Název: Name: | Kawaniši E8K1 8-Ši | |
Originální název: Original Name: | 海軍 川西八試水上偵察機 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1933-DD.12.1933 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1933-DD.12.1933 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 - 2 (údaje se různí) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1934 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1326 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1900 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,950 m | |
Délka: Length: | 9,230 m | |
Výška: Height: | 3,870 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,34 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 81,40 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima Kotobuki 2 Kai 1, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 427 kW (580 k) výkon 338 kW (460 k) v h= 1 500 m Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu o průměru 2 700 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 293 km/h v 2000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 167 km/h v 1500 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,93 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7300 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet ráže 7,7 mm 1x pohyblivý kulomet ráže 7,7 mm Pumový náklad: 2x 30 kg | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 3,33 h Jednosedadlový dvoumístný plovákový průzkumný letoun. 海軍 川西八試水上偵察機 / - / Námořní experimentální plovákový průzkumný letoun 8-Ši. | |
Zdroje: Sources: | Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 www.modelbud.pl archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-E8K1-8-Si-t35221#128722Verze : 0
Vláďa
MOD
Kawanishi E8K1 8-Shi
Stručná historie:
Velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 Kaigun Kōkū Hombu) počátkem roku 1933 vydalo směrnice plánu rozvoje (Shizaku) označené 8-Shi. Prostřednictvím těchto směrnic seznamovalo své dodavatele techniky se svými potřebami. Pro kategorii plovákových průzkumných letounů sestavilo technické oddělení námořního letectva požadavky na nový letoun, který měl nahradit v nejbližších letech již zastaralé průzkumné plovákové letouny Nakajima E2N a také modernější E4N.
Na toto zadání předložily námořnictvu své projekty tyto továrny: 愛知航空機株式会社 - Aichi Kōkūki Kabushiki Kaisha z Furutaky předložila dva projekty – dvouplošný AB-7 a jednoplošný AM-7, o jednoplošník nemělo námořnictvo zájem a tak objednalo pouze dva prototypy dvouplošníku AB-7 (Aichi Biplane), které byly námořnictvem označeny jako E8A1 8-Shi. Jednoplošný AM-7 byl postaven z vlastní iniciativy společnosti Aichi, ale nakonec byl námořnictvem další vývoj a další zkoušky zastaveny.
Společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha z Koizumi předložila projekt továrně označený písmeny MS, námořnictvo projekt schválilo a vyzvalo továrnu ke stavbě dvou prototypů. Jednalo se o dvouplošník s jedním centrálním plovákem a dvěma vyvažovacími. Tyto letouny byly v říjnu 1935 vyhlášeny za vítěze soutěže pod označením E8N1.
Společnost 川西航空機株式会社 - Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha z Konanu předložila projekt jednoplošného letounu označeného továrně Typ P, tento jednoplošník námořníky zaujal a objednaly stavbu prototypu (některé zdroje uvádějí, že měly být objednány prototypy dva). Námořnictvo letoun označilo jako „Experimentální plovákový průzkumný letoun 8-Shi“ zkráceně také E8K1 8-Shi. Práce na projektu i stavbu prototypu vedl inženýr Eiji Sekiguchi, výsledným dílem byl v prosinci 1933 dokončený prototyp dolnoplošného letounu smíšené konstrukce, konstrukce byla potažena plátnem. Pohonná jednotka byla určena specifikacemi a byla u všech zúčastněných letounů stejná – hvězdicový devítiválec Nakajima Kotobuki 2 Kai 1. Plovákový systém se skládal z jednoho hlavního plováku pod trupem a dvou pomocných plováků pod křídly. Po dokončení proběhly tovární zkoušky a v únoru 1934 byl letoun odeslán na základnu v Jokosuce, kde probíhaly porovnávací zkoušky.
Letoun Kawanishi E8K1 byl jako jediný účastník soutěže jednoplošný a byl porovnáván s dvoplošníky E8A1 a E8N1, letové vlastnosti byly shledány nejhoršími ze všech účastněných letounů, kritizována byla obtížnější pilotáž a také nižší výkony, nesplnily očekávání. Vývoj byl námořnictvem ukončen, společnost Kawanishi byla potom odškodněna objednávkou na stavbu osmačtyřiceti licenčních vítězných letounů Nakajima E8N2, tato stavba probíhala v letech 1938 - 1940.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Famous Airplanes Of The World No. 47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplane, Bunrindo Co., Ltd., rok 1997, ISBN4-83919-044-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
Stručná historie:
Velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 Kaigun Kōkū Hombu) počátkem roku 1933 vydalo směrnice plánu rozvoje (Shizaku) označené 8-Shi. Prostřednictvím těchto směrnic seznamovalo své dodavatele techniky se svými potřebami. Pro kategorii plovákových průzkumných letounů sestavilo technické oddělení námořního letectva požadavky na nový letoun, který měl nahradit v nejbližších letech již zastaralé průzkumné plovákové letouny Nakajima E2N a také modernější E4N.
Na toto zadání předložily námořnictvu své projekty tyto továrny: 愛知航空機株式会社 - Aichi Kōkūki Kabushiki Kaisha z Furutaky předložila dva projekty – dvouplošný AB-7 a jednoplošný AM-7, o jednoplošník nemělo námořnictvo zájem a tak objednalo pouze dva prototypy dvouplošníku AB-7 (Aichi Biplane), které byly námořnictvem označeny jako E8A1 8-Shi. Jednoplošný AM-7 byl postaven z vlastní iniciativy společnosti Aichi, ale nakonec byl námořnictvem další vývoj a další zkoušky zastaveny.
Společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha z Koizumi předložila projekt továrně označený písmeny MS, námořnictvo projekt schválilo a vyzvalo továrnu ke stavbě dvou prototypů. Jednalo se o dvouplošník s jedním centrálním plovákem a dvěma vyvažovacími. Tyto letouny byly v říjnu 1935 vyhlášeny za vítěze soutěže pod označením E8N1.
Společnost 川西航空機株式会社 - Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha z Konanu předložila projekt jednoplošného letounu označeného továrně Typ P, tento jednoplošník námořníky zaujal a objednaly stavbu prototypu (některé zdroje uvádějí, že měly být objednány prototypy dva). Námořnictvo letoun označilo jako „Experimentální plovákový průzkumný letoun 8-Shi“ zkráceně také E8K1 8-Shi. Práce na projektu i stavbu prototypu vedl inženýr Eiji Sekiguchi, výsledným dílem byl v prosinci 1933 dokončený prototyp dolnoplošného letounu smíšené konstrukce, konstrukce byla potažena plátnem. Pohonná jednotka byla určena specifikacemi a byla u všech zúčastněných letounů stejná – hvězdicový devítiválec Nakajima Kotobuki 2 Kai 1. Plovákový systém se skládal z jednoho hlavního plováku pod trupem a dvou pomocných plováků pod křídly. Po dokončení proběhly tovární zkoušky a v únoru 1934 byl letoun odeslán na základnu v Jokosuce, kde probíhaly porovnávací zkoušky.
Letoun Kawanishi E8K1 byl jako jediný účastník soutěže jednoplošný a byl porovnáván s dvoplošníky E8A1 a E8N1, letové vlastnosti byly shledány nejhoršími ze všech účastněných letounů, kritizována byla obtížnější pilotáž a také nižší výkony, nesplnily očekávání. Vývoj byl námořnictvem ukončen, společnost Kawanishi byla potom odškodněna objednávkou na stavbu osmačtyřiceti licenčních vítězných letounů Nakajima E8N2, tato stavba probíhala v letech 1938 - 1940.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Famous Airplanes Of The World No. 47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplane, Bunrindo Co., Ltd., rok 1997, ISBN4-83919-044-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-E8K1-8-Si-t35221#361682Verze : 4
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.