De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
Verze:
Twin Otter 100
- vyrobeno 115 kusů
- motor PT6A - 20 o výkonu 432 kW
- křídlo s dvouštěrbinovými klapkami na odtokové hraně
- podvozek pevný s příďovým kolem s možností kol, lyží či plováků
Twin Otter 200
- vyrobeno 115 kusů
- letoun lišící se zvětšeným zavazadlovým prostorem v prodloužené špici
Twin Otter 300
- silnější motor PT6A-27
- uspořádání až pro 20 cestujících
- možnost podvěšení podtrupového podvěsu na 272 kg či vak na vodu o objemu 1818 l vody na hašení požárů
Twin Otter 300M
- základní vojenský letoun s možností instalace kulometu do kabiny
- možnost křídlových závěsů
Twin Otter 300MR
- námořní průzkumná verze s vyhledávacím radarem
- v křídlech vyhledávací reflektory
- letoun odbrán Senegalem
Twin Otter 300S
- šest letadel s uspořádáním kapacity 11 sedadel se zlepšením brzdovým systémem podvozku a spoilery na křídlech
- postaveny v roce 1973 pro Air Transit
Twin Otter Classic 300-G
- verze vyráběná novým vlastníkem výrobních práv - firmou De Havilland Aircraft of Canada. Maximální užitečné zatížení až 1972 kg, nebo při stejné zátěži se dolet letadla zvýší. Avionika Garmin G1000 NXi, motory Pratt and Whitney Canada PT-6A-27 nebo PT-6A-34, přepracovaný interiér kabiny, osvělení LED.
Twin Otter 400
- původně nerealizovaná verze se zaměřením splněním hlukového předpisu US FAR 36, později modernizovaná verze vyráběná firmou Viking Air
Guardian 400
- militarizovaná varianta TO 400 upravená pro námořní hlídkování a průzkum
CC-138
- 9 TO 300 používaných RCAF k SAR
UV-18A
- šest letounů předaných v letech 1976 - 1982 US Army Alaska National Guard
- standardní verze TO 300
- provozovány s plováky, lyžemi a koly
UV-18B
- dva letouny série 300 dodané akademii USAF v roce 1977
- využívané pro sportovní parašutismus
UV-18C
- tři Viking Air Guardian 400 objednané US Army v roce 2012 pro parašutistický tým Golden Knights
Historie:
- vývoj dokončen v roce 1964 a první vzlet proběhl 20.5.1965
- konstruován pro kyvadlovou dopravu s charakteristikou STOL s kapacitou 13-18 cestujících
- celkem postaveno 844 strojů s ukončením výroby v roce 1988
- výroba obnovena v roce 2007 firmou Viking Air
- uživatelé: Kanada, Argentina, Francie, Etiopie, USA, Peru, Norsko, Nepál a další
Foto:
1000aircraftphotos.com
aviation-safety.net
www.airliners.net