1940 vyrobeno 30 námořních letadel s motory Nakajima Sakae 12 o výkonu 950 koní
Celkem bylo vyrobeno 439 letadel Ki-15 a 50 letadel C5M Výroba proběhla u společnosti: 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha, Nagoya
Použité prameny: René J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Annapolis, Naval Institute Press, 1987, ISBN 0-87021-313-X. Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London, Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-85177-840-2. Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1. http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki15.html http://www.airwar.ru/enc/spyww2/c5m.html archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-15-C5M-Babs-t32982#118901
Verze : 3
Mitsubishi Ki-15 a C5M
"Armádní velitelský průzkumný letoun Typ 97" a "Námořní průzkumné letadlo Typ 98"
Spojenecké kódové jméno: Babs
Historie: Ve dnech 6. až 9. 4. 1937 vytvořila osádka japonského letounu Karigane, který byl majetkem tiskového koncernu Asahi Shimbun, světový rekord, uznaný komisí FAI. Piloti Iinuma a Tsukagoshi ulétli s jednomotorovým letounem vzdálenost 15 353 km za 51 hodin a 17 minut. Byla to vzdálenost z Tokia do Londýna a tento let byl uskutečněn při příležitosti korunovace krále Jiřího VI a samozřejmě se jednalo o let s mezipřistáními. Tiskařský koncern Asahi Shimbun byl známým mecenášem a propagátorem letectví a letadel.
Nikdo tehdy netušil, že letoun Karigane je druhým prototypem armádního průzkumného letounu označeného systémem Kitaijako Mitsubishi Ki-15. Letoun vznikl na základě technických požadavků 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) z roku 1935. Požadavky byly na svou dobu dosti náročné, maximální rychlost 450 km/h ve výšce 3 000 metrů, akční rádius alespoň 1 000 km, díky vysoké maximální rychlosti byla pro obranu letounu požadována výzbroj jediného kulometu Typu 89, taková výzbroj byla za dostatečnou pokládána u této kategorie letadel i později, hlavní ochranou měla být vysoká maximální rychlost.
Ve společnosti 三菱重工業 - Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) se prací ujali konstruktéři Fumihiko Kono, Masakichi Mizuno a Tomio Kubo. Projektové práce byly zahájeny v polovině roku 1935 a v květnu roku 1936 při bylo zalétání zjištěno, že nový letoun se povedl, požadavky armádního letectva dokázal překročit a tak následovala objednávka na sériové stroje. První sériové letouny přicházely k jednotkám od května 1937. Armádní letectvo jej přijalo pod označením "Armádní velitelský průzkumný letoun Typ 97 Model 1" a po přijetí jej nasadilo do bojů v Číně, zde se potvrdilo, že slabé čínské letectvo nedokáže zabránit novým letounům v jejich průzkumných letech, ohrozit je mohly pouze stíhačky I-15bis a I-16 sovětské provenience, ale těch měly Číňané málo. Jednu špatnou vlastnost však první verze Ki-15 přeci jen měla, velký průměr devítiválcového motoru Nakajima Ha-8 a prstenec okolo něj zabraňoval výhledu při pojíždění, vzletu a přistání.
Od června 1938 byla zkoušena nová verze Ki-15-II, nebo také "Armádní velitelský průzkumný letoun Typ 97 Model 2", hlavní změnou byla instalace výkonnějšího čtrnáctiválcového motoru Mitsubishi Ha-26, tento motor byl nejen výkonnější, ale měl také menší čelní průřez, nová verze tak dosahovala nejen vyšších výkonů, ale podstatně se zlepšil i výhled pilota.
Poslední armádní verzí byla do výzbroje již nepřijatá verze Mitsubishi Ki-15-III, do draku byl instalován opět výkonnější motor, tentokrát Mitsubishi Ha-102, který poháněl trojlistou stavitelnou vrtuli. Výkony stouply i přes handicap pevného podvozku na velmi slušnou hodnotu ( např. max. rychlost až na 530 km/h), přednost ve výrobě však již dostal nový perspektivnější typ - dvoumotorový Mitsubishi Ki-46. Armádní letouny prokazovaly velmi dobré služby, a to zejména na čínském bojišti a v první fázi války v Tichomoří, jakmile však spojenecké letectvo zesílilo a přišly výkonnější typy stíhačů, projevily se konstrukční nedostatky Babs (to bylo spojenecké kódové jméno pro tento typ) - nedostatečná obrana a zcela chybějící pasivní ochrana osádky a palivových nádrží, Rikugun Kōkū Hombu stáhlo zbylé Ki-15 do leteckých škol a ke kurýrní službě. Několik desítek těchto letadel potkal smutný osud většiny japonských letadel - sebevražedné mise, Babs potom vzlétal jako jednomístný a pod trupem nesl čtvrttunovou pumu.
Zajímavá je také skutečnost, že armádní průzkumná letadla Ki-15 byla jedním ze zcela výjimečných případů, kdy námořní letectvo objednalo pro své jednotky armádní stroje, ovšem za podmínky jistých úprav. Stalo se tak v roce 1938, kdy 海軍航空本部 Kaigun Kōkū Hombu (velení japonského námořního letectva) objednalo 20 letadel Ki-15-II, nyní samozřejmě přeznačené na C5M1 nebo také "Námořní průzkumné letadlo Typ 98 model 1". Připomenu, že existovala tradiční rivalita mezi armádou a námořnictvem, tato rivalita a řevnivost byla tak velká, že tříštila výrobní a vývojové kapacity japonských továren a mrhala penězi. Námořnictvo se však v roce 1937 neprozřetelně zřeklo zavedení průzkumných letadel C3N1 do výzbroje a nyní bylo nuceno do výzbroje zařadit letouny vyráběné pro armádní letectvo! Pohonnou jednotkou byl motor Mitsubishi Suisei 12. Letouny potvrdily svou dobrou pověst a osvědčily se i v námořním letectvu, brzy následovala druhá objednávka, tentokrát na 30 letadel, ale zásadněji vylepšených a označených C5M2. Námořnictvem požadované změny však zvýšily hmotnost letounu natolik, že i přes výkonnější motor jeho výkony poklesly. Nejznámějším operačním nasazením letounů C5M2 je bezesporu vypátrání britského svazu Z dne 10.12.1941, na který byly navedeny bombardéry, které jej potopily.
Použité prameny: René J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Annapolis, Naval Institute Press, 1987, ISBN 0-87021-313-X. Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London, Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-85177-840-2. Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1. Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 L+K 4/1985, str.29, Letadla 39-45, Václav Němeček http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/ki15.htm http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki15.html http://www.airwar.ru/enc/spyww2/c5m.html www.warbirdsresourcegroup.org www.aviastar.org archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-15-C5M-Babs-t32982#253397
Verze : 3
Dovolím si nesouhlasit s popiskami, jde o tu samou fotku (přesněji fotku Ki-15 II), jen v jiné kvalitě.
A který typ to je? Překopíroval jsem je z daných témat, aby tady byl nějaký obrázek. Je potřeba, aby i v přehledových tématech byl vypovídající obrázek. Nejméně v rozlišení 600 x 315px.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-15-C5M-Babs-t32982#638395
Verze : 0
Reklama
Předpokládám že to je Ki-15-II.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-15-C5M-Babs-t32982#638398
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.