Název: Name: | Kaibo Gikai KB - Experimentální létající člun | |
Originální název: Original Name: | 海防義会KB飛行艇 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1924-DD.12.1924 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka / | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1922-DD.12.1924 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1925 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2012 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3086 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 21,780 m | |
Délka: Length: | 13,950 m | |
Výška: Height: | 4,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | ? m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | BMW IIIa, vodou chlazený řadový šestiválec o vzletovém výkonu 136 kW (185 k) a 169 kW (230 k) v h= 2 000 m. Vrtule dvoulisté kovové, později vyměněny za dvoulisté dřevěné. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 201.2 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15,0 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6500 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | žádná | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Viz příspěvek historie letounu. | |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2. Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924 - 45, p.163 ISBN 4-7663-3292-X http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=33697 archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Kaibo Gikai KB |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409719Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie letounu
První celokovový hydroplán navržený a vyrobený v Japonsku byl postaven díky soukromé iniciativě vlasteneckého spolku, známého pod názvem Teikoku Kaibo Gikai. Jeho členové v září 1922 shledali, že se v Japonsku nevyrábí žádný celokovový letoun. Dobré vlastnosti této konstrukce byly již přitom prokázány v mnoha jiných zemích, to byl důvod aby se tohoto projektu vlastenecký spolek ujal.
Byl založen výbor, do kterého byli přizváni význační odborníci na konstrukci letadel. Sešli se zde armádní konstruktéři z PMBRA, Leteckého výzkumného ústavu v Tokiu a tokijské univerzity. Jednalo se o společné dílo armády, námořnictva a civilních pracovišť.
Výbor vedl dr. Aikichi Tanakadate a dalšími členy jsou Narihisa Yokota, který byl jmenován hlavním konstruktérem, Yuzo Hishida, Matsutaro Honda, Shuhei Iwamoto, Yoshitake Ueda, Haruhiko Uemura, Hisakichi Akaishi, Masayuki Hori, Fumio Murase a Kyohei Arisaki, o něco později byli do výboru přizváni dva inženýři Keikichi Satake a Jun Okamura. Na konstrukci a stavbě letounu se podílela tokijská universita, armádní arzenál v Tokiu a námořní arzenál v Jokosuce.
Nejprve byly stanoveny požadavky na výkon, kterých měl celokovový hydroplán dosáhnout, např. maximální rychlost měla být alespoň 200 km/h v operační výšce 3 000 metrů, letoun měl ulétnout vzdálenost 2 000 km a poháněn měly zajistit dva japonské motory o výkonu 200 koní. Letoun byl projektován jako hornoplošník s křídlem neseným na dvou mohutných šikmých pylonech a v místě spojení křídla a pylonů byly instalovány motory. Objednána byla stavba jednoho hydroplánu a jednoho trupu, který byl určen pro pevnostní zkoušky.
V roce 1923 postihlo Japonsko silné zemětřesení, které stavbu opozdilo, drak byl letounu dokončen v březnu 1924, drak byl následně v červenci přepraven do jokosuckého námořního arzenálu, kde byl v prosinci téhož roku dokončen. Zdržení přinesly motory, původně měly být použity japonské motory, které měly poskytovat výkon 200 koní ve výšce 3 000 m, tyto motory se ale opozdily ve svém vývoji, a tak padlo rozhodnutí použít dva motory BMW IIIa.
Výsledným dílem byl dvoumotorový hornoplošný létající člun celokovové konstrukce, plátnem byla potažena křídla a ovládací plochy.
Dokončené letadlo bylo darováno námořnictvu, letové testy byly prováděny v Jokosuce, za kniplem seděl zkušební pilot fregatní kapitán Hisakichi Akaishi. Již v průběhu prvních letů byly zjištěny výborné letové vlastnosti a dobrý výkon, který dával tušit, že požadované výkony by měly být lehce splněny. 22. března 1926, během sedmého zkušebního letu došlo k havárii, při které zahynula celá osádka a letoun se roztříštil o hladinu oceánu. Havárie se přičítá selhání motorů, hydroplán byl viděn, jak ostře sestupuje s oběma motory zastavenými. Ostrý úhel sestupu vedl k téměř kolmému nárazu do vody. Havárií byl tedy ukončen vývoj a zkoušky tohoto letounu, konstruktéři a technici získali cenné zkušenosti, které v roce 1928 využili při stavbě hydroplánu Giyu No.3.
Použité prameny:
První celokovový hydroplán navržený a vyrobený v Japonsku byl postaven díky soukromé iniciativě vlasteneckého spolku, známého pod názvem Teikoku Kaibo Gikai. Jeho členové v září 1922 shledali, že se v Japonsku nevyrábí žádný celokovový letoun. Dobré vlastnosti této konstrukce byly již přitom prokázány v mnoha jiných zemích, to byl důvod aby se tohoto projektu vlastenecký spolek ujal.
Byl založen výbor, do kterého byli přizváni význační odborníci na konstrukci letadel. Sešli se zde armádní konstruktéři z PMBRA, Leteckého výzkumného ústavu v Tokiu a tokijské univerzity. Jednalo se o společné dílo armády, námořnictva a civilních pracovišť.
Výbor vedl dr. Aikichi Tanakadate a dalšími členy jsou Narihisa Yokota, který byl jmenován hlavním konstruktérem, Yuzo Hishida, Matsutaro Honda, Shuhei Iwamoto, Yoshitake Ueda, Haruhiko Uemura, Hisakichi Akaishi, Masayuki Hori, Fumio Murase a Kyohei Arisaki, o něco později byli do výboru přizváni dva inženýři Keikichi Satake a Jun Okamura. Na konstrukci a stavbě letounu se podílela tokijská universita, armádní arzenál v Tokiu a námořní arzenál v Jokosuce.
Nejprve byly stanoveny požadavky na výkon, kterých měl celokovový hydroplán dosáhnout, např. maximální rychlost měla být alespoň 200 km/h v operační výšce 3 000 metrů, letoun měl ulétnout vzdálenost 2 000 km a poháněn měly zajistit dva japonské motory o výkonu 200 koní. Letoun byl projektován jako hornoplošník s křídlem neseným na dvou mohutných šikmých pylonech a v místě spojení křídla a pylonů byly instalovány motory. Objednána byla stavba jednoho hydroplánu a jednoho trupu, který byl určen pro pevnostní zkoušky.
V roce 1923 postihlo Japonsko silné zemětřesení, které stavbu opozdilo, drak byl letounu dokončen v březnu 1924, drak byl následně v červenci přepraven do jokosuckého námořního arzenálu, kde byl v prosinci téhož roku dokončen. Zdržení přinesly motory, původně měly být použity japonské motory, které měly poskytovat výkon 200 koní ve výšce 3 000 m, tyto motory se ale opozdily ve svém vývoji, a tak padlo rozhodnutí použít dva motory BMW IIIa.
Výsledným dílem byl dvoumotorový hornoplošný létající člun celokovové konstrukce, plátnem byla potažena křídla a ovládací plochy.
Dokončené letadlo bylo darováno námořnictvu, letové testy byly prováděny v Jokosuce, za kniplem seděl zkušební pilot fregatní kapitán Hisakichi Akaishi. Již v průběhu prvních letů byly zjištěny výborné letové vlastnosti a dobrý výkon, který dával tušit, že požadované výkony by měly být lehce splněny. 22. března 1926, během sedmého zkušebního letu došlo k havárii, při které zahynula celá osádka a letoun se roztříštil o hladinu oceánu. Havárie se přičítá selhání motorů, hydroplán byl viděn, jak ostře sestupuje s oběma motory zastavenými. Ostrý úhel sestupu vedl k téměř kolmému nárazu do vody. Havárií byl tedy ukončen vývoj a zkoušky tohoto letounu, konstruktéři a technici získali cenné zkušenosti, které v roce 1928 využili při stavbě hydroplánu Giyu No.3.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2.
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409720Verze : 1
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.