MiG-23 / Bedny / 1. část
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 1.1.2023 : 28.009,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
Mig-23BN
Číslo | Zařazen | Vyřazen | Služba (od – do) | Kam. | Poznámky |
1080 | 31.5.1979 | 29.6.1994 | 5/79-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 11. 3. 1979. 31. 5. 1979 zalétnut mjr. Hřebačkou. 6. 11. 1990 ukončena SO v Drážďanech. 29. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 272,5 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
1083 | 31.5.1979 | 1.6.1994 | 5/79-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 11. 3. 1979. 31. 5. 1979 zalétnut mjr. Hřebačkou. 25. 6. 1990 ukončena SO v Drážďanech. 1. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 361,2 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
5733 | 14.4.1981 | 6-10/1994 | 4/81-6-10/94 28. sbolp | S, V | Vyroben 19. 1. 1981. 14. 4. 1981 zalétnut mjr. Strnadem. 12. 8. 1992 ukončena R1 v Aeru Vodochody. Celkový nálet při vyřazení na podzim 1994 - 1047,57 hod. Určen pro památník v Čáslavi, zůstal na letišti. 10-11/1996 přemístěn na letiště AK v Kolíně. V neurčené době se dostal zpět do Čáslavi, kde je i dnes na 21. zTL. Snad se s ním znovu počítá jako s památníkem. Vystaven na stojánce během “Open Day 2004.” |
5734 | 8.4.1981 | 14.6.1994 | 4/81-6/94 28. sbolp | S, V | Vyroben 10. 2. 1981. 8. 4. 1981 zalétnut mjr. Novákem. 14. 5. 1992 ukončena R1 v Aeru Vodochody. Celkový nálet 1 055,17 hod. 14. 6. 1994 předán do muzea ve Vyškově, dosud tam. |
5735 | 12.5.1981 | 8.6.1994 | 5/81-6/94 28. sbolp | S, T | Vyroben 31. 1. 1981. 12. 5. 1981 zalétnut pplk. Strnadem. 16. 6. 1993 ukončena R1 v LO Trenčín. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 908,25 hod. Z 31. LOZ přetažen 11/1996 do Kbel. |
5739 | 12.5.1981 | 8.6.1994 | 5/81-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 28. 2. 1981. 12. 5. 1981 zalétnut pplk. Strnadem. 10. 7. 1990 ukončena SO v Drážďanech. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 164,4 hod. 12/1996 na 31. LOZ stále kompletní, možný prodej. |
5741 | 12.5.1981 | 8.6.1994 | 5/81-6/94 28. sbolp | S, V | Vyroben 25. 2. 1981. 12. 5. 1981 zalétnut pplk. Hřebačkou. 19. 11. 1992 ukončena R1 v Aeru Vodochody. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 990,23 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
5742 | 12.5.1981 | 1.6.1994 | 5/81-6/94 28. sbolp | S, V | Vyroben 25. 2. 1981. 12. 5. 1981 zalétnut mjr. Novákem. 7. 4. 1992 ukončena R1 v Aeru Vodochody. 1. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 070,22 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
5744 | 12.5.1981 | 8.6.1994 | 5/81-6/94 28. sbolp | S, T | Vyroben 25. 2. 1981. 12. 5. 1981 zalétnut pplk. Hřebačkou. 16. 6. 1993 ukončena R1 v LO Trenčín. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 032,38 hod. Prodej soukromému sběrateli čes. původu do USA (prav. 1997-1998). |
5746 | 12.5.1981 | 15.2.1986 | 5/81-2/86 28. sbolp | S | 15. 2. 1986 porucha autopilota během nočního výcvikového letu. Letoun přešel samovolně do prudkého klesání a dopadl na zem u obce Pernštejnec nedaleko Kutné Hory. Mjr. Vojtěch Bárti se zachránil katapultáží. K 23. 10. 1984 měl letoun zaznamenaný nálet 377,59 hod. |
9138 | 23.2.1978 | 28.8.1984 | 2/78-8/84 28. sbolp | S | Vyroben 30. 11. 1977. 23. 2. 1978 zalétnut pplk. Zlobinem. 28. 8. 1984 srážka nad VP Libavá při ostrých střelbách na PC ve dvojici s vedoucím letounem 9140 (pplk. Móro). Katapultáž v malé výši pod letoun. Mjr. Pavel Zápotočný narazil do stromu a utpěl smrtelná zranění. Letoun měl k datu katastrofy nálet 579,49 hod. |
9139 | 23.2.1978 | 1.6.1994 | 2/78-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 30. 11. 1977. 23. 2. 1978 zalétnut pplk. Zlobinem. 17. 3. 1989 ukončena SO v Drážďanech. Od 11/92 na přídi velká hlava orla z obou stran. První let v tomto zbarvení 27. 1. 1993. 1. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 365,2 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9140 | 20.2.1978 | 28.8.1984 | 2/78-8/84 28. sbolp | S | Vyroben 6. 12. 1977. 20. 2. 1978 zalétnut pplk. Zlobinem. 28. 8. 1984 srážka nad VP Libavá při ostrých střelbách na PC ve dvojici s vedeným letounem 9138 (mjr. Zápotočný). V malé výši katapultáž, pplk. Luboš Móro lehce zraněn. Letoun měl k 4. 5. 1984 registrován nálet 549,24 hod. |
9142 | 25.4.1978 | 8.6.1994 | 4/78-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 31. 1. 1978. 25. 4. 1978 zalétnut pplk. Zlobinem. 25. 4. 1983 s letounem v Čáslavi nouzově přistál kpt. Jozef Ďurech poté, co se nevysunula přední noha podvozku. 12. 6. 1989 ukončena SO v Drážďanech. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 238,20 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9545 | 11.5.1979 | 1.6.1994 | 5/79-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 5. 3. 1979. 11. 5. 1979 zalétnut mjr. Hřebačkou. 30. 11. 1989 ukončena SO v Drážďanech. 1. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 127,23 hod. U31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9548 | 11.5.1979 | 1.6.1994 | 5/79-6/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 17. 3. 1979. 11. 5. 1979 zalétnut mjr. Novákem. 6. 3. 1990 ukončena SO v Drážďanech. 1. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 176,15 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9549 | 11.5.1979 | 15.6.1994 | 5/79-6/94 28. sbolp | S, V | Vyroben 17. 3. 1979. 11. 5. 1979 zalétnut mjr. Hřebačkou. 7. 4. 1992 dokončena R1 Aeru Vodochody. 15. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 142,4 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9550 | 31.5.1979 | 5.10.1994 | 5/79-10/94 28. sbolp | S, D | Vyroben 5. 3. 1979. 31. 5. 1979 zalétnut mjr. Hřebačkou. 22. 10. 1990 dokončena SO v Drážďanech. 5. 10. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 257,5 hod. U 31. LOZ sešrotován 12/1995. |
9814 | 8.1.1983 | 8.6.1994 | 1/83-6/94 28. sbolp | S, Č | Vyroben 8. 9. 1982. 8. 1. 1983 zalétnut mjr. Mórem. 6. 8. 1993 dokončena R1 u 54. LOZ v Čáslavi. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 1 030,15 hod. Kompletní ještě 12/1996. Vystaven v Aeroparku Zruč-Senec u Plzně – p. Tarantík. |
9817 | 9.6.1983 | 22.9.1994 | 6/83-6/94 28. sbolp | S, T | Vyroben 8. 9. 1982. 9. 6. 1983 zalétnut mjr. Králem. 9. 11. 1993 dokončena R1 v Trenčíně. 22. 9. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 866,34 hod. Kompletní ještě 12/1996, možný prodej. |
9819 | 13.4.1983 | 6-10/1994 | 4/83-6-10/94 28. sbolp | S | Vyroben 23. 9. 1982. 13. 4. 1983 zalétnut mjr. Páclem. R1 ani SO do vyřazení neprovedena. Celkový nálet 989,25 hod. Rozebrán u 54. LOZ v Čáslavi 8/1995. |
9820 | 22.2.1983 | 8.6.1994 | 2/83-6/94 28. sbolp | S | Vyroben 29. 9. 1982. 22. 2. 1983 zalétnut mjr. Králem. R1 ani SO do vyřazení neprovedena. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 864,44 hod. Vystaven ve Vyškově bez křídel a zádi. |
9825 | 8.1.1983 | 1.7.1994 | 1/83-7/94 28. sbolp | S, I | Vyroben 1. 10. 1982. 8. 1. 1983 zalétnut pplk. Hřebačkou. R1 ani SO neprovedena. 6/1993 výroční nátěr “35 let 28. sbolp.” Celý letoun tmavě černomodrý, na trupu plamen a na přídi hlava orla. První let v nové kamufláži 24. 6. 1993 mjr. Vladimír Pavlíček. 1. 7. 1994 odlet do Kbel s mjr. Sabó. Celkový nálet 850,03 hod. |
9829 | 23.3.1983 | 6/1993 | 3/83-6/93 28. sbolp | S | Vyroben 4. 10. 1982. V roce 1993 odeslán do LO Trenčín na R1. Revize neprovedena. Letoun se vrátil zpět do ČR po zemi a byl jako neopravitelný vyřazen z provozu 6/1993. Rozebrán u 54. LOZ v Čáslavi, sloužil jako zdroj ND pro ostatní letouny. V době vyřazení měl nálet 769,21 hod. |
9830 | 3.2.1983 | 29.6.1994 | 2/83-6/94 28. sbolp | S | Vyroben 28. 10. 1982. 3. 2. 1983 zalétnut kpt. Medkem. R1 ani SO neprovedeny. 29. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 992,23 hod. Sešrotován u 51. LOZ v roce 1996. zůstala kabina pro učební účely v LOM Malešice (2002). |
9831 | 11.6.1983 | 6-10/1994 | 6/83-6-10/94 28. sbolp | S | Vyroben 28. 10. 1982. 11. 6. 1983 zalétnut mjr. Králem. R1 ani SO neprovedeny. V roce 1990 nesl letoun krátký čas na přídi “tlamu” provedenou křídami (viz. “BN” č. 9862). Letoun vyřazen mezi 6-10/94 s celkovým náletem 819,17 hod. 10. 9. 1995 přetažen po silnici do Kbel. Odtud vyměněn do zahraničí? |
9859 | 1.6.1983 | 16.5.1990 | 6/83-5/90 28. sbolp | S | Vyroben 25. 1. 1983. 16. 5. 1990 ztracen během výcvikového letu, pravděpodobně vznikla “pumpáž” motoru za letu. Mjr. Jiří Mrázek se katapultoval. K 6. 3. 1990 měl registrován nálet 597,49 hod. |
9861 | 1.6.1983 | 15.6.1994 | 6/83-6/94 28. sbolp | S | Vyroben 26. 1. 1983. Zalétnut 1. 6. 1983 kpt. Medkem. R1 ani SO neprovedeny. 15. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 796,3 hod. Kompletní ještě 12/1996, možný prodej. |
9862 | 1.6.1983 | 15.6.1994 | 6/83-6/94 28. sbolp | S | Vyroben 31. 1. 1983. Zalétnut 1. 6. 1983 mjr. Králem. R1 ani SO neprovedeny. 3/1991 dostal letoun na příď “tlamu” a oči (předtím byl podobný motiv křídami proveden na “BN” č. 9831). První let upraveného stroje proběhl dne 20. 3. 1991 s pplk. Luďkem Bělským. 15. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 922,56 hod. Kompletní ještě 12/1996, možný prodej. |
9863 | 19.7.1983 | 5.10.1994 | 7/83-10/94 28. sbolp | S | Vyroben 27. 1. 1983. Zalétnut 19. 7. 1983 mjr. Králem. R1 ani SO neprovedeny. 6/1992 dostal letoun na příď kančí “tlamu” a oči. První let s tímto zbarvením provedl dne 28. 6. 1992 pplk. Luďek Bělský. 5. 10. 1994 odlet do ČB s mjr. Jiřím Mrázkem. Celkový nálet 787,34 hod. Sešrotován 1996, kabina uložena ve Kbelech. |
9866 | 25.7.1983 | 5.10.1994 | 7/83-10/94 28. sbolp | S | Vyroben 23. 2. 1983. Zalétnut 25. 7. 1983 mjr. Králem. R1 ani SO neprovedeny. 5. 10. 1994 odlet do ČB s mjr. Jozefem Tomkem. Celkový nálet 904,05 hod. Kompletní ještě 12/1996, možný prodej. |
9868 | 17.5.1983 | 8.6.1994 | 5/83-6/94 28. sbolp | S | Vyroben 22. 2. 1983. Zalétnut 17. 5. 1983 mjr. Králem. R1 ani SO neprovedeny. 8. 6. 1994 odlet do ČB. Celkový nálet 878,17 hod. Letoun sešrotován v roce 1996, kabina uložena pro učební účely. |
Mig-23U
Číslo | Zařazen | Vyřazen | Služba (od – do) | Kam. | Poznámky |
7721 | 1-2/1978 | 27.1.1992 | 1-2/78-1/92 28. sbolp | S, D | První let v ČSSR dne 14. 2. 1978 s posádkou pplk. Ivan Ivanovič Zlobin – mjr. Karel Hrubý. Katastrofa dne 27. 1. 1992. Během letové akce za ZPPN se letoun zřítil na zem u obce Korouhev nedaleko Poličky. Posádka kpt. Bedřich Chmelík – pplk. František Mater na zahynula. |
7805 | 1978? | 1994 | 78?-94 28. sbolp | S, D | Od roku 1/95 nebyl veden ve stavu 41. slt na 4. zSL v Čáslavi. |
7827 | 1978? | 22.2.1995 | 78?-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-12/94 1. slp 1/95-2/95 41. slt | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 16. 11. 1994 jej z Českých Budějovic do Čáslavi přelétla posádka kpt. Vladimír Teichert – pplk. Vladimír Havel. Dne 22. 2. 1995 došlo během letu nad Kolínem k nasátí ptáka do motoru. Posádka mjr. Josef Hlava – plk. Oldřich Horák s letounem přistála, ale pohonná jednotka se již neopravovala. Letoun pravděpodobně dále posloužil jako zdroj ND pro ostatní “spárky.” |
7905 | 1978? | 1995? | 78?-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-12/94 1. slp 1/95-95 41. slt | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 25. 10. 1994 jej z Českých Budějovic do Čáslavi přelétla posádka mjr. Jiří Kareš – pplk. Vladimír Havel. Dolétal pravděpodobně ještě v roce 1995. Vystaven v LM Kbely. |
8107 | 1981/82 | 1997/98? | 81/82-82 28. sbolp 82-12/94 1. slp 1/95-97/98? 41. slt | S, D | 25. 10. 1994 jej z Českých Budějovic do Čáslavi přelétla posádka pplk. Peter Okenica – mjr. Vladimír Řehák. |
8109 | 1981/82 | 1997/98? | 81/82-12/94 28. sbolp 1/95-97/98? 41. slt | S, D | Dolétal pravděpodobně v letech 1997/98. V roce 2003 v LM Košice. |
8325 | 1982/83 | 19.5.1998 | 81/82-12/94 28. sbolp 1/95-5/98 41. slt | S, T | Zničen při havárii dne 19. 5. 1998 v prostoru obce Herálec. Z neovladatelného letounu se zachránila vystřelením posádka mjr. Jan Skládanyi – mjr. Jiří Kareš. Poslední “spárka” českého letectva. |
8327 | 1982/83 | 19.11.1996 | 82/83-83 28. sbolp 83-12/94 1. slp 1/95-11/96 41. slt | S, T | 22. 9. 1994 jej z Českých Budějovic do Čáslavi přelétl pplk. Luděk Bělský. Katastrofa dne 19. 11. 1996. Letoun během prvků vyšší techniky pilotáže dopadl do lesa u obce Herálec. Zahynula posádka mjr. Drahoslav Mládek – pplk. Jiří Trunečka. |
Poznámky pro sloupec kamufláž:
Č – oprava kamufláže tmavě zelenou barvou během R1 v LOZ Čáslav
D – nová kamufláž při R1 nebo SO v Drážďanech
Reklama
I – individuální zbarvení stroje místo kamufláže S – původní kamufláž SSSR až do vyřazení
T – nová kamufláž při R1 v LO Trenčín
V – oprava původní kamufláže ze SSSR v Aeru Vodochody (podrobnější popis kamuflážních nátěrů viz kapitola IV. Zbarvení, kamufláže)
Smutný konec u 51. LOZ v Českých Budějovicích. Vlevo “BN” č. 9139, vpravo “MF” č. 3888
Reklama
Seriál
Podobné články
Další články autora