Canuck Mk.1 - dvoumotorový záchytný stíhací letoun pro každé počasí, motory Avon; 2 prototypy Canuck Mk.2 - předsériová podoba s motory Orenda 2, objednáno 10 ks, takto dokončen jen jeden Canuck Mk.2T - 4? Mk.2 dokončené jako cvičné Canuck Mk.3A - sériová varianta, 8 kulometů, motory Orenda 2; 9 ks Canuck Mk.3B - sériová varianta, 8 kulometů, motory Orenda 8; 50ks Canuck Mk.3CT - cvičná varianta, motory Orenda 2; 11 ks Canuck Mk.3D - cvičné konverze Mk.3A/B, motory Orenda 8 Canuck Mk.4 - sériová varianta s pouzdry pro rakety FFAR, motory Orenda 9; 137 ks, později přejmenovaných na Mk.4A Canuck Mk.4B - sériová varianta s pouzdry pro rakety FFAR, motory Orenda 11; 193 ks +2 konverze Mk.4A Canuck Mk.5 - sériová varianta s odlehčenou konstrukcí, zvětšeným rozpětím a bez kulometné výzbroje; 281 ks + 49 konverzí Mk.4B Canuck Mk.5C - konverze pro elektronický boj Canuck Mk.5D - modernizovaná konverze pro elektronický boj Canuck Mk.5M - dva stroje upravené pro nesení raket Sparrow
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8. Air Enthusiast 1972/12 http://www.airvectors.net/avcf100.html
URL : https://www.valka.cz/Avro-Canada-CF-100-Canuck-t10099#494758
Verze : 0
Avro Canada CF-100 Canuck
Spoločnosť Avro Canada zahájila roku 1946 konštrukciu prvého prúdového lietadla CF-100, ktoré vzlietlo v januári 1950. Toto prepadové stíhacie lietadlo pre dlhé vzdialenosti predstavovalo hlavný prínos Kanady pri ochrane Ameriky a západnej Európy. CF-100 nemal síce šípovité krídla, ktoré sa staly štandardom takmer všetkých stíhačiek, napriek tomu bol vynikajácim stíhacím lietadlom pre všetky klimatické podmienky. Vďaka svojej stabilite boli tieto stroje vynikájúcou zbrojnou platformou a mali ľahké riadenie aj pri lete podľa prístrojov. U pilotov bol Canuck veľmi obľúbený, predovšetkým pre svoje dobré vlastnosti pri pomalom lete, pri krúžení nad letiskom a konečnom nálete na pristátie. CF-100 nebolo typom pre vzdušný boj zblízka, dokázal však vykonať účinný útok proti zväzu bombardérov v uhle 90° s neriadenými raketami vzduch-vzduch. Konečným modelom CF-100 bola verzia Mk.5, ktorá mala zavedené pohonné jednotky s väčším ťahom a mala lepšiu aerodynamiku. Pre samotnúKanadu bolo vyrobených celkovo 692 strojov Canuck. Jediným exportným zákazníkom Avro Canada, ktorý si objednal CF-100, bolo belgické letectvo s kontingentom 53 strojov Mk.5, umiestnených v Beauvechaine. Niektoré exempláre CF-100 boli umiestnené v Európe a čiastočne nasadené na elektronické vedenie boja.
URL : https://www.valka.cz/Avro-Canada-CF-100-Canuck-t10099#30670
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.