Název: Name: | Nakadžima Ki-4 | |
Originální název: Original Name: | 日本陸軍九四式偵察機(中島キー4) | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1934-DD.MM.193R Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta / DD.MM.193R-DD.MM.193R Ishikawajima Airplane Manufacturing Co., Ltd., Tachikawa / DD.MM.1936-DD.MM.193R Manchurian Airways Workshop, Mukden / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1934-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 516: Nakajima 333 Tachikawa 57 Mansyu 126 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1934 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1664 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2474 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2616 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | |
Délka: Length: | 7,735 m | |
Výška: Height: | 3,500 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,75 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 83,20 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima Ha-8 Hikari vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 477 kW a 560 kW v h= 4 000 m. Vrtule dvoulistá polohovatelná kovová | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 283 km/h v 2400 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 262 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5,55 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,0 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8000 m | |
Dolet: Range: | 800 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1200 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem 1x pohyblivý zdvojený kulomet Type 89 ráže 7,7 mm Pumový náklad: 50 kg pum | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 九四式偵察機 / Kyūyon-šiki teisatsuki / armádní průzkumný letoun typ 94 - Verze Ki-4 Ko – kluzná patka mohla být vyměněna za kolečko Ki-4 Otsu – sběrný kolektor výfukových plynů Ki-4 T – trojmístná civilní verze kartografický úřad | |
Zdroje: Sources: | Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137 Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632 Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1 www.aviastar.org http://www.hikotai.net/datasheets/ki4.htm http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki4.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110090Verze : 0
Vláďa
MOD
Nakajima Ki-4
- / - / -
キ4九四式侦察机 / Kyūyon-shiki teisatsuki / armádní průzkumný letoun Typ 94
Historie:
Rikugun Koku Hombu v roce 1933 vyzval leteckou továrnu Nakajima Hikoki K.K. aby navrhla a vyrobila prototyp průzkumného letounu, který měl nahradit již zastaralý průzkumný letoun Kawasaki Type 88-I nebo Kawasaki Type 88-II a mírně modernější Mitsubishi Type 92. Technický odbor požadoval po konstruktérech rychlost a obratnost na úrovni tehdejších stíhacích letadel a navíc měl být letoun schopen přímé spolupráce s pozemními jednotkami a taktického bombardování. Šéfkonstruktér Shigejiro Owada se svým týmem zvolil jedenapůlplošník s eliptickým tvarem křídla, konstrukce trupu byla kovová a na ní byly krycí panely z bakelizované překližky. Pro pohon byl vybrán hvězdicový devítiválec Nakajima Ha-8 Type 94-I s maximálním výkonem 640 koní. Na práce dohlížel armádní konstruktér Ing. Nairo Ando.
Letoun byl dokončen na jaře roku 1934 a v dubnu jej začali testovat zkušební piloti kpt. Saburo Amakasu a kpt. Kiyoshi Shinomiya. Po odstranění „dětských“ nemocí, z nichž některé byly vážné jako nestabilita a horší ovladatelnost, byl letoun v roce 1934 přijat do služby. Nakajima Hikoki K.K. vyráběla tento letoun až do roku 1939. Do výroby se zapojila také mukadenská továrna Manshu Koku K.K. ta vyráběla zejména verzi Ki-4 Otsu, která byla vybavena, kromě jiného, přídavnými křídelními závěsníky.
Přímo u bojových útvarů v Číně byla vyzkoušena montáž dvou plováků pocházejících z plovákového letounu Nakajima E4N2, tento pokus dopadl neslavně, hmotnost letounu a odpor vzduchu namontovaných plováků byl tak velký, že letoun byl k nepoužití.
Naopak dobrým počinem polních dílen bylo zesílení obranné výzbroje, když byl jednoduchý kulomet Typ 89 nahrazen kulometem zdvojeným, tato úprava byla později dodávána přímo u továrny.
Operační nasazení:
Japonské armádní letectvo používalo Ki-4 pro přímou podporu pozemních jednotek v Číně. Dalším úkolem, kterého se tento typ dobře zhostil, byl průzkum, spojovací a kurýrní služba a řízení dělostřelecké palby. Tento letoun byl osádkami velmi oblíbený a to i přes poměrně velké ztráty, které však byly pochopitelné s ohledem na plnění výše uvedených úkolů.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
www.ne.jp
www.aviastar.org
www.warbirdsresourcegroup.org
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki4.html
archiv autora
- / - / -
キ4九四式侦察机 / Kyūyon-shiki teisatsuki / armádní průzkumný letoun Typ 94
Historie:
Rikugun Koku Hombu v roce 1933 vyzval leteckou továrnu Nakajima Hikoki K.K. aby navrhla a vyrobila prototyp průzkumného letounu, který měl nahradit již zastaralý průzkumný letoun Kawasaki Type 88-I nebo Kawasaki Type 88-II a mírně modernější Mitsubishi Type 92. Technický odbor požadoval po konstruktérech rychlost a obratnost na úrovni tehdejších stíhacích letadel a navíc měl být letoun schopen přímé spolupráce s pozemními jednotkami a taktického bombardování. Šéfkonstruktér Shigejiro Owada se svým týmem zvolil jedenapůlplošník s eliptickým tvarem křídla, konstrukce trupu byla kovová a na ní byly krycí panely z bakelizované překližky. Pro pohon byl vybrán hvězdicový devítiválec Nakajima Ha-8 Type 94-I s maximálním výkonem 640 koní. Na práce dohlížel armádní konstruktér Ing. Nairo Ando.
Letoun byl dokončen na jaře roku 1934 a v dubnu jej začali testovat zkušební piloti kpt. Saburo Amakasu a kpt. Kiyoshi Shinomiya. Po odstranění „dětských“ nemocí, z nichž některé byly vážné jako nestabilita a horší ovladatelnost, byl letoun v roce 1934 přijat do služby. Nakajima Hikoki K.K. vyráběla tento letoun až do roku 1939. Do výroby se zapojila také mukadenská továrna Manshu Koku K.K. ta vyráběla zejména verzi Ki-4 Otsu, která byla vybavena, kromě jiného, přídavnými křídelními závěsníky.
Přímo u bojových útvarů v Číně byla vyzkoušena montáž dvou plováků pocházejících z plovákového letounu Nakajima E4N2, tento pokus dopadl neslavně, hmotnost letounu a odpor vzduchu namontovaných plováků byl tak velký, že letoun byl k nepoužití.
Naopak dobrým počinem polních dílen bylo zesílení obranné výzbroje, když byl jednoduchý kulomet Typ 89 nahrazen kulometem zdvojeným, tato úprava byla později dodávána přímo u továrny.
Operační nasazení:
Japonské armádní letectvo používalo Ki-4 pro přímou podporu pozemních jednotek v Číně. Dalším úkolem, kterého se tento typ dobře zhostil, byl průzkum, spojovací a kurýrní služba a řízení dělostřelecké palby. Tento letoun byl osádkami velmi oblíbený a to i přes poměrně velké ztráty, které však byly pochopitelné s ohledem na plnění výše uvedených úkolů.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
www.ne.jp
www.aviastar.org
www.warbirdsresourcegroup.org
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki4.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110192Verze : 0
Vláďa
MOD
Přidám fotografii průzkumné Nakajimy Ki-4
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110093Verze : 0
Vláďa
MOD
a ještě jednu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110094Verze : 0
Vláďa
MOD
Obrázek od Shigeo Koike ze serveru www.ne.jp
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#187615Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.