Název: Name: | Jakovlev Jak-7-37 | Yakovlev Yak-7-37 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7-37 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.08.1942 Státní letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-10.04.1942 prototyp DD.08.1942-DD.08.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 22 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.04.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2697 kg | 5946 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3235 kg | 7132 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 8,660 m | 28ft 5in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 188,63 kg/m2 | 38.63 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off at 2,600 rpm, combat power 1,085 hp at 6,562 ft at 2,700 rpm, and 1,036 hp at 13,123 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 415 l | 91.3 UK gallons (109.6 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 564 km/h v 4730 m | 350.5 mph in 15518 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,57 m/s | 2277.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,17 min do 5000 m | 7,17 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8250 m | 27067 ft |
Dolet: Range: | 550 km | 341.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón MPŠ-37 ráže 37 mm střílející osou vrtule s 20 granáty 2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm levý 260 nábojů a pravý 190 nábojů Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 ráže 82 mm. | One fixed forward-firing 1.46 inch MPSh-37 cannon firing through the propeller spinner, 20 rounds and two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-guns in the cowling, right 190 rounds and left 240 rounds. Bomb load: six rockets RS-82. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Kabina byla posunuta o 400 mm vzad, tím bylo zrušeno původní místo pro instruktora. - Střelba z kanónu působila nablaze na konstrukci letounu - praskliny na draku a netěsnosti motoru. - Zásah sedmatřicetimilimetrovým kanónem vytvořil díru o ploše cca 1 čtverečního metru, žádná samosvorná nádrž nedokázala takový zasah eliminovat. - Na vzdálenost 200 m střela prorážela pancíř o tloušťce 50 mm. | - |
Zdroje: Sources: | Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 www.e-reading-lib.org http://ram-home.com/ram-old/yak-7family.html http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm archiv autora |
Jakovlev Jak-7-37
Yakovlev Yak-7-37
Яковлев Як-7-37
Jakovlev Jak-7-37
Představoval další verzi letounu Jak-7. Do typu Jak-7-37 byl pro zvýšení palebné síly stroje instalován kanón MPŠ-37 ráže 37 mm. Výzbroj stroje doplňovaly dva kulomety UBS ráže 12,7 mm.
Aby mohl být do letounu instalován výkonný kanón, bylo nutné udělat několik konstrukčních úprav a změn. Ty se týkaly jak samotného trupu, tak i křídla. Například kabina pilota byla posunuta o 40 cm vzad a na křídlo byly namontovány automatické sloty. Instalace těžkého kanónu posunula těžiště stroje. Na jedné straně se zvýšila jeho obratnost, ale na druhé straně se díky zvýšení celkové hmotnosti letounu (cca o 200 kg) zhoršila stoupavost a snížila se maximální rychlost (cca 0 5 – 10 km/h). Automatické sloty zvýšily stabilitu a také snížily hrozbu pádu do vývrtky.
Letoun Jak-7-37 byl předán ke státním zkouškám v březnu 1942. Na jejich základě bylo rozhodnuto vyrobit 22 ks sérii, aby byl nový stroj vyzkoušen i na frontě. Všech 22 ks bylo vyrobeno v závodě č. 153 v srpnu 1942.
Letci, kteří zkoušeli Jak-7-37 v boji, vysoce oceňovali jeho mohutnou palebnou sílu. Bylo ale také konstatováno, že tento typ je vhodný pouze pro zkušené a „nadprůměrné“ piloty. Dále bylo zjištěno, že letoun je přetížen a střelba z tak výkonného kanónu neúměrně zatěžuje konstrukci, která na to nebyla stavěna. Nakonec bylo rozhodnuto další sérii letounů Jak-7-37 nestavět.
Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
Představoval další verzi letounu Jak-7. Do typu Jak-7-37 byl pro zvýšení palebné síly stroje instalován kanón MPŠ-37 ráže 37 mm. Výzbroj stroje doplňovaly dva kulomety UBS ráže 12,7 mm.
Aby mohl být do letounu instalován výkonný kanón, bylo nutné udělat několik konstrukčních úprav a změn. Ty se týkaly jak samotného trupu, tak i křídla. Například kabina pilota byla posunuta o 40 cm vzad a na křídlo byly namontovány automatické sloty. Instalace těžkého kanónu posunula těžiště stroje. Na jedné straně se zvýšila jeho obratnost, ale na druhé straně se díky zvýšení celkové hmotnosti letounu (cca o 200 kg) zhoršila stoupavost a snížila se maximální rychlost (cca 0 5 – 10 km/h). Automatické sloty zvýšily stabilitu a také snížily hrozbu pádu do vývrtky.
Letoun Jak-7-37 byl předán ke státním zkouškám v březnu 1942. Na jejich základě bylo rozhodnuto vyrobit 22 ks sérii, aby byl nový stroj vyzkoušen i na frontě. Všech 22 ks bylo vyrobeno v závodě č. 153 v srpnu 1942.
Letci, kteří zkoušeli Jak-7-37 v boji, vysoce oceňovali jeho mohutnou palebnou sílu. Bylo ale také konstatováno, že tento typ je vhodný pouze pro zkušené a „nadprůměrné“ piloty. Dále bylo zjištěno, že letoun je přetížen a střelba z tak výkonného kanónu neúměrně zatěžuje konstrukci, která na to nebyla stavěna. Nakonec bylo rozhodnuto další sérii letounů Jak-7-37 nestavět.
Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
Jakovlev Jak-7-37
Zdroj :
www.airwar.ru
www.airwar.ru
Jakovlev Jak-7-37
Jakovlev Jak-7-37
Zdroj :
www.airwar.ru
www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jakovlev Jak-7-37
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jakovlev Jak-7-37
Jakovlev Jak-7-37
Zdroj :
www.airwar.ru
Zdroj :
www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |