Heinkel
Články
Když jsem plánoval seriál Blesky na obloze, předpokládal jsem, že bude zahrnovat jen letouny jménem Lightning. Jenže po otištění poslední části mi přišla řada e-mailů s upozorněním, že „blesky“ létaly i v jiných zemích a jak je možné, že v seriálu nebyly zmíněné, případně jak hodlám tuto křivdu napravit. Sypu si tedy na hlavu pomyslnou lopatku popela - a jdeme na ně.
Když sovětští specialisté z NII VVS roku 1937 zevrubně prozkoumali ve Španělsku ukořistěnou stíhačku He 51B-1, nijak výrazně je nepřekvapila. Jevila se logickým vyústěním vývoje starších dvouplošných stíhacích typů německé firmy Heinkel, s kterými měli Sověti značné zkušenosti. V předchozích letech zakoupili a odzkoušeli po dvou exemplářích HD 37 a HD 43. A upravenou HD 37 dokonce zařadili do výzbroje VVS RKKA pod označením I-7.
Elegantní dvoumotorový střední bombardér Heinkel He 111 se zařadil mezi nejúspěšnější německé typy z období 30. a začátku 40. let. Zejména v první polovině 2. světové války tvořil základ bombardovací složky Luftwaffe. Jeho úspěšná operační kariéra se ovšem začala psát již ve Španělsku, kam bylo podle dokumentů Sonderstabu W dodáno celkem 97 He 111 B a He 111 E v celkové hodnotě 39 512 485 Říšských marek.
Španělští letci dostali příležitost poprvé za letu vyzkoušet německý stíhací letoun He 112 v létě 1938. Tehdy na Iberském poloostrově firma Ernst Heinkel AG za operačních podmínek předváděla prototyp He 112 V9 (W.Nr.1944,D-IGSI).
Španělské bojiště během občanské války sloužilo nacistickému Německu jako ideální polygon pro testování taktických postupů i vojenské techniky. Mezi letouny, které se ve stavu známého Legionu Condor skutečně pouze mihly za účelem zkoušek v operačních podmínkách, patřil rovněž jediný prototypový exemplář stíhačky Heinkel He 112 V6. Ve Španělsku se vyskytoval od konce listopadu 1936 do havárie 19. července následujícího roku.
V srpnu 1936 se na bojištích španělské občanské války objevila úvodní dvojice německých letadel, transportní a bombardovací Junkers Ju 52/3m a stíhací Heinkel He 51 B-1.
V tomto článku bych chtěl zpracovat obsáhlou a interesantní historii vývoje proudových motorů u německé letecké firmy Heinkel před a během II. světové války. Toto téma není podle mých dosavadních informací (na rozdíl o relativně známých proudových projektů Jumo 004 a BMW 003) u nás v patřičné šíři rozpracováno a proto jsem se rozhodl tímto tématem za použití převážně cizojazyčných zdrojů zabývat.
Témata
Podkategorie