05.05.1990-31.12.1992 Invasion Fighter Air Regiment
Vyznamenání: Decorations:
DD.MM.RRRR
Poznámka: Note:
01.11.1954-31.12.1992 VÚ 1610 Žatec
-
Zdroje: Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond č. 610 (11. stíhací letecký pluk), Kronika 11. slp
Kopie dekretu prezidenta republiky o propůjčení čestného názvu "Invazní" 11. slp
(Vlastní sbírka)
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175317
Verze : 2
11. STÍHACÍ LETECKÝ PLUK "INVAZNÍ" 1.10.1951 - založen na základně Žatec 1953 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci" 1965 - propůjčen Řád Rudé hvězdy 1981 - propůjčena medaile "Za upevňování přátelství ve zbrani II. stupně" 1990 - propůjčen čestný název "Invazní" 1.1.1993 - 11. slp zařazen do nově vzniklé Armády České republiky
Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 11. slp: 4.8.1958 - MiG-19P, č. 0741, pilot kpt. Drahoslav Hoření, 3. přepadová letka 19.8.1960 - por. Jiří Kodet - MiG-15 9.1960 - kpt. J. Bureš - MiG-19 1960 - Otakar Drásek - MiG-15bis 12.12.1960 - kpt. Ladislav Záprt +1 - MiG-15UTI 5.3.1964 - kpt. Josef Poruba - MiG-19 30.11.1967 - por. Stopka - MiG-17PF, č. 0203 29.9.1972 - por. V. Martonka - MiG-21PF, č. 1305 10.1.1974 - plk. František Rypl - MiG-15bis, č. 3849 21.1.1983 - mjr. Jozef Kopka - MiG-21US, č. 0641 21.1.1983 - kpt. Jiří Kaláb - MiG-21US, č. 0641 21.4.1988 - pplk. Vladimír Daněk - MiG-21PFM, č. 4608 2.10.1988 - mjr. Jozef Polončík - MiG-21PFM, č. 4412 10.6.1992 - por. Michal Červeňák - MiG-21MF, č. 4315
Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 11. slp: 28.4.1959 - MiG-19P, č. 0812 8.1962 - MiG-19S 9.1962 - MiG-19 5.1963 - MiG-15UTI 20.8.1968 - MiG-21F, č. 0409 25.11.1968 - MiG-21F, č. 0320 15.4.1971 - MiG-21F, č. 0616 4.5.1972 - MiG-15UTI, č. 2211 21.5.1974 - MiG-15, č. 3626 11.1.1975 - MiG-21PF, č. 1310, 15.8.1978 - MiG-21PFM, č. 4408 11.8.1981 - MiG-21PFM, č. 7907 28.5.1983 - MiG-21PFM, č. 7115
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#70871
Verze : 1
Reklama
Zjednodušené organizační schema
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175446
Verze : 0
Organizace letky leteckého stíhacího pluku
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175447
Verze : 0
Od r. 1957 byl zrušen "letkový" systém a došlo ke zkvalitnění organizace inženýrské letecké služby. Do povědomí pamětníků vstoupil jako "KOLCHOZ". Tato organizace mimo drobných změn vydržela do 31.10.1975. Zásadní změnou bylo "rozdělení" pilotů a techniků.
U ILS vznikla odddělení: TECHNICKÉ, KONTROLNÍ A PROVOZNÍ.
Technické oddělení bylo složkou Inženýrské letecké služby od r. 1957 a bylo podřízeno přímo hlavnímu inženýrovi / zástupci velitele pro inženýrsko leteckou službu (ZV ILS) Bývalo označováno jako "TOP" (Technická opravna pluku) a bylo pokračovatelem "POL-2" (Pojízdné opravny letounů "2" - plukovní) a v sestavě pluku bylo od r. 1957.
Kontolní oddělení bylo složkou Inženýrské letecké služby od r. 1957 a bylo podřízeno přímo hlavnímu inženýrovi / zástupci velitele pro inženýrsko leteckou službu (ZV ILS)
Provozní oddělení se dělilo na provozní skupiny (1. PO, 2. PO, 3. PO). U 11. slp byla od r. 1967 4 provozní oddělení - stejně jako letek. Tvořilo "partnerskou" jednotku letky téhož čísla.
Provozní rota ILS byla organickou součástí Inženýrské letecké služby a byli v ní vojáci základní služby, rozděleni do čet (čísla 1. až 3./4. pro jednotlivé provozní skupiny, č. 4./5. pro TO.
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175450
Verze : 2
Reklama
Jako pozdní dokončení NORMALIZACE je označován "návrat" k letkovému systému, při němž se do podřízení velitelů letek (po zrušení provozního oddělení/provozních skupin) příslušníci inženýrské služby a to včetně vojáků základní služby. Organizační změny sledovaly "vyšší zájmy": Tento systém v letectvu nahradil od 1.11.1975 předchozí organizační strukturu leteckých útvarů, kdy působili piloti a inženýrsko letecká služba samostatně. Hlavním důvodem zavedení tzv. letkového systému, který se nesetkával s velkým pochopením létajícího personálu, bylo operačně taktické hledisko. Tento nový systém umožňoval: - zasazení letek jako organických jednotek v rámci mateřského pluku, - samostatné operační zasazení letek na kterémkoliv letišti vybaveném silami a prostředky radiotechnického a letištně technického zabezpečení, - začlenění kterékoliv letky do bojové sestavy jiného pluku. Součástí tohoto systému byla i organizační struktura zabezpečujících útvarů, letištního praporu a praporu radiotechnického zabezpečení. Tyto útvary byly schopny již svými mírovými tabulkovými počty zabezpečit letecký provoz z tzv. letiště stálé dislokace, tak i dalšího, tzv. záložního letiště. Zaujetí záložního letiště "Předsunutými skupinami (silami a prostředky letištního praporu, praporu radiotechnického zabezpečení a pluku)" umožňovalo přijetí letového sledu na tomto letišti, jeho přípravu k opakovanému vzletu a všestranné zabezpečení záložního letiště do příchodu hlavních sil. Předsu-nutou skupinu leteckého pluku zpravidla tvořili síly a prostředky technického oddělení pluku (vyčleněné v 1. fázi zejména pro přijetí letového sledu), dále části sil a prostředků speciální technické skupiny, povětrnostního zabezpečení, padákové skupiny, skupiny objektivní kontroly a výškového vybavení, stálý řídící létání a jeho pomocník. Zujímání záložního letiště předsunutými skupinami bylo zejména v 80. letech procvičováno pravidelně, několikrát do roka v rámci nácviků bojové pohotovosti a s přistáním letových sledů (zpravidla do hodnoty roje až letky) při taktických cvičeních a pro-věrkách bojové pohotovosti. Důležitým prvkem hodnocení bojové pohotovosti pluku byly i prověrky pohotovostního systému (PoSy) PVOS. Tyto prověrky byly organizovány buď na národní úrovni ze stupně divize PVOS, velitelství PVOS nebo jako prověrky pohotovostního systému Varšavské smlouvy organizované z ÚVS PVO VS, které se nacházelo na území bývalé-ho SSSR. Pro značkování cílů (narušitelů vzdušného prostoru - označován ) byly v rámci prověrek plánovány lety cílů („ČAJKA“) buď od součinnostních leteckých útvarů PVOS (1. a 8. slp) nebo leteckých útvarů 10. LA nebo leteckých útvarů NDR, PLR a MLR. Nezřídka byly z důvodů utajení prověrek pohotovostního systému a prověření systému uvědomování (RTV) organizovány i lety skupin sovětských vojsk v ČSSR, PLR, NDR a MLR (to znamená lety od StřSkSV, SevSkSV, SkSVN a JižSkSV). PoSy na letišti Žatec tvořily dva letouny s osádkami v pohotovosti číslo 2 a 3 s časovou normou 4 minut ke vzletu od vydání rozkazu z VS pluku. Tato norma se zvyšovala o 2 minuty v případě působení proti cílům ve stratosféře pro obléknutí výškové výstroje („germošlemu“). Pro posílení PoSy byl udržován roj letounů v pohotovosti na signál "PŘÍLIV". Při vyhlášení tohoto signálu zaujali další 4 piloti a nezbytný technický personál pohotovost číslo 1 (pohotovost ke vzletu) v pracovní době do 25 minut a v mimopracovní době do 40 minut. Významným prvkem ověřování bojové připravenosti vedle taktických cvičení a ostrých bojových střeleb byly tzv. Nácviky taktické součinnosti. Tyto nácviky byly vždy organizovány jako mezinárodní a to jako nácviky na "ZÁPADNÍM SMĚRU" (ČSSR a StřSkSV, NDR a SkSVN, PLR a SevSkSV) nebo "JIŽNÍM SMĚRU" (ČSSR a StřSkSV, PLR a SevSkSV, MLR a JižSkSV). Tyto nácviky byly dvoudenní a byly spo-jené s přeletem letek na zahraniční součinnostní letiště a s předáním stihačů na součin-nostní naváděcí stanoviště. Letky 11. slp tak pravidelně přistávaliy na letištích v PRESCHENU, HOLZDORFU, WROCLAVI, MINSK MAZOVIECKI i dalších le-tištích. Naopak na letišti ŽATEC byly přijímány letouny zahraničních součinnostních partnerů.
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175453
Verze : 1
"Polistopadové" období lze označit za období změn. Tou nejvýznamější "uvnitř" pluku bylo opětovné rozdělení letek - vznikly stíhací letky a technické letky. K prvnímu veřejnému představení letadla MiG-29 na veřejnosti došlo 8. září 1990 na XIX. leteckém dni s Květy v Prostějově. Plk. Vašek si připravil několik prvků vyšší techniky pilotáže, při nichž se divákům doslova zastavoval dech. To však byl teprve počátek předvádění tohoto typu. Pilot ještě zcela neznal, co všechno letadlo dovede. (Bylo to podobné, jako při prvním představení MiGu 23MF na 16. leteckém dnu s Květy na podzim r. 1987 v Karlových Varech). 15. září 1990 se konal ve Kbelích Armádní letecký den. Desetitisíce diváků uchvátil impozantní pohled na startující tříčlenný roj letounů MiG-29 vedený plk. Vaškem (tehdy už inspektor VL a PVOS) a na číslech pplk. Häckel (ZVLP 11. slp) a pplk. Zsoldos (IBL 11.slp). Sólová akrobacie plk. Vaška byla určitě nejlepším číslem celého programu. Nové velení Letectva a PVO darovalo Dobročinnému fondu při Královském letectvu Velké Británie letoun MiG-21PF tr. č. 1304, který tam 10.09.1990 „přelétl“ plk. Ing. Hlavnička. Na oplátku přišlo do Prahy pozvání pro naše letce na oslavy 30. výročí založení „tygří asociace“ – NATO Tiger Association (NTA) a „International Air Tatoo 91“ v anglickém Fairfordu v červenci 1991. Pilotům, spolu s letadly se otevřela „Železná opona“ a od léta 1991 předváděli své umění i v zemích Západní Evropy. Do Fairfordu se na 20. a 21. července „slétla“ elita letectev států Severoatlantické aliance. Pořadatelem IAT 91 byl „RAF Benevolent Fund“ a vedle zmíněných oslav 30. výročí založení NTA (TIGER MEET) se zde slavilo také vítězství spojenců v Perském zálivu (GULF SALUTE). Složení předváděcího týmu ("Display team") na typ MiG-29 (jednotlivec): Velitel: plk. Ing. Vašek Václav VL Předváděcí pilot: plk. Ing. Vašek Václav VL Předváděcí pilot: mjr. Ing. Tichý Petr 11. slp Ve výcviku: mjr. Ing. Hlava Josef 11. slp Manažer týmu: mjr. Ing. Hlava Josef 11. slp Velitel ILS týmu: mjr. Ing. Kolek Jozef 11. slp Složení na typ L-39 (jednotlivec): Velitel: pplk. Trojan Bohumil 11. slp Předváděcí pilot: pplk. Trojan Bohumil 11. slp Ve výcviku: pplk. Týc Petr 1. lšp Ve výcviku: npor. Ing. Kadlec Tomáš 1. lšp Manažer týmu: mjr. Vacula Josef 1. lšp Velitel ILS týmu: npor. Mikloš Tibor 1. lšp ******************** Hlavní výzbroj pluku: C-2 (1951-1954) C-11/Jak-11 (1953–1962) S-101/(Jak-23) 1951-1953) S-102/MiG-15 (1951-1952; 1953-1958) S-103/MiG-15bis (1954-1963; 1970-1975) S-104/MiG-17PF (1955-1960 ; 1967-1970) MiG-19S (1958-1966) MiG-19P (1958-1961) MiG-19PM (1959-1965) MiG-21F (1963-1968; dále u „výcvikové letky“) MiG-21PF (1964-19??) MiG-21PFM (1968-1991) L-29 (1968-RRRR) L-29R(1969-1970) PoSy L-39ZA (1991-1993) PoSy MiG-21MF (1991-1993) MiG-23MF (1983-1989) MiG-29A (1989-1993) Dále cvičné verze: CS-102/UTI MiG-15 (1952-RRRR) MiG-21 U/US/UM (1966-1993) MiG-23U (1983-1989) MiG-29UB (1989-1993) Při leteckých haváriích byla dále ztracena následující letadla 11. slp: 01.12.1953 – S-102 v.č. 220441 ; HF-11 17.07.1954 – S-102 v.č. 220418 21.3.1955 – CS-102 v.č. 142613 02.09.1958 – MiG-15bis v.č. 523826 ; 3826 02.09.1958 – MiG-19P v.č.620813 ; 0813 28.04.1960 – MiG-15bisR v.č. 623931 ; 3931 29.07.1961- MiG-15bis v.č. 243522 ; 3522 14.08.1962 – MiG-19S, v.č. 850008 ; 0008 06.11.1962 – MiG-19S, v.č. 620870 ; 0870 03.05.1963 – MiG-15UTI, v.č. 142615 ; 2615 26.09.1964 – MiG-2F, v.č. 460111 ; 0111 (funkcionář 3. sPVOS) 20.08.1968 – MiG-21F, č. 0409 25.11.1968 – MiG-21F, č. 0320 15.04.1971 – MiG-21F, č. 0616 04.05.1973– MiG-15UTI, č. 2211 21.05.1974 – MiG-15bis, č. 3626 11.01.1975 – MiG-21PF, č. 1310, 15.08.1978 – MiG-21PFM, č. 4408 11.08.1981 – MiG-21PFM, č. 7907 28.05.1983 – MiG-21PFM, č. 7115
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#175456
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#251657
Verze : 1
Letouny MiG-23, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku
Zdroj: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp Stavy letounů dle inženýrsko technického hlášení 11. slp
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374114
Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku
S-102/MiG-15 (DD.12.1951-DD.MM.1957)
a) Letouny, zařazené u 11.lsp do 31.03.1952 (a následně předané k 15.lsp NEBYLY opatřeny kódovým označením. Kódy pro letouny 11.lsp byly "přiděleny" v souladu s předpisem "čj.0047684 MNO-VL z 4. září 1952-rozpoznávací znaky letadel - přidělení 15. leteckému sboru"a 22.10.1952 vydal velitel pluku TR č.57/52 (Rozdělení letounů do rojů a přidělení mechanikům) a v němž už byla uváděna ozn. značkou letounu. V té době se to týkalo S-101 a C-2.)
b) další již s tr.značkou: 220416, 220418, 220421, 220437, 220441/HF-11, 220522, 220523, 220525/JH-03, 220437, 220447, 220574, 220582/HF-19, 231819, 231831, 231832, 231839, 231916/LE-59,
Poznámka-vysvětlivky: * DD.MM.RRRR je datum přeletu k 1. vojenskému útvaru + DD.MM.RRRR je datum zničení (h) havarie (k) katastrofa
Zdroje: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp Stavy letounů dle Inženýrsko technického hlášení 11. slp Irra, Miroslav: MiG-15 "Patnáctka.."; Jakab 2007 Poznámky z archivu Ing. Emila Padiora
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374115
Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku:
Poznámka-vysvětlivky: * DD.MM.RRRR je datum přeletu k 1. vojenskému útvaru + DD.MM.RRRR je datum zničení (h) havarie (k) katastrofa
Zdroje: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp Stavy letounů dle inženýrsko technického hlášení 11. slp Irra, Miroslav: MiG-15 "Patnáctka.."; Jakab 2007 Poznámky z archivu Ing. Emila Padiora
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374116
Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku
Poznámka-vysvětlivky: * DD.MM.RRRR je datum přeletu k 1. vojenskému útvaru + DD.MM.RRRR je datum zničení (h) havarie (k) katastrofa
Zdroje: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp Stavy letounů dle inženýrsko technického hlášení 11. slp Irra, Miroslav: MiG-15 "Patnáctka.."; Jakab 2007 Poznámky z archivu Ing. Emila Padiora Dúbravčík, Jan: "Dvacítka" ; Svět křídel 2004
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374117
Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku
MiG-15bisR (DD.MM.RRRR-DD.MM.1960) 62 3931
Zdroje: Vojenský historický archiv Praha Kronika 11. slp Stavy letounů dle inženýrsko technického hlášení 11. slp Irra, Miroslav: MiG-15 "Patnáctka.."; Jakab 2007 Poznámky z archivu Ing. Emila Padiora
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374118
Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 11.stíhacího leteckého pluku
Zdroje: Vojenský historický archiv www.valka.cz Kronika 11.slp
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#374222
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#426438
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#426442
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#426444
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432452
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432469
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432471
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432577
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432580
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#432586
Verze : 0
Zdroj: Letectví a kosmonautika, roč. 1992, č. 26
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#512069
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#599106
Verze : 0
Diskuse
Chtěl bych se zeptat na prapor na obrázku. Bývá uváděn jako Bojový prapor 11. leteckého stíhacího pluku. Jeden kus mají v Regionálním muzeu v Žatci, dva jsou vidět na obrázku z Leteckého muzea Korea a jeden jsem viděl u soukromého sběratele. Takže nevíte někdo ze kdy pochází? V době socialismu byly vesměs všechny prapory (a to nejen vojenské) červené. Kdo ho kdy udělil, kolik jich bylo? A ten zlatý odznak stylizovaných křídel, nikde jsem ho ještě neviděl. Byl používán i jinde?
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#656101
Verze : 1
Přeji dobrý den a dovolím si "upřesnit" o co jde: V ČSLA a jejím letectvu byly v souladu s bojovým řádem zavedeny od r. 1952 nikoliv "bojové prapory", ale Bojové zástavy. O jejich propůjčování rozhodoval rozkazem president republiky. V současnosti jsou spolu s kmenovým listem uloženy v muzeu v Lešanech. Ty byly skutečně z rudé (červené) barvy a zachovaly si po celou dobu existence "ráz. Na lícní straně byl státní znak (hvězda s lvem / po r. 1960 "pavéza") a nápis Za vlast - Za socialismus! na rubu byl "otevřený" název útvaru (na př.11. stíhací letecký pluk). Na veřejnosti se "číslovka" zakrývala "listem". To, co je v muzeu je Prapor vojenského letectva a při všech letových akcích na všech vojenských letištích se před jejich zahájením vztyčoval na stožár na "věži" Občas se stalo že v důsledku povětrnostních vlivů "uletěl" a tak se na př. dostal do sbírek sběratelů... Proto mulelo být ve skladech těchto praporů dostatek a byly shodné pro všechny letecké útvary ČSLA.
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#656165
Verze : 3
Díky.
URL : https://www.valka.cz/11-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18972#656187
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.