Main Menu
User Menu

CA - HMS Suffolk (55)

     
Název:
Name:
HMS Suffolk
Originální název:
Original Name:
HMS Suffolk
Kategorie:
Category:
těžký křižník
Třída:
Class:
Kent
Kódové označení:
Pennant Number:
55
Loděnice:
Builder:
H. M. Dockyard Portsmouth, Portsmouth
Založení kýlu:
Laid Down:
30.09.1924
Spuštění na vodu:
Launched:
16.02.1926
Uvedení do služby:
Commissioned:
31.05.1928
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
DD.06.1946
Velitel:
Commander:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )
24.07.1939-01.07.1940 Durnford, John Walter (Captain)
01.07.1940-15.11.1940 Schoppee, Denys Charles Gerald (Commander)
15.11.1940-22.02.1941 Thornton, Edward Chicheley (Captain)
22.02.1941-23.06.1942 Ellis, Robert Meyrick (Captain)
23.06.1942-15.12.1943 Shelly, Richard (Captain)
15.12.1943-01.05.1944 Russell, Alfred Spalding (Captain)
01.05.1944-DD.MM.RRRR Gilmour, David (Captain)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( )
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.04.1943 1. eskadra křižníků
DD.04.1943-DD.09.1944 4. eskadra křižníků
DD.09.1944-DD.MM.RRRR 5. eskadra křižníků
Posádka:
Crew:
mírová / Peacetime
- 685

válečná / Wartime
- 784
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
9906 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
13666 t
Délka:
Length:
192.02 m
Šířka:
Beam:
20,80 m
Ponor:
Draught:
4,95 m
Pancéřování:
Armour:
boční pás: 25 mm
přepážky: 25-64 mm
muniční sklady: 25-102 mm
hlavní paluba: 36-76 mm
spodní paluba: 32-38 mm
hlavní dělové věže: 25 mm


1935:
boční pás: 25-114 mm
přepážky: 25-64 mm
muniční sklady: 25-102 mm
hlavní paluba: 36-76 mm
spodní paluba: 32-38 mm
dělové věže: 25 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína Parsons
8x 3-bubnový kotel Admiralty
Výkon:
Power:
59656 kW při ? ot/min
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
3505 t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
58,3 km/h
Dosah:
Range:
24631,6 1) km při rychlosti 22,2 km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
4x 102 mm L/45 QF Mark V na lafetě HA Mark III (4x I)
4x 40 mm L/39 QF Mark II na lafetě Mark II (4x I)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)


1936:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
2x 102 mm L/45 QF Mark V na lafetě HA Mark III (2x II)
4x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (2x II)
8x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (2x IV)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III na lafetě Mark I/II/III (2x IV)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)


Září 1939:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
2x 102 mm L/45 QF Mark V na lafetě HA Mark III (2x II)
4x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (2x II)
8x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (2x IV)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III na lafetě Mark I/II/III (2x IV)


Březen 1941:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
8x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (2x IV)
4x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (4x I)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III na lafetě Mark I/II/III (2x IV)


Červenec 1942:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
8x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (2x IV)
8x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (8x I)


Březen 1943:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark I (4x II)
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
8x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (2x IV)
10x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (5x II)
3x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (3x I)
Vybavení:
Equipment:
1933:
1x katapult


Září 1939:
1x katapult
1x Radar typ 79Z (vyhledávání vzdušných cílů)


Březen 1941:
1x katapult
1x Radar typ 279 (vyhledávání vzdušných cílů)
1x Radar typ 284 (dělostřelecký)
1x Radar typ 285 (dělostřelecký)


Červenec 1942:
1x katapult
1x Radar typ 273 (vyhledávání vzdušných cílů)
1x Radar typ 281 (vyhledávání vzdušných cílů)
1x Radar typ 284 (dělostřelecký)
1x Radar typ 285 (dělostřelecký)


Březen 1943:
1x Radar typ 273 (vyhledávání vzdušných cílů)
1x Radar typ 281 (vyhledávání vzdušných cílů)
1x Radar typ 282 (dělostřelecký)
1x Radar typ 284 (dělostřelecký)
1x Radar typ 285 (dělostřelecký)
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
3x hydroplán Supermarine Walrus


1943:
-
Poznámka:
Note:
původ jména: Suffolk (Anglie )

1) 5741,2 km při rychlosti 57,4 km/h
Zdroje:
Sources:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
HRBEK, Ivan - HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války (ISBN 80-206-0245-3)
www.world-war.co.uk/index.php3
www.battleships-cruisers.co.uk/kent_class.htm
www.naval-history.net/xGM-Chrono-06CA-Suffolk.htm
www.merchantnavyofficers.com
www.uboat.net
www.uboat.net
www.bismarck-class.dk
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Suffolk_(55)
http://en.wikipedia.org/wiki/County_class_cruiser
http://home.swipnet.se/~w-11578/hms_norfolk.htm
navalhistory.flixco.info



upravil: FiBe (05-AUG-2022)
URL : https://www.valka.cz/CA-HMS-Suffolk-55-t69466#298631Verze : 2
HMS Suffolk (55)


Zdroje: www.navyphotos.co.uk

URL : https://www.valka.cz/CA-HMS-Suffolk-55-t69466#244609Verze : 1

Stručná historie křižníku HMS Suffolk (55)





  • Konec 30. let
    - služba na Dálném východě v rámci tzv. "China Station".


  • Září 1939
    - začátek války zastihl HMS Suffolk (55) v loděnici v Portsmouth , kde se zrovna podroboval modernizaci (mimo jiné nainstalován radar včasné výstrahy typ 79Z). Práce v loděnici ukončeny 23.09.1939, křižník se poté přesouvá na základnu ve Scapa Flow).


  • Říjen 1939
    - k 01.10.1939 je HMS Suffolk (55) přiřazen k 1. eskadře křižníků s operačním prostorem ve Středozemním moři. Dne 14.10.1939 připlová do Alexandrie / , odkud vyráží s ostatními loděmi eskadry na krátké hlídkové plavby a zkoušky nového radaru.


  • Listopad 1939
    - část lodí eskadry povolána zpět do Británie, HMS Suffolk (55) odplouvá společně s HMS Devonshire (39). Od 19.11.1939 služba v rámci Severní hlídky / Northern Patrol v Dánské úžině. Dne 23.11.1939 pátrá společně s dalšími loděmi Royal Navy po německých bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau (němečtí korzáři nakonec objeveni pomocným křižníkem Rawalpindi, ten ale za úspěch zaplatil svým potopením).


  • Prosinec 1939
    - opětovné zařazení do 1. eskadry křižníků, služba v rámci severních hlídek.


  • Leden 1940
    - přesun na Námořní základnu Jejího veličenstva Clyde , hlídkové plavby v oblasti Severozápadních přístupů / Northwestern Approaches.


  • 2. února 1940
    - srážka s parníkem SS Misram, samotný HMS Suffolk (55) odeslán k opravě do loděnic v HNMB Clyde (oprava se protáhla až do konce března), po té odeslan do Scapa Flow ke zkouškám.


  • Duben 1940
    - účast v Norské kampani. Nejprve jsou 11.04.1940 na jeho palubu naloděni příslušníci námořní pěchoty určení k okupaci Faerských ostrovů, úspěšný výsadek uskutečněn o dva dny později (Operace Valentine). Během následné plavby k Lofotům narazil HMS Suffolk (55) 14.04.1940 na německý tanker Skagerrak, který záhy potopil. Dne 17.04.1940 připlouvá do okolí Stavangeru , kde ostřeluje německá polní letiště a kotvistě hydroplánů (Operace Duck). Palbou děl byla zničena čtyři letadla a poškozena četná zařízení letišť. Nicméně německá odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a HMS Suffolk (55) se stal terčem intenzivních náletů; během několika hodin napočítala posádka celkem 33 útočících letadel. Díky silné protiletadlové palbě a obratnému manévrování padla většina bomb mimo, nakonec se ale němečtí piloti dočkali úspěchu. Jeden z bombardérů Junkers Ju 88 z II. skupiny Bombardovací eskadry 30 zasáhl loď na zádi, způsobujíce tím těžká poškození (zaplavena muniční komora věže X, vyřazeno kormidelní zařízení, rychlost snížena na 18 uzlů). HMS Suffolk (55) se stahuje do Scapa Flow, odkud se po provizorní opravě přesouvá do Greenock .


  • Duben 1940 až březen 1941
    - oprava a modernizace v loděnici v Greenock - nainstalovány dělostřelecké radary typ 284 a typ 285, stávající výstražný radar nahrazen novějším typ 279, a posílena protiletecká výzbroj.


  • Březen 1941
    - konvojová služba na Severozápadních přístupech


  • Květen 1941
    - hlídková služba v Dánské úžině společně s křižníkem HMS Norfolk (78). Dne 23.05.1941 získává HMS Suffolk (55) první kontakt se svazem německých lodí (bitevní loď Bismarck a těžký křižník Prinz Eugen), pokoušejících se nepozorovaně proniknout na Atlantik. O pár hodin později získává kontakt i HMS Norfolk (78). Křižníky kryty mlhou sledují německé lodi pomocí radaru a hlásí jejich polohu. Díky tomu se následující den ráno mohly s německými loďmi utkat bitevní křižník HMS Hood (51) a bitevní loď HMS Prince of Wales (53) (Bitva v Dánské úžině). Po ztrátě křižníku HMS Hood (51) a četných poškozeních HMS Prince of Wales (53) se Britové odpoutávají, německý svaz je ale nadále sledován britským těžkými křižníky. Bohužel se začíná rychle měnit počasí a další sledování je možné jenom pomocí radaru na HMS Suffolku (55). Nakonec je ztracen i radarový kontakt (brzy ráno 25.05.1941) a Bismarcku se daří protentokrát uniknout. Díky zprávám z HMS Suffolk (55) ale Admiralita již ví, že je německá bitevní loď poškozena a ztrácí palivo. Protože na HMS Suffolk (55) dochází palivo, v akci proti Bismarcku již nepokračuje a je odeslán na Island k doplnění.


  • Červen 1941
    - hlídková služba v severním Atlantiku.


  • 23. července až 7. srpna 1941
    - účast na Operaci EF (nálet na norské přístavy Tromso a Kirkeness) jako součást krycího svazu letadlových lodí HMS Furious (47) a HMS Victorious (R38)


  • Srpen 1941
    - návštěva krále Jířího VI. u Domácí floty.


  • 24. srpna 1941
    - vzdálené krytí prvního ruského konvoje jako součást svazu válečných lodí soustředěného kolem letadlové lodi HMS Victorious (R38) (Operace Dervish).


  • Září 1941
    - vzdálené krytí dalších ruských konvojů, účast na několika akcích letadlové lodi HMS Victorious (R38) namířené proti norským přístavům.


  • Říjen 1941 až únor 1942
    - hlídkové plavby v okolí Islandu , několik výpadů proti německým lodím v Norsku / .


  • Březen až červen 1942
    - modernizace v loděnici v Tyne ; Radar typ 279 nahrazen novějším typ 281, nainstalován nový centimetrový Radar typ 273 k vyhledávání hladinových cílů a opět posílena protiletadlová obrana.


  • Červenec až listopad 1942
    - vzdálené krytí arktických konvojů


  • Prosinec 1942 až březen 1943
    - další modernizace, nainstalován Radar typ 282 pro řízení protiletadlové palby a změněna protiletadlová výzbroj


  • Duben 1943
    - zařazení do 4. eskadry křižníků určené k operacím v oblasti Indického oceánu


  • Květen až červen 1943
    - plavba do nové operační oblasti jako eskorta několika konvojů, postupně navštěvuje Gibraltar , Freetown / , Kapské město / a Durban / ; k eskadře se připojuje začátkem července v přístavní části Mombasy Kilindini / .


  • Červenec 1943
    - nácvik operací s ostatními loděmi eskadry, následuje konvojová služba v Indickém oceáně.


  • Leden 1944
    - neúspěšné pátrání po německých lamačích blokády (Operace Thwart).


  • Březen 1944
    - pátrání po zásobovací lodi ponorek Brake (Operace Covered).


  • Duben až květen 1944
    - krytí zásobovací skupiny Východní floty operující proti přístavům a rafinériím v okolí Surabaji / , později zařazen do Task Force 68 jako blízká ochrana letadlových lodí HMS Illustrious (87) a USS Saratoga (CV-3) (Operace Transom).


  • Červen až srpen 1944
    - opravy a modernizace v Durbanu / .


  • Září 1944
    - zařazení do 5. eskadry křižníků.


  • Říjen 1944
    - jako součást TG 63.2 účast na akcích namířených proti Nikobarským ostrovům (Operace Millet).


  • Listopad až prosinec 1944
    - konvojová služba v Iindickém oceánu.


  • Leden 1945
    - krytí letadlových lodí HMS Indomitable (92), HMS Victorious (R38) a HMS Indefatigable (R10) během letackých úderů proti rafinériím na Sumatře / (součást Force 65, Operace Lentil); po té opět ochrana konvojů.


  • Březen až květen 1945
    - četné operace v Malackém průlivu a u pobřeží Barmy, jako jsou podpora pozemních sil, zásobování, krytí letadlových lodí (součást Force 63, Operace Transport, Bishop a Operace Dracula).


  • Červen 1945
    - součást krytí skupiny doprovodných letadlových lodí HMS Stalker (D91), HMS Khedive (D62) a HMS Ameer (D01) během fotografického průzkumu jižní Malajsie a leteckých úderů proti letištím a lodím v okolí Malackého průlivu (součást Force 63, Operace Balsam).


  • Červenec 1945
    - HMS Suffolk (55) odeslán zpět do Británie, zde upraven pro transport vojska.


  • Srpen až listopad 1945
    - první plavba s vracejícími se vojáky do Austrálie, po té drobné opravy v loděnicích v Chatham .


  • Leden až duben 1946
    - druhá plavba do Austrálie.


  • Duben až červen 1946
    - třetí transportní plavba, tentokráte do Singapuru / . Po návratu do Británie odstaven do do rezervy.


  • Květen 1948
    - prodán k rozebrání společnosti BISCO.


  • Červen 1946 až leden 1949
    - rozebrání lodě v loděnicích v Newportu




Zdroje:
HRBEK, Jaroslav: Salvy nad vlnami
HRBEK, Jaroslav: Krvavé oceány
HRBEK, Jaroslav: Námořní válka vrcholí
HRBEK, Jaroslav: Vítězství přichází z moře
www.naval-history.net
URL : https://www.valka.cz/CA-HMS-Suffolk-55-t69466#299046Verze : 3