Main Menu
User Menu

CANT Z.511A

     
Název:
Name:
CANT Z.511A
Originální název:
Original Name:
CANT Z.511A
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Cantieri Aeronautici e Navali Triestini, Monfalcone /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
08.09.1940
Osádka:
Crew:
5 + 16/48
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
20692 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
34200 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
40,00 m
Délka:
Length:
29,90 m
Výška:
Height:
10,77 m
Plocha křídla:
Wing Area:
195,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Piaggio P.XII RC.35 o výkonu 993 kW/1350 k
Vrtule třílistá stavitelná
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
424 km/h v 4250 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
360 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
20 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7550 m
Dolet:
Range:
5100 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. CANT Z-511A, L+K 1983/25.
https://www.comandosupremo.com/Cantz511.html
https://www.airwar.ru/enc/sww2/z511.html
www.angelfire.com
www.giemmesesto.org
www.italie1935-45.com
URL : https://www.valka.cz/CANT-Z-511A-t69041#242692Verze : 0
CRDA ( CANT ) Z.511


Historie :
Tento letoun byl zajímavou konstrukcí, hlavního inženýra továrny CRDA ( dříve CANT ), Fillipo Zappaty. Koncem třicátých let minulého století, se začala rozvíjet transatlantická letecká doprava, nejdříve poštovní a pak i s možností přepravy cestujících. Samozřejmě, že Itálie v tomto pomyslném závodě, nechtěla zůstat pozadu. A právě proto italská letecká společnost Ala Littoria zadala v roce 1937 zakázku na stavbu letounu, který by měl dlouhý dolet a velkou nosnost. Na tuto zakázku odpověděla továrna CRDA, projektem plovákového letounu Cant Z.511. Projekt byl připraven v roce 1938. Samotný letoun byl elegantní čtyřmotorový dolonoplošník, celokovové konstrukce, se dvěma plováky. Letoun měl být poháněn dvouhvězdicovými motory Alfa-Romeo 135, na dlouhých tratích mohl přepravit 16 a na kratších až 48 cestujících. Letecká společnost Ala Littorio, ani nepočkala na zalétání prvního prototypu, a v září 1938 objednala tři stroje, označované Cant Z.511A ( A-jako atlantický ). Hovořilo se i o dalších šesti sériových strojích. Problém vyvstal s motory, firma Alfra-Romeo, nebyla schopna dodat slíbené pohonné jednotky a tak se muselo improvizovat. V Itálii nebyl žádný dostupný motor o požadovaném výkonu, a tak se továrna CRDA, rozhodla zakoupit v prosinci 1939, americké motory Wright R-2600-A2B. Nakonec ale obchod neproběhl, a volba padla na italské motory Piaggio P.XII RC.35. Po všech problémech, byl první prototyp zalétán 8.září 1940 v Monfalcone, zkušebním pilotem Mario Stoppanim. Další zkoušky, které většinou probíhaly na jezeře Bracciano u Říma, ukázaly vynikající výkony letounu. V průběhu zkoušek byl letoun, převzat do stavu Regia Aeronautica a označen výrobním číslem MM396, o jeho civilním využití se už neuvažovalo. Uvažovalo se o možnosti, přestavět letoun na torpédový bombardér, vyzbrojený torpédy ráže 533 mm ( italská letecká torpéda měla ráži 450 mm ) anebo na dálkový bombardér, schopný bombardovat základny v Černém moři nebo ropné zdroje v Perském zálivu. Jediný vyrobený prototyp nakonec skončil v létě 1944, na dně jezera Bracciano. Druhý prototyp který byl rozestavěn, zničili samotní dělníci v továrně CRDA, už v roce 1943, aby nepadl do německých rukou, poté co Itálie separátním mírem přešla na stranu spojenců.
Letoun Cant Z.511 byl čtyřmotorový celokovový dolnoplošník se dvěma plováky. Poháněn byl čtyřmi dvojhvězdicovými čtrnáctiválci Piaggio P.XII RC.35 o výkonu 1350 koní. Zajímavostí konstrukce byla chodba v křídle, kterou mohl mechanik projít k motorům anebo až k plovákům. Rychlost letounu byla 424 km/h a rychlost cestovní 360 km/h. Zásoba paliva byla 16 340 litrů. Letoun létal bez výzbroje.




Zdroje :
https://www.comandosupremo.com/Cantz511.html
https://www.airwar.ru/enc/sww2/z511.html
www.angelfire.com
www.giemmesesto.org
www.italie1935-45.com
URL : https://www.valka.cz/CANT-Z-511A-t69041#242688Verze : 0
CRDA ( CANT ) Z.511


Zdroje :
www.italie1935-45.com

CANT Z.511A -


CANT Z.511A -


URL : https://www.valka.cz/CANT-Z-511A-t69041#242693Verze : 0
CRDA ( CANT ) Z.511


Zdroje :
www.giemmesesto.org

CANT Z.511A -


URL : https://www.valka.cz/CANT-Z-511A-t69041#242694Verze : 0