com/Contributions/Larkins/3035.htm

1000aircraftphotos.com
URL CZ: https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198661Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198661Version : 0
MOD
P-66 ve zbarvení RAF
Vultee P-66 Vanguard - https://www.airwar.ru/image/i/fww2/p66-i.jpg

https://www.airwar.ru/image/i/fww2/p66-i.jpg
URL CZ: https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198664Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198664Version : 0
MOD
P-66 určený pro Čínu
Vultee P-66 Vanguard - https://rwebs.net/avhistory/images/P-66.jpg

https://rwebs.net/avhistory/images/P-66.jpg
URL CZ: https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198671Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198671Version : 0
MOD