Název: Name: | Jakovlev Jak-18T | Yakovlev Yak-18T |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-18T | |
Kategorie: Category: | víceúčelový letoun | utility aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1967-DD.MM.1967 Moskevský strojírenský závod Rychlost, Moskva DD.MM.1973-DD.MM.2009 Smolenský letecký závod, Smolensk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1973-DD.MM.1982 1.-30. série DD.MM.1993-DD.MM.2002 31.-35. série DD.MM.2007-DD.MM.2009 36. série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 Moskva 659 Smolensk: 1973-1982 532 1993-2002 67 2007-2009 60 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1967 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1200 kg | 2646 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1650 kg | 3638 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,16 m | 36ft 7,37in |
Délka: Length: | 8,35 m | 27ft 4,74in |
Výška: Height: | 3,40 m | 11ft 1,86in |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,78 m2 | 202.15 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Vedenějev M-14P o výkonu 265 kW/360 k dvoulistá stavitelná vrtule V-530TA-D35 | Vedeneyev M-14P, power 355 hp two-bladed variable-pitch propeller V-530TA-D35 |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 240 l | 53 Imp gal / 63 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 295 km/h v ? m | 183.3 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 250 km/h v ? m | 155.3 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5,0 m/s | 984.3 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5500 m | 18045 ft |
Dolet: Range: | 1000 km | 621.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Jak-18T predstavuje radikálne prepracovanú konštrukciu pôvodného Jaku-18. Lietadlo je štvormiestne, pričom osádka sedí za sebou v usporiadaní 2+2. Lietadlo bolo pôvodne vyvinuté pre Aeroflot, pre výcvik pilotov, zachováva si však akrobatické vlastnosti svojho predchodcu a je jednoduché na pilotáž. Výroba lietadla sa zastavila v 80-tych rokoch, keď Aeroflot začal s výcvikom pilotov na L-410. Mnohé lietadlá boli vyradené. Slava Kondratiev, jeden z pôvodných konštruktérov obnovil v roku 1992 výrobu, a pokračoval vo vývoji novou verziou SM2000. | - |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. Luranc, Zbigniew. Samolot szkolno-treningowy Jak-18, TBiU Nr.145. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1991. Němeček, Václav. Jakovlev Jak-18T, L+K 1977/15. PRIŠKOĽNIK, V.L. (ПРИШКОЛЬНИК, В.Л.); JANKEVIČ, J.I. (ЯНКЕВИЧ, Ю. И.): Samoľjot Jak-18T, Konstrukcija i exploatacija (Самолет Як - 18Т Конструкция и эксплуатация), 1978, Moskva, Transport, s. 136 ruslet.webnode.cz www.airliners.net http://www.aero-concept.com/fiches/18T.html http://www.russianaeros.com/yak18Tproduct.htm |