Název: Name: | Supermarine Spitfire PR. Mk.XIX | Supermarine Spitfire PR. Mk.XIX |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire PR. Mk.XIX | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.05.1946 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.05.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 225 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2960 kg | 6526 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4082 kg | 8999 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4740 kg | 10450 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,230 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,970 m | 32ft 8,5in |
Výška: Height: | 3,850 m | 12ft 7,5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 241.97 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 181,58 kg/m2 | 37.19 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW (pouze prvních 20 letadel) Rolls-Royce Griffon 66, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1,517.5 kW. Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm | Rolls-Royce Griffon 65, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off, only first twenty aircraft, late Rolls-Royce Griffon 66, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off, driving a five-blade constant-speed propeller type Rotol of 10 ft 5 in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 154,6 l ve vnitřních nádržích. Pod letoun mohla být podvěšena přídavná nádrž o objemu 772,8 l, v praxi byla použita přídavná nádrž o objemu 409,15 l. | 254 UK gallons internally, and it could carry a 170 UK gallon drop tank, although the largest size used on operations was 90 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 724.2 km/h v 7925 m | 450 mph in 26000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 635.7 km/h v 6096 m | 395 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23,53 m/s | 4631.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 6096 m | 7,0 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12984 m | 42600 ft |
Dolet: Range: | 1625.4 km | 1010 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2896.8 km | 1800 mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Kamery: 2x F.8 nebo 2x F.24 nebo 2x 52 vertikálně a 1x F.24 pro šikmé snímkování - Tento průzkumný Spitfire měl základ v následujících verzích trup ze Spitfiru F Mk.XIV, křídla byla převzata od typu Mk.XI a kabina zase od Spitfiru PR. Mk.X. - Ve službě zcela nahradil Spitfire PR Mk XI. - Letoun měl přetlakovou kabinu (vyjma prvních 22 ks) - Po válce sloužily ve Švédsku, Malajsii, Indii a Thajsku. - RAF vyřadila tento typ v dubnu 1954. - Piloti s těmito letouny údajně dosahovali výšky 14 900 m. | - The Pr XIX first flew in April 1944. It entered service in May 1944. The last operation flight by an RAF Spitfire was made by a PR Mk.XIX on 1 April 1954. Three continued to fly with the Temperature and Humidity Flight, performing meteorological research, until they were finally retired on 10 June 1957. - It was produced by taking combining the Mk.XIV fuselage, PR Mk.XI wings and PR Mk.X cabin. - All but the first 22 of the 225 produced had a pressurised cockpit. - The PR XIX first flew in April 1944. It entered service in May 1944. The last operation flight by an RAF Spitfire was made by a PR XIX on 1 April 1954. Three continued to fly with the Temperature and Humidity Flight, performing meteorological research, until they were finally retired on 10 June 1957. |
Zdroje: Sources: | David Brown, The Spitfire That Went to Sea, Greenhill Books, London 1989. ISBN: 1-85367-039-1. Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 Jerry Scutts, Squadron/Signal, Aircraft No. 39, Spitfire in Action Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 L+K č 5, 6, 7 a 8 / 1992, Z. Pátek a R. Theiner, Monografie http://ipmsstockholm.org/.../...detail_spit19.htm http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm http://www.flickr.com/photos/sypix/240838864/ - fotografie http://www.militaryairshows.net/spits/ps853.jpg - fotografie archiv autora |