Název: Name: | Fokker D.XXI | Fokker D.XXI |
Originální název: Original Name: | Fokker D.XXI | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.03.1936-DD.09.1939 NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam DD.08.1939-DD.04.1940 Hærens Flyvertroppers Værksteder, Kobenhavn DD.10.1938-DD.07.1939 Valtion Lentokonetehdas, Tampere | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1936-DD.04.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 46 Fokker 10 Haerens 35 VL | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.03.1936 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1450 kg | 3197 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2050 kg | 4519 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,00 m | 36 ft 1in |
Délka: Length: | 8,20 m | 26 ft 10 ⅞ in |
Výška: Height: | 2,92 m | 9 ft 7in |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,20 m2 | 174.38 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Bristol Mercury VIII o vzletovém výkonu 619 kW třílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček | Bristol Mercury VIII, take-off power 830 hp three-bladed contsnt-speed propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 350 l | 77 Imp gal / 92.5 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 446 1) km/h v ? m | 277 1) mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 368 km/h v ? m | 229 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,85 min do 3000 m | 3,85 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9500 m | 31168 ft |
Dolet: Range: | 950 km | 590 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | Nizozemsko: 4x kulomet FN-Browning M.36 ráže 7,92 mm Dánsko: 4x kulomet DISA ráže 8 mm2) Finsko: 4x kulomet Vickers ráže 7,7 mm | Netherlands: 4x 7,92 mm FN-Browning M.36 machine gun Danemark: 4x 8 mm DISA machine gun2) Finland: 4x .303 in Vickers machine gun |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) první stroj pro nizozemské letectvo, č.212, se zlepšenou aerodynamikou, dosahoval neozbrojený rychlosti 460 km/h; pro finské stroje je obvykle udávána rychlost 418 km/h 2) pouze na jediném stroji, J-42 dodaném Fokkerem, byla testována výzbroj dvěma 20mm kanony Madsen v křídlech; stejné kanony byly testovány také Finy 3) Licenční výroba byla zahájena i ve Španělsku, ve státní továrně SAF-15 v Alicante. Stroje měly být vybaveny sovětskými motory M-25 a kulomety ŠKAS. Španělé měli dostat od Fokkeru jeden předváděcí stroj, další měl být doručen rozebraný a dokončen s motorem M-25. Protože přednost ve výrobě dostaly vyzkoušené I-16 typ 10 se stejnými motory, během obsazení továrny nacionalisty v březnu 1939 bylo nalezeno jen cca 50 dokončených trupů a podvozků bez křídel. | 1) aerodynamically modified aircraft no.212 without equipment reached 286 mph; for Finnish machines, most quoted speed is 260 mph 2) only one machine, Fokker-built J-42, was equiped wit two 20 mm Madsen cannons instead of wing-mounted machine guns; same guns were tested in Finland 3) Licensed production also started in Spain, at the state-owned SAF-15 factory in Alicante. The airplanes were to be equipped with Soviet M-25 engines and ShKAS machine guns. The Spaniards were to receive one demonstration aircraft from Fokker, another was to be delivered disassembled and completed with the M-25 engine. As priority in production was given to the tried-and-tested I-16 Type 10 with the same engine, only about 50 completed fuselages and undercarriages without wings were found during the Nationalist occupation of the factory in March 1939. |
Zdroje: Sources: | Eberspacher, Warren. Fokker D-XXI, Volume 1: Dutch and Danish Aircraft, International Squadron Monograph No.1. Phalanx Publishing Co. Ltd., St. Paul 1994. ISBN 1-883809-05-3. Kamphuis, G.H. The Fokker D.XXI, Profile No.63. Profile Publications, Leatherhead 1966. De Jong, Peter. Le Fokker D.21, Collection Profils Avions 9. Éditions Lela Presse, Outreau 2005. ISBN 2-914017-26-X. Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961. www.dutch-aviation.nl |