MiG-21 / Ve znamení Delty / 1. část
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 1.1.2023 : 28.009,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
III. Služba v československém a českém letectvu
Služba u jednotek
Jednotka | Základny v době služby typu |
Verze typu |
Služba typu | Poznámky | |
od | do | ||||
1. lšp | Přerov | Mig-21F | 1973 | 1991 | Pluk zrušen k 31. 10. 1994. |
Mig-21MA | 1991 | 1993 | |||
Mig-21MF | 1991 | 1994 | |||
Mig-21U | 1973 | 1991 | |||
Mig-21UM | 1977 | 1994 | |||
1. slp | České Budějovice | Mig-21PF | 1965 | 1979 | Od roku 1989 vyzbrojen pouze Migy-23 ve verzích MF, ML a U.Pluk zrušen k 31. 12. 1994 na základně v Čáslavi. Stal se základem pro 41. slt na zdejší 4. zSL. |
Mig-21PFM | 1964 | 1978-79 | |||
Mig-21MF | 1975 | 1989 | |||
Mig-21U | 1967-68 | ? | |||
Mig-21US | 1968-70 | ? | |||
Mig-21UM | 1975 | 1989 | |||
4. slp | Pardubice | Mig-21F | 1965 | 1989 | Pluk zrušen k 31. 7. 1989. |
Mig-21MA | 1969 | 1989 | |||
Mig-21MF | 1971 | 1989 | |||
Mig-21U | 1967-68 | ? | |||
Mig-21UM | 1972 | 1989 | |||
4. sslt | Mošnov, Přerov | Mig-21MF | 1993 | 1994 | Jednotka vznikla přečíslováním 82. sslt k 1. 11. 1993. K 31. 12. 1994 zanikla v Čáslavia stala se zde součástí nové 42. slt. |
Mig-21UM | 1993 | 1994 | |||
5. slp | Plzeň-Líně | Mig-21F | 1970 | 1989 | Pluk zrušen k 31. 8. 1991. |
Mig-21MA | 1989 | 1991 | |||
Mig-21MF | 1972 | 1991 | |||
Mig-21UM | 1972 | 1991 | |||
6. sbolp | Přerov | Mig-21MF | 1973 | 1991 | Pluk zrušen k 31. 7. 1991. |
Mig-21UM | 1973 | 1991 | |||
8. slp | Mošnov, Brno-Tuřany | Mig-21F | 1965 | 1983 | Pluk zrušen k 30. 4. 1991. Z jeho 2 letek vznikly 81. sslt na Sliači a 82. ssltv Mošnově. |
Mig-21PF | 1965 | 1989 | |||
Mig-21PFM | 1983 | 1991 | |||
Mig-21MF | 1989 | 1991 | |||
Mig-21US | 1968-70 | 1991 | |||
Mig-21UM | 1989 | 1991 | |||
9. slp | Bechyně | Mig-21F | 1965 | 1989 | K 1. 12. 1992 změněn pluk na 9. sbolp, viz níže. |
Mig-21PF | 1985 | 1989 | |||
Mig-21PFM | 1966 | 1973 | |||
Mig-21MA | 1989 | 1992 | |||
Mig-21MF | 1973 | 1992 | |||
Mig-21U | 1967-70 | ? | |||
Mig-21UM | 1974 | 1992 | |||
9. sbolp | Bechyně | Mig-21MA | 1992 | 1993 | Jednotka vznikla přesunutím 9. slpz podřízenosti 1. sld (po jejím zániku) k 34. sbold k 1. 12. 1992. |
Mig-21MF | 1992 | 1993 | |||
Mig-21UM | 1992 | 1993 | |||
11. slp | Žatec | Mig-21F | 1963 | 1989 | Pluk zrušen k 31. 12. 1993. |
Mig-21PF | 1964 | 1985 | |||
Mig-21PFM | 1968 | 1991 | |||
Mig-21MF | 1991 | 1993 | |||
Mig-21US | 1968-70 | 1993 | |||
Mig-21UM | 1991 | 1993 | |||
28. sbolp | Čáslav | Mig-21R | 1993 | 1994 | V roce 1993 předány 3. letce nejprve Migy-21R a US od zrušeného 47. pzlpz Hradce Králové a poté Migy-21MF a UM od 11. slp ze Žatce. Od 1995 základ 43. sltna 4. zSL. |
Mig-21US | 1993 | 1994 | |||
Mig-21UM | 1993 | 1994 | |||
Mig-21MA | 1993 | 1994 | |||
Mig-21MF | 1993 | 1994 | |||
41. slt | Čáslav | Mig-21MFN | 1999 | 2003 | Součást 4. zSL (od 10/1997 4. zTL)v Čáslavi. Do roku 1998 vyzbrojena Migy-23ML a U. |
Mig-21MF | 1999 | 2003 | |||
Mig-21UM | 1999 | 2003 | |||
42. slt | Čáslav | Mig-21MF | 1995 | 2000 | Součást 4. zSL (od 1997 4. zTL) v Čáslavi. V roce 2000 přezbrojena na L-159A. |
Mig-21UM | 1995 | 2000 | |||
43. slt | Čáslav | Mig-21MF | 1995 | 1999 | Součást 4. zSL (od 1997 4. zTL) v Čáslavi.V roce 1999 letka zrušena. |
Mig-21MA | 1995 | 1997 | |||
Mig-21UM | 1995 | 1999 | |||
47. pzlp | Hradec Králové | Mig-21F(FR) | 1968 | 1969 | Pluk zrušen k 31. 5. 1993. |
Mig-21R | 1969 | 1993 | |||
Mig-21MA | 1975 | 1987 | |||
Mig-21US | 1968 | 1993 | |||
Mig-21UM | 1974 | 1974 | |||
81. sslt | Sliač | Mig-21MA | 1992 | 1992 | Vznik po 30. 4. 1991 po zrušení 8. slp. Zánik k 31. 12. 1992. Technika a většinou i lidé zůstali na Sliači a byli zařazeni do letectva armády Slovenské republiky. |
Mig-21MF | 1991 | 1992 | |||
Mig-21UM | 1991 | 1992 | |||
Mig-21US | 1991 | 1992 | |||
82. sslt | Mošnov | Mig-21MA | 1992 | 1992 | Vznik po 30. 4. 1991 po zrušení 8. slp.K 1. 11. 1993 přečíslována jednotka na 4. sslt. |
Mig-21MF | 1991 | 1993 | |||
Mig-21UM | 1991 | 1993 | |||
211. tl | Čáslav | Mig-21MFN | 2003 | 2005 | Jednotka vznikla přečíslováním 41. slt k 1. 12. 2003 jako součást21. zTL. 12. 7. 2005 definitvně zakončen provoz typu Mig-21. Jednotkapřezbrojena na JAS-39C/D. |
Mig-21MF | 2003 | 2005 | |||
Mig-21UM | 2003 | 2005 | |||
LZO | Čáslav, Líně, České Budějovice |
Mig-21R | 1994 | 1995 | Jednotka zrušena v 2. polovině roku 1998. |
Mig-21MF | 1994 | 1998 | |||
Mig-21UM | 1994 | 1998 | |||
VSL | Milovice-Mladá, Brno-Tuřany, Přerov-Bochoř |
Mig-21F | 1962 | 1973 | Jednotka změněna na 1. lšp v Přerově k 1. 9. 1973. |
Mig-21U | 1965 | 1973 |
(tabulka je zhotovena z mně dostupných pramenů a nemusí být v časovém období služby u jednotek zcela přesná. Budu rád za jakékoliv doplňující a upřesňující informace).
Vysvětlivky:
Reklama
lšp – letecký školní pluk
LZO – letecký zkušební odbor
pzlp – průzkumný letecký pluk
sbold – stíhací-bombardovací letecká divize
sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk
sld – stíhací letecká divize
slp – stíhací letecký pluk
slt – stíhací letka
sslt – samostatná stíhací letka
tl – taktická letka
VSL – výcviková středisko letectva
zSL – základna stíhacího letectva
zTL – základna taktického letectva
Mig-21MF č. 9414 ze stavu 43. slt zachycený během noční letové akce na letišti Čáslav.
Bilance provozu
Datum | Druh MU | Letoun, označení |
Jednotka | Pilot | Poznámky |
26.9.1964 | H | Mig-21F 0111 | 3. sPVO | mjr. Václav Ohem | Letěl jako č. 2 k cvičnému letu nad NDR (čajka). Byl sestřelen PL raketou R-3S vypálenou sovětským stíhačem cca. 40 km J od Berlína. Katapultáž v 4500 m z polohy na zádech. |
26.2.1965 | P | Mig-21F 0204 | 1. slp | kpt. Ladislav Mikulášek | Letoun poškozen při přistání v Českých Budějovicích, opraven. |
23.8.1965 | H | Mig-21F 0215 | 4. slp | mjr. Vladimír Starý | Předčasné zasunutí podvozku při startu. Letoun odepsán. |
30.8.1965 | H | Mig-21PF 0303 | 8. slp | mjr. Jan Mazálek | Technická vada |
4.12.1965 | H | Mig-21PF 0305 | 8. slp | mjr. A. Kadlček | Technická vada |
6.1.1966 | H | Mig-21F 0308 | 9. slp | kpt. Karel Sukup | Technická vada, pilot lehce zraněn. |
30.11.1966 | K | Mig-21F 0508 | 4. slp | kpt. Jaroslav Toman | Technická vada, vysazení motoru. Pilot dostal rozkaz k opuštění letounu, ale vedl jej mimo vesnici ležící v ose letu. Katapultáž provedl poté co ji přelétl, ale vzhledem k malé výšce se nestačil padák otevřít a pilot zahynul. |
?, prav. 1966-67 | H | Mig-21F 0418 | Další podrobnosti nejsou známy. | ||
19.6.1967 | H | Mig-21PF 0405 | 1. slp | mjr. Milan Průdek | Vysazení motoru v malé výšce poblíž letiště v ČB. Pilot se katapultoval a v pořádku přistál u obce Slaveč. |
6.1967 | K | Mig-21F 0211 | VSL | ppor. Jaroslav Kohout- žák ve výcviku | Technická vada, požár motoru. Pilot provedl katapultáž, ale v důsledku nesprávně upevněného popruhu se padák neotevřel. |
20.7.1967 | H | Mig-21F 0318 | 1. slp | kpt. Ladislav Zika | Technická vada, vysazení motoru. Pilot se katapultoval v prostoru Římov. |
10.10.1967 | H | Mig-21F 0510 | 4. slp | kpt. Miroslav Hudec | Chyba pilotáže. |
27.3.1968 | K | Mig-21F 0503 | 4. slp | mjr. Václav Hejda, letovod pluku | Srážka za letu. Vedoucí mjr. Hejda nepřežil, npor. Eichelman se zachránil katapultáží. |
H | Mig-21F 0218 | npor. Jaroslav Eichelman | |||
1.6.1968 | H | Mig-21PFM 4403 | 1. slp | kpt. Jaroslav Hort | Technická vada, pilot se katapultoval u letiště Blatná. |
18.6.1968 | K | Mig-21F 0519 | 8. slp | por. Milan Vrtěl | Chyba pilotáže. |
5.7.1968 | H | Mig-21F 0321 | 9. slp | mjr. Josef Diblík | Přistání s hořícím letounem v Bechyni. Pilot vyvázl nezraněn, letoun však byl požárem zničen. |
20.8.1968 | H | Mig-21F 0409 | 11. slp | kpt. Ladislav Valentin | Technická vada motoru. |
25.11.1968 | K | Mig-21F 0413 | 1. slp | npor. František Kvapil | Při běžném výcvikovém letu zabloudil do SRN a narazil do kopce poblíž obce Traunstein. Někdy interpretováno jako pokus o úlet. Chybí však jakékoliv důkazy. |
25.11.1968 | H | Mig-21F 0320 | 11. slp | mjr. Jaroslav Novák | Technická vada. |
27.5.1969 | H | Mig-21F 0509 | 4. slp | por. Jaroslav Crha | Technická vada. |
10.7.1969 | H | Mig-21F 0219 | 4. slp | kpt. Miroslav Hudec | Technická vada, stejný pilot, který se již 10. 10. 1967 katapultoval z letounu č. 0510. |
25.9.1969 | H | Mig-21F 0601 | 4. slp | kpt. Václav Jaroš | Technická vada. |
1969-70 | P | Mig-21U? | VSL | Během startu z letiště Brno-Tuřany došlo k předčasnému zasunutí podvozku žákem. Letoun zachytil zádí o zem a dosedl na VPD. Skončil v předpolí za letištěm značně poškozen. Posádka nezraněna. | |
6.1.1970 | K | Mig-21PFM 4312 | 7. aPVOS | plk. Viktor Augustin, velitel stíh. let. 7. aPVOS | Srážka během cvičného letu v zóně. Plk. Augustin nedodržel vymezený prostor. Uedl se katapultoval a vyvázl s těžkým zraněním páteře. Dopad trosek do oblasti Mydlovary-Zliv. |
H | Mig-21PFM 4311 | 1. slp | mjr. Arne Uedl | ||
16.3.1970 | K | Mig-21PFM 7915 | 9. slp | mjr. Lubomír Šilhánek | Přesná příčina katastrofy nezjištěna. Dopad v prostoru Bechyně. |
18.3.1970 | H | Mig-21F 0108 | 9. slp | kpt. Michal Škvarka | Při přistání v Bechyni došlo k vyjetí z dráhy a k převrácení letounu. Pilot se dostal z kabiny lehce zraněn, letoun shořel. |
11.8.1970 | H | Mig-21F 0705 | 9. slp | mjr. František Říman | Po přistání v Bechyni došlo k požáru letounu. Pilot vyvázl nezraněn, letoun odepsán. |
12.8.1970 | H | Mig-21MA 1204 | 4. slp | kpt. František Pavlík | Technická vada. |
9.1970 | H | Mig-21F? | ?. lšp | Leinweber | Přesná příčina nezjištěna. |
28.10.1970 | H | Mig-21F 0216 | 9. slp | mjr. Václav Kvítek | Technická vada při startu. Pilot se katapultoval ještě v prostoru letiště Bechyně. Vyvázl lehce zraněn. |
15.4.1971 | H | Mig-21F 0616 | 11. slp | por. J. Sajdl | Technická vada. |
18.5.1971 | H | Mig-21F 0311 | 1. slp | por. Vladimír Havel | Technická vada na motoru během startu ve dvojici k ostrým střelbám na PC s UB-16. Letoun skončil na trupu s uraženým podvozkem v předpolí za VPD. Pilot nezraněn. |
21.9.1971 | H | Mig-21R 1624 | 47. pzlp | por. Juraj Jurčík | Přesná příčina nezjištěna. |
10.1971 | H | Mig-21PF? | Opr. záv. | pplk. Luska | Přesná příčina nezjištěna. |
6.1.1972 | H | Mig-21PFM 5408 | 1. slp | mjr. Josef Janovský | Po najetí na VPD v Českých Budějovicích zapnul pilot na čáře vzletu forsáž před startem. Došlo k požáru. Pilot nezahájil vzlet, ale opustil kabinu stroje nezraněn. V té době to byl nejstarší příslušník pluku. Letoun zcela shořel. |
15.2.1972 | H | Mig-21PFM 7906 | 9. slp | kpt. Karel Tlamicha | Přelet z Bechyně na záložní letiště do Všechova. Před přistáním se stal letoun neovladatelným a pilot se katapultoval. Vyvážený stroj však samovolně pokračoval v letu a dopadl až po 25 km u Březnice! Větší škodu naštěstí nezpůsobil. |
26.5.1972 | K | Mig-21US 0341 | 1. slp | mjr. Milan Němec, 1. tř.,instr., velitel 1. ltpor. Miloš Neubauer, pilot 1. lt | Přesná příčina katastrofy neobjasněna. Dopad u Rovné poblíž Strakonic. Poslední katastrofa u 1. slp až do zrušení jednotky v roce 1994. |
Reklama
Seriál
Podobné články
Další články autora