Název: Name: | SU-1 | |
Originální název: Original Name: | СУ-1 | |
Kategorie: Category: | samohybné dělo | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1931-DD.MM.1931 Petrohradský státní zbrojní optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1931 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 8050 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 4620 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2440 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2100 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 380 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Armstrong-Siddeley - čtyřdobý, zážehový čtyřválcový boxer o objemu 6.600 cm3 | |
Výkon: Power: | 66,2 kW při 2100 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 4+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 30 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 15 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 110 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 32 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 30 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,7 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,8 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 76 mm kanon vz. 1927 | |
Vedlejší: Secondary: | - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | nádrže: 182 l pancéřování: 6-13 mm | |
Zdroje: Sources: | SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008 KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999 |
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#330654Verze : 2
cimbal
MOD
Na jaře roku 1931 obdrželo konstrukční oddělení Závodu č. 232 "Bolševik", Leningrad od Vědecko-technického výboru DRRA zakázku na konstrukci samohybného děla ráže 76,2 mm na podvozku tanku T-26-1931, na jehož základě byl již na podzim stejného roku vyroben prototyp prvního moderního (na svou dobu) pásového samohybného děla v SSSR.
Základ vozidla tvořil podvozek a korba s agregátem a převodovkami výše uvedeného tanku. Na ni byla namontována nýtovaná hranatá nástavba s lehce skloněnou přední stěnou o síle 13 mm. Do ní se konstruktérům kromě kanonu kalibru 76,2 mm vz. 1927 s až 550 mm zákluzem podařilo vtěstnat ještě řidiče-mechanika sedícího vpravo od zbraně za nahoru otevíratelným předním příklopem s průhledovou štěrbinou,velitele sedícího vlevo pod kruhovou věžičkou s průhledy a nabíječe. Tato osádka do vozidla nastupovala dvěma obdélníkovými, dopředu otevíranými dveřmi na bocích korby. Odměr kanonu činil 24°, elevace byla 7° a deprese 11° (speciál pro střelbu z kopce ?).
26.-28.11.1931 probíhaly jízdní a po té střelecké zkoušky vozidla. Při střeleckých zkouškách bylo vypáleno 49 ran z klidu, ze zastávky i z chodu na druhý a třetí rychlostní stupeň. A závěry komise ?
1) Samohybné dělo střelbu vydrželo
2) Přesnost střelby byla lepší jak tabulková
3) Podvozek střelbou nezaznamenal změn
Zbytek již tak optimistický nebyl - prostor posádky je stísněný a nebezpečný, není dořešeno uložení munice (při zkouškách byla v truhlících), zbraň má malý náměr a odměr a vozidlo není vybaveno kulometem pro obranu proti pěchotě. Po odstanění nedostatků závod Bolševik vyrobí zkušební stokusovou serii (nejlépe v roce 1932).
Výraz "po odstranění nedostatků bude vyrobeno ..." znamenal bohužel v zemi Sovětů, jak se později mnohokrát ukázalo, prakticky vždy skutečnost, že prototyp se stal zároveň posledním vyrobeným vozidlem.
Kolomijec, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
Základ vozidla tvořil podvozek a korba s agregátem a převodovkami výše uvedeného tanku. Na ni byla namontována nýtovaná hranatá nástavba s lehce skloněnou přední stěnou o síle 13 mm. Do ní se konstruktérům kromě kanonu kalibru 76,2 mm vz. 1927 s až 550 mm zákluzem podařilo vtěstnat ještě řidiče-mechanika sedícího vpravo od zbraně za nahoru otevíratelným předním příklopem s průhledovou štěrbinou,velitele sedícího vlevo pod kruhovou věžičkou s průhledy a nabíječe. Tato osádka do vozidla nastupovala dvěma obdélníkovými, dopředu otevíranými dveřmi na bocích korby. Odměr kanonu činil 24°, elevace byla 7° a deprese 11° (speciál pro střelbu z kopce ?).
26.-28.11.1931 probíhaly jízdní a po té střelecké zkoušky vozidla. Při střeleckých zkouškách bylo vypáleno 49 ran z klidu, ze zastávky i z chodu na druhý a třetí rychlostní stupeň. A závěry komise ?
1) Samohybné dělo střelbu vydrželo
2) Přesnost střelby byla lepší jak tabulková
3) Podvozek střelbou nezaznamenal změn
Zbytek již tak optimistický nebyl - prostor posádky je stísněný a nebezpečný, není dořešeno uložení munice (při zkouškách byla v truhlících), zbraň má malý náměr a odměr a vozidlo není vybaveno kulometem pro obranu proti pěchotě. Po odstanění nedostatků závod Bolševik vyrobí zkušební stokusovou serii (nejlépe v roce 1932).
Výraz "po odstranění nedostatků bude vyrobeno ..." znamenal bohužel v zemi Sovětů, jak se později mnohokrát ukázalo, prakticky vždy skutečnost, že prototyp se stal zároveň posledním vyrobeným vozidlem.
Kolomijec, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
Sojankin, A.G. a kol: Sovetskije legkie tanki 1920-1941, Cejchgauz, Moskva 2007
Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
Baarjatinskij, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec. no. 2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319271Verze : 2
cimbal
MOD
Reklama
Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319273Verze : 1
cimbal
MOD
Svirin M., Kolomiec M.: Legkij tank T-26, Armada 20, Eksprint, Moskva 2000
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#325995Verze : 1
cimbal
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.