MiG-19 / První nadzvuk
♡ Chci přispět
IV. Zbarvení, kamufláže
„Devatenáctky“ všech verzí sloužily v československém letectvu bez jakékoliv ochranné kamufláže v původní barvě duralu, částečně s barevnými doplňky. Modrou, červenou, zelenou, žlutou a černou barvou se natíraly většinou vrcholy a náběžné hrany SOP, odtokové hrany a vřetenovitá pouzdra na koncích VOP a hlavně kryty radarových antén u verzí „P“ a „PM.“ Pitotovy trubice u verzí „S“ nesly většinou po své délce několik zvýrazňujících červených pruhů, aby se na stojánkách předešlo jejich kontaktu se zabezpečujícími vozidly. Tyto trubice se při manipulaci s letounem daly zvednout, ale v „letové“ konfiguraci zasahovaly daleko před samotný letoun. Takřka na všech letounech se objevily černé „chodníčky“ různého provedení a délky. Tak například u Migu-19P č. 0742 zasahovaly až na odtokovou hranu klapek. U všech strojů však byly tyto pruhy značně široké v porovnání s úzkými „nudličkami“ používanými na „patnáctkách.“
Mig-19PM č. 1113 nesl množství barevných doplňků červené barvy na místech, které byly uvedeny v předchozím odstavci (navíc byly červené i všechny trupové lapače vzduchu). Kromě toho měl na obou stranách přední části trupu červené stylizované blesky a pod kabinou čtyři červené hvězdičky, které měly snad symbolizovat úspěch během některého z cvičení Varšavské smlouvy. Takovéto zbarvení však bylo výjimkou. Letadla při již zmiňovaných cvičeních dostávala občas barevné doplňky, aby bylo možno rozlišit „bojující“ strany. Jsou známy Migy-19S (např. č. 0218), které nesly při této příležitosti červené konce křídel zespodu i zvrchu až po kruhový státní znak.
Na několika letounech 5. slp v Plzni-Líních se objevil znak jednotky, který tvořila hlava chodského psa v erbu, který byl rozdělen do čtyř částí – zelené, červené, bílé a žluté. Lemování erbu bylo modré a nahoře se navíc nacházela rudá pěticípá hvězdička. Tento znak je doložen na strojích Mig-19PM č. 1045 a Mig-19S č. 0508.
Znak 5. slp, který vycházel z tradic Chodů, dlouholetých ochránců naší západní hranice.
V. Takticko-technická data
Mig-19S | Mig-19P | Mig-19PM | |
Rozpětí (m) | 9,00 | 9,00 | 9,00 |
Délka (m) | 12,54 | 13,02 | 13,02 |
Výška (m) | 3,88 | 3,88 | 3,88 |
Hmotnost – prázdná let. (kg) | 5 660 | 5 468 | 5 660 |
Hmotnost – vzletová (kg) | 7 780 | 8 000 | 7 880 |
Maximální vzletová hmotnost (kg) | 8 890 | 9 100 | 8 645 |
Nosná plocha (m2) | 25,0 | 25,0 | 25,0 |
Motory Výkon maximál/forsáž (kN) |
2 x RD-9B 25,5/31,9 |
2 x RD-9B 25,5/31,9 |
2 x RD-9B 25,5/31,9 |
Max. rychlost (km/h) ve výši (m) |
1 452 10 000 |
1 445 10 000 |
1 250 10 000 |
Max. rychlost u země (km/h) | - | 1 180 | - |
Max. dostup se zapnutou forsáží (m) | 17 900 | 17 600 | 16 800 |
Stoupavost u země (m/s) | 115 | - | - |
Výstup do 10 000 m (min.) - bez forsáže - s forsáží Výstup do 15 000 m (min.) - bez forsáže - s forsáží |
- 0,9* - - |
1,85 2,23 6,1 - |
- - 7,2 4,8 |
Max. dolet (km) - příd. nádržemi (km) |
1 390 2 200 |
1 474 2 318 |
- 1 910 |
Výzbroj hlavňová, ráže zbraní (mm) | 3 x NR-30 | 2 x NR-23 | - |
Výzbroj bombová (kg) | - | - | - |
Výzbroj raketová | 2 x raketnice V-5 (57 mm) |
2 x raketnice V-5 (57 mm) |
4 x RS-2U, 4 x RS-2US |
Poznámky: * - Tento údaj u Migu-19S platí pro dostup do 9 000 m.
„Letovka“ Migu-19S, pravděpodobně taktického čísla 0408 ze šedesátých let.
Seriál
Podobné články
Další články autora