Název: Name: | PZL P.11g Kobuz | PZL P.11g Kobuz |
Originální název: Original Name: | PZL P.11g Kobuz | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.08.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.08.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1150 kg | 2535 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1650 kg | 3638 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,719 m | 35ft 2in |
Délka: Length: | 7,550 m | 24ft 9,24in |
Výška: Height: | 2,850 m | 9ft 4,2in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,90 m2 | 192.67 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 92,179 kg/m2 | 18.88 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | PZL-WS-1 Mercury VIII, vzduchem chlazený, přeplňovaný hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 545 kW při 2650 ot./min, maximální stálý výkon 626 kW při 2750 ot./min Vrtule trojlistá stavitelná Hamilton-Standard | PZL-WS-1 Mercury VIII, nine-cylinder, single-row, supercharged, air-cooled radial engine, rated 730 hp at 2,650 rpm for take-off, maximum power output 840 hp at 2,750 rpm, at 13,976 ft, driving a three-blade variable-pitch Hamilton-Standard propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 224 l | 49.3 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 390 km/h v 4000 m | 242.3 mph in 13123 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 275 km/h v 3000 m | 170.9 mph in 9843 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,0 m/s | 2559.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 500 km | 310.7 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm na boku motoru (po 500 nábojích) a 4x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm v křídle (po 300 nábojích). Pumový náklad: do 50 kg (4x 12,5 kg puma) pod křídly | Two fixed forward-firing 0.311 inch PWU Wz.33 machine-guns in the sides of the nose, 500 rounds each and four fixed forward-firing 0.311 inch PWU Wz.33 machine-guns in the wing leading edges 300 rounds each. Bomb load: Up to 110 lb of disposable stores carried on four underwing hardpoints, rated at 27.5 lb each (four 27.5lb bombs). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | PZL P.11g Kobuz vznikl spíše jako nouzové řešení poté, co bylo zjištěno, že se vývoj moderní stíhačky PZL P.50 Jastrzab protáhne a napětí ve vztahu s Německem vzrůstalo. Již v roce 1937 byl projekčně zpracován návrh na použití motoru Mercury VIII, propočty předpokládaly rychlost až 420 km/h. V roce 1939 k zástavbě motoru do draku P.11c došlo, následné zkoušky však ukázaly, že realita je jiná a max. rychlost není vyšší než 390 km/h. Polské letectvo však potřebovalo výkonnější letoun než byly zastaralé PZL P.7a a P.11a, motorů Mercury VIII byl dostatek (měly pohánět Jastrzaba) a proto byla objednána stavba celkem 90 letedel označených P.11g Kobuz. Výroba měla proběhnout ve třech sériích po 30 letounech. S ohledem na skutečnost, že prototyp Kobuzu vzlétl v srpnu 1939 je jasné, že nebyl vyroben žádný další letoun. Novinkou byla zakrytá kabina pilota, stejná jakou měly exportní stíhačky PZL P.24. Prototyp byl nasazen bojově a sestřelil dva letouny He-111, po válce byl, po obsazení letiště, zničen německým vojskem. | PZL P.11g Kobuz - In order to provide the P.llc with greater capability, the installation of a 840 hp licence-built Mercury VIIIa engine and four-gun armament was proposed and an enclosed cockpit. A prototype was flown as the P.11g Kobuz and quantity production was initiated, but the German invasion of Poland had started before any of these aircraft were delivered. |
Zdroje: Sources: | Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05 Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN. L+K 14/67, Letadla 1939-45 L+K 25/1974, Václav Němeček, Monografie www.pilotfriend.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-11.php archiv autora |