Suchoj Su-6 (81) první prototyp nesl výzbroj šesti kulometů ŠKAS v křídlech
Suchoj Su-6 (82) druhý prototyp jednomístného bitevního letounu, který prošel úspěšně zkouškami, nesl mohutnější výzbroj, zkoušeny kanóny ráže 37 mm.
Suchoj Su-6 SA vyrobeno celkem pět letounů z 25 objednaných, jejich výroba byla zastavena
Suchoj Su-6 SV asi dva letouny byly přestavěny nebo vyrobeny v jednomístném provedení s motory AŠ-71F se čtyřlistou vrtulí. S největší pravděpodobností nebyly zalétány
Suchoj Su-6 S2A prototyp dvoumístného bitevního letounu, který byl lépe pancéřován než Il-2 a měl i vyšší výkony
Suchoj Su-6 AM-42 původní provedení prototypu bitevního letounu (2. 1944), který byl neúspěšným soupeřem Iljušinovu Il-10 Beast. V průběhu státních zkoušek byl upraven.
Suchoj Su-6 AM-42 konečné provedení prototypu (6. 1944), kanony ráže 37 mm byly nahrazeny lehčími kanóny VJa-23, zároveň byla zachována možnost snadné záměny za původní NS-37.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-6-t727#487658
Verze : 1
Historie: Letoun Su-6 existoval v prototypech ve více verzích. Su-6-I byla jednomístná verze s motorem Švecov AŠ-71, která postrádala obrannou výzbroj ( jako první verze Il-2 ). Tou byla v podobě pohyblivého velkorážného kulometu ráže 12,7 mm doplněna verze Su-6-II s motorem Švecov AŠ-71F. Tato verze již byla dvoumístná. Pro zkoušky na nový bitevní letoun ( nástupce Il-2 ) byl připraven letoun Su-6-III. Stroj byl vybaven stejným motorem jako jeho konkurent Il-10. Byl to motor AM-42 o výkonu 1 470 kW a tento prototyp dostal i stejnou výzbroj jako Il-10.
Suchoj Su-6-I
P. O. Suchoj a jeho konstrukční kancelář zahájila vývoj tohoto bitevníku v roce 1939. Narozdíl od konstrukcí Iljušina volil hned od počátku těžší výzbroj. Letoun Su-6-I tak již od počátku disponoval dvěma 23 mm kanóny, které byly doplněny čtyřmi kulomety ráže 7,62 mm. Výzbroj byla uložena v křídle a střílela vně okruhu vrtule. Letoun byl řešen jako jednomístný, jednomotorový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem záďového typu. Přední podvozkové nohy se zatahovaly naplocho dozadu do křídel. K pohonu Su-6-I byl vybrán nový ( právě dokončený ) hvězdicový AŠ-71 v výkonu 2 000 k. Drak letounu se vydařil, ale to samé se nedalo říci o motoru. Ten byl poruchový, nevyzrálý a činil neustálé potíže. Po měsících úprav se konečně v lednu 1941 letoun Su-6-I bezpečně vznesl a mohl zahájit tovární zkoušky. Ty dopadly nad očekávání dobře, ale protože výroba konkurenta Il-2 již běžela, nebyl Su-6-I do výzbroje přijat.
Suchoj Su-6-II
Jakmile se v bojích projevily nedostatky jednomístné konfigurace Il-2 (chyběla obranná výzbroj), zahájil P. O. Suchoj (stejně jako Iljušin) úpravu svého typu Su-6 na dvoumístnou verzi. Tak vznikl stroj Su-6-II. Konstruktéři prodloužili kabinu a v ní umístili střelce vybaveného kulometem UBT ráže 12,7 mm. Zároveň ale také vestavěli do křídel dva kanóny ráže 37 mm s podstatně větším účinkem v cíli, než kterým disponovaly kanóny ráže 23 mm. Pro pohon letounu použili zdokonalený motor AŠ-71F s přímým vstřikováním paliva do válců o výkonu 2 200 k. Zkoušky této verze dopadly opět dobře, ale přesto se letoun Su-6-II do výzbroje sovětského letectva nedostal.
Suchoj Su-6-III
Třetí příležitost uplatnit se dostal typ Su-6 při soutěži o nástupce letounu Il-2. Tentokrát šlo o provedení Su-6-III. Tato verze téměř odpovídala předchozímu typu Su-6-II, ale k jeho pohonu byl použit řadový motor AM-42 o výkonu 2 000 k, který roztáčel mohutnou čtyřlistou vrtuli. Výzbroj byla upravena na dva kanóny ráže 23 mm a dva kulomety ráže 7,62 mm v křídlech a jeden kulomet ráže 12,7 mm pro obranu zadní polosféry. Stále ale existovala možnost jednoduše přezbrojit letoun 37 mm kanóny namísto 23 mm. V tomto provedení se tedy Su-6 střetl v létě 1944 v soutěži na nový bitevník s letounem Iljušin Il-10. Neuspěl ale ani v těchto testech. Do sériové výroby šel nakonec typ Il-10, protože Iljušin se již poučil a jeho Il-10 byl výkonnější.
Poznámka od moderátora Vlaďa: Kolega Greywolf používá starší označení prototypů (římské číslice), toto označení používal p. Václav Němeček ve svých knihách před rokem 1977.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-6-t727#254895
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.