Název: Name: | Savoia-Marchetti S.74 | |
Originální název: Original Name: | Savoia-Marchetti S.74 | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1934-DD.MM.1935 Società Idrovolanti Alta Italia Savoia, Sesto Calende / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1934-DD.MM.1935 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 16.11.1934 | |
Osádka: Crew: | 4 + 27 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9600 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 14100 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 29,68 m | |
Délka: Length: | 21,36 m | |
Výška: Height: | 5,40 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 118,54 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Piaggio P.X RC o výkonu 515 kW/700 k, později Alfa Romeo 126 RC.34 o výkonu 552 kW/750 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 4500 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 325 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 280 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 19 min do 4000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | |
Dolet: Range: | 2000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Brotzu, E.; Caso, M.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.7, Transporto Vol.1. Edizioni Bizzarri, Roma 1975. Němeček, Václav. Savoia Marchetti SM-74, L+K 2005/05. www.alieuomini.it |
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198446Verze : 0
Michal Rak
MOD
Historie: V roce 1934 objednala letecká společnost Ala Littoria u firmy Savoia-Marchetti velký, čtyřmotorový dopravní letoun pro 27 cestujících a s doletem 1000 km. Počítalo se s lety přes Alpy a tak měl mít letoun i potřebný dostup.
Firma navrhla hornoplošný letoun s prostorným trupem. Celodřevěná křídla byla vodotěsná, kostra trupu byla z ocelových trubek potažených překližkou. Podvozek byl pevný.
Prototyp I-URBE, poháněný motory Piaggio P-XRC Stella (515kW), poprvé vzlétl 16.11. 1934. Letecká společnost ho převzala v březnu 1935 a nasadila na lince do Paříže. do letounu se vešlo požadovaných 27 pasažerů, ale většinou se létalo jen s 24. U každého sedadla byl dýchací přístroj. V červnu 1935 převzala Ala Littoria druhý kus I-ALPE, v prosinci pak poslední I-ROMA. První byl vybaven motory P-XRC, druhý britskými Bristol Pegasus III. Tyto motory se v Itálii vyráběly v licenci jako Alfa Romeo 126 a vroce 1938 jimi byly vybaveny všechny tři exempláře.
Letouny sloužily spolehlivě na linkách po Evropě a do Afriky. S blížící se válkou byly však stále častěji posílány do Afriky, kde zásobovaly jednotky na egyptské hranici. Po vypuknutí války byly zařazeny do stavu 604^Squadriglie a sloužily hlavně k přepravě nákladu, např. na vzdálenost 500 km přepavily až 5000 kg nákladu, kdežto standardní třímotorové SM.75 unesly jen polovinu.
Intenzivní nasazení typu s sebou však neslo i ztráty. Jako první zmizel v říjnu 1941 během letu z Tripolisu na Sicílii letoun 604-11 (ex-I-ALPE) a letoun 604-8 (ex-I-URBE) byl sestřelen vlastním flakem v listopadu. Nejdéle tak vydžel letoun 604-9 (ex-I-ROMA). Ten nejprve v listopadu 1941 přežil srážku s Z.1007 a poté v dubnu 1942 útok britských bombardérů na letiště Gialo v Libyi. Poté nádále sloužil k přepravě vojska i meteriálu do a hlavně z Afriky. Když bylo potřeba vešlo se do prostorného trupu až 50 osob, když některé byly uloženy v podpodlažním úložném prostoru.
Svůj osud nakonec letoun 604-9 našel na letišti v Římě, kde byl v červenci 1943 zničen během náletu.
Pramen:
L+K 6/86
Firma navrhla hornoplošný letoun s prostorným trupem. Celodřevěná křídla byla vodotěsná, kostra trupu byla z ocelových trubek potažených překližkou. Podvozek byl pevný.
Prototyp I-URBE, poháněný motory Piaggio P-XRC Stella (515kW), poprvé vzlétl 16.11. 1934. Letecká společnost ho převzala v březnu 1935 a nasadila na lince do Paříže. do letounu se vešlo požadovaných 27 pasažerů, ale většinou se létalo jen s 24. U každého sedadla byl dýchací přístroj. V červnu 1935 převzala Ala Littoria druhý kus I-ALPE, v prosinci pak poslední I-ROMA. První byl vybaven motory P-XRC, druhý britskými Bristol Pegasus III. Tyto motory se v Itálii vyráběly v licenci jako Alfa Romeo 126 a vroce 1938 jimi byly vybaveny všechny tři exempláře.
Letouny sloužily spolehlivě na linkách po Evropě a do Afriky. S blížící se válkou byly však stále častěji posílány do Afriky, kde zásobovaly jednotky na egyptské hranici. Po vypuknutí války byly zařazeny do stavu 604^Squadriglie a sloužily hlavně k přepravě nákladu, např. na vzdálenost 500 km přepavily až 5000 kg nákladu, kdežto standardní třímotorové SM.75 unesly jen polovinu.
Intenzivní nasazení typu s sebou však neslo i ztráty. Jako první zmizel v říjnu 1941 během letu z Tripolisu na Sicílii letoun 604-11 (ex-I-ALPE) a letoun 604-8 (ex-I-URBE) byl sestřelen vlastním flakem v listopadu. Nejdéle tak vydžel letoun 604-9 (ex-I-ROMA). Ten nejprve v listopadu 1941 přežil srážku s Z.1007 a poté v dubnu 1942 útok britských bombardérů na letiště Gialo v Libyi. Poté nádále sloužil k přepravě vojska i meteriálu do a hlavně z Afriky. Když bylo potřeba vešlo se do prostorného trupu až 50 osob, když některé byly uloženy v podpodlažním úložném prostoru.
Svůj osud nakonec letoun 604-9 našel na letišti v Římě, kde byl v červenci 1943 zničen během náletu.
Pramen:
L+K 6/86
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198460Verze : 0
Michal Rak
MOD
Savoia-Marchetti SM.74 I-URBE
Zde ještě v civilním...
http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
Zde ještě v civilním...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198465Verze : 0
Michal Rak
MOD
... a zde již ve vojenském kabátě.
http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#198466Verze : 0
Michal Rak
MOD
Savoia-Marchetti SM.74 I-ROMA
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cww2/sm74.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#345728Verze : 0
Kabina pilotů letounu Savoia-Marchetti SM.74
Zdroj: www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-74-t53199#345729Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.