Název: Name: | Micubiši G4M2 | Mitsubishi G4M2 22 |
Originální název: Original Name: | 仮称二二型 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.11.1942-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1943-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Mitsushima | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1943-DD.MM.194R série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy a 816 - 839 sériových letadel (zdroje se různí) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 24.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 7 - 8 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 8160 kg | 17990 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 12000 kg | 26455 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 15395 kg | 33940 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 24,890 m | 81ft 7,91in |
Délka: Length: | 19,630 m | 64ft 4,83in |
Výška: Height: | 4,800 m | 15ft 8,97in |
Plocha křídla: Wing Area: | 78,125 m2 | 840.93 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 153,60 kg/m2 | 31.46 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Mitsubishi MK4P Kasei 21 o vzletovém výkonu 1 324 kW (1 800 k), 1 158 kW (1 575 k) v h= 1 800 m a 1 037 kW (1 410 k) v h= 4 800 m. Vrtule: trojlistá, stavitelná Hamilton-Standard licenčně Sumitomo, později čtyřlistá Sumitomo-VDM s konstantní rychlostí otáček obě o průměru 3 400 mm. Interval náběhu vrtulových listů 29°-40° | Mitsubishi MK4P Kasei 21 fourteen-cylinder air-cooled radials rated at 1,775 hp for take-off, 1,553 hp at 5,905 ft and 1,391 hp at 15,748 ft, driving three-blade Hamilton Standard licensed Sumitomo metal constant-speed propellers or later four-blade Sumitomo-VDM metal constant-speed propellers of 11ft 1,86in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 6 490 l (4 900 l + 1 590 l v přídavné nádrži v trupu) | 1,078 UK gallons plus provision for a fuselage mounted tank of 350 UK gallons of auxiliary fuel |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 437 km/h v 4600 m | 271.5 mph in 15092 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 315 km/h v 4000 m | 195.7 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 13,34 min do 5000 m | 13,34 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8950 m | 29364 ft |
Dolet: Range: | 4720 km | 2932.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 6060 km | 3765.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kanón Typ 99 Model 1 ráže 20 mm v zadním střelišti (540 nábojů ve 12 zásobnících) 1x pohyblivý kanón Typ 99 Model 1 ráže 20 mm ve hřbetní střelecké věži (270 nábojů) 4x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm (po 582 nábojích) 2x přední střeliště (jeden střílel vpřed a druhý se zavěšoval do kloubových závěsů na bocích předního střeliště) 2x boční střeliště v oknech Pumový náklad o hmotnosti až 1 000 kg nebo 1x torpédo Type 91 o hmotnosti 795 - 1055 kg | One 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable in the dorsal turret with 270 rounds, one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable rearward-firing in the tail turret with 540 rounds, two 0.303 inch Type 92 trainable forward-firing in the nose and two 0.303 inch Type 92 trainable lateral-firing, 1 in each beam position. Bomb load: Up to 2,205 lb, carried on underfuselage hardpoints with a total rating of 2,205 lb. General disposables load consisted of: up to 2,205 lb of bombs or one torpedo Type 91. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 一式陸上攻撃機 / ičišiki rikudžó kógekiki, zkráceně 陸攻 - Rikkó / Námořní pozemní útočný letoun typ 1 model 22 Neoficiální pojmenování: 葉巻 / Hamaki Doutník (jap.) Spojenecké kódové jméno: Betty. - Instalace hřbetní kanónové věže a palivové nádrže s větším objemem, tyto úpravy znamenaly nárůst hmotnosti o více než 1 300 kg - Některé prameny uvádějí, že hřbetní střeleckou věž nesl až 326. vyrobený letoun této verze a byl označen jako G4M2b 22B. - Křídla byla s laminárním profilem. | 一式陸上攻撃機 / Ichishiki rikujō kōgeki ki, Isshikirikkō, contraction 陸攻 - Rikkó / Type 1 Model 22 land-based attack aircraft. Unofficial name: 葉巻 / Hamaki / "Cigar" Allied Code Name: "Betty" - Structirally there was a new wing of laminar-flow section, horizontal tail surface with greater area, and rounded tips on the wing and tailplane. |
Zdroje: Sources: | Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska II. díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN: 80-7238-077-X Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=345 http://www.btinternet.com/~lee_mail/Betty.html www.xs4all.nl archiv autora |