Název: Name: | Supermarine Seafire Mk.46 | Supermarine Seafire Mk.46 |
Originální název: Original Name: | Supermarine Seafire Mk.46 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.05.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), South Marston | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1944-DD.05.1945 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 24 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | ? lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4491 kg | 9900 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5171 kg | 11400 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.260 m | 36 ft 11in |
Délka: Length: | 10.520 m | 34ft 6in |
Výška: Height: | 4.110 m | 13ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22.67 m2 | 244 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 198,10 kg/m2 | 40.57 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 61, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 529 kW. Vrtule pětilistá Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 352,8 mm. | Rolls-Royce Griffon 61, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off, driving five-blade constant-speed propeller Type Rotol hydraulic, type R.14/5F5/2 of 11ft diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 490 l v interních nádržích + 2x 102 l v bojových nádržích pod křídly nebo až 227 l v přídavné nádrži pod trupem | 120 UK gallons in an internal tanks and 45 UK gallons in a two combat tanks under wings or 50 UK gallons in an one drop tank under fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 700.1 km/h v 7315 m | 435 mph in 24000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 450.6 km/h v 6096 m | 280 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23.6 m/s | 4650 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12405 m | 40700 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm, 150/175 nábojů. Pumový náklad: 1x 227 kg puma pod trupem, později 8x neřízená raketa rže 76,2 mm pod křídly. | Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons, 150/175 rpg. Bomb-load: One 500lb under fuselage; late production could carry eight 3 inch rocket projectiles, four under each wing. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Supermarine Type 388 Palubní stíhací letoun Seafire F Mk.46 odpovídal pozemnímu Spitfiru F Mk.22 a i zde proběhla jen omezená navalizace pozemního Spitfiru - instalace háku pod ocas letounu, námořní vysílačka, ale křídla nebylo možno složit. Nejnápadnějším rozdílem oproti Seafiru Mk.45 bylo snížení trupu za pilotní kabinou a kapkovitá kabina. U několika letadel byl použit motor Griffon 87, který roztáčel dvě protiběžné třílisté vrtule, tímto byl eliminován velký kroutící moment těžké vrtule, zlepšila se ovladatelnost, stabilita a letoun byl mnohem příjemnější pro pilota a to zejména při startu, protože letoun nevybočoval. Později tyto stroje dostaly větší ocasní plochy pocházející z typu Supermarine Spiteful. Do konce války bylo postaveno celkem 24 Seafirů této verze. Sloužily u 781. a 1832. perutě. Několik letounů neslo jednu kameru F.24 v zadní části trupu, tyto letouny byly označeny jako Seafire FR Mk.46. Tento typ v palubní síti používal napětí 24. V | Supermarine Type 388 Carrier-based fighter The Seafire F Mk.46 was based on the Spitfire Mk.22, and so had the bubble canopy and cut-down rear fuselage also seen on the Seafire Mk.XVII. It was powered by a Griffon 87 engine that drove two three-bladed contra-rotating propellers (rotating in opposite directions), in a successful attempt to cancel out the engine torque. This greatly improved the aircraft's directional stability, making it much easier to fly. The first F Mk.46 made its maiden flight in September 1944. These were so successful that despite the lack of folding wings an order was placed for 200 aircraft, to be built at South Marston. Only 24 Seafires had been completed before the end of the war and the cancelation of the order. The aircraft that were produced didn't enter service until 1948, and were used for training and trials, before being withdrawn in 1951. The electrical equipment was changed from using a 12 volt system to one using 24 volts. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098 Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 PeterCaygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI-F.24, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha 8, rok 2005, ISBN 80-7236-396-4 www.historyofwar.org http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire47.html fotografie archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |