Název: Name: | CAC CA-15 Kangaroo | |
Originální název: Original Name: | CAC CA-15 Kangaroo | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1946-DD.MM.1946 Commonwealth Aircraft Corporation Pty., Ltd., Fishermen´s Bend, Victoria | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1946-DD.MM.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 04.03.1946 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3420 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4882 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5597 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.97 m | |
Délka: Length: | 11.04 m | |
Výška: Height: | 4.32 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 23.5 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 61 o výkonu 1517 kW čtyřlistá vrtule s konstantní rychlostí otáček | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 721 km/h v 8047 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 24.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11887 m | |
Dolet: Range: | 1850.7 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 4087.7 km | |
Výzbroj: Armament: | 6x kulomet Colt-Browning kalibru .50" (12,7 mm), zásoba munice 200 ks nábojů na zbraň 2x 454kg bomba 10x neřízená raketa | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.airforce.gov.au http://www.airvectors.net/avp51_3.html |
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#89706Verze : 0
CAC CA-15 Kangaroo
Od roku 1943, ještě před zahájením sériové výroby licenčních Mustangů CA-17 a 18, pracovala CAC na novém stíhači vlastní konstrukce, který by nahradil Commonwealth Boomerang, ačkoli tehdy společnost neměla mnoho volných zdrojů a výzkum nešel příliš dobře. RAAF pak v roce 1944 vydalo specifikaci, volající po mnohem výkonnějším stroji než byl Mustang.
Commonwealth původně zvažoval použít hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, ale nebylo jisté, jestli jich seženou dostatečné množství pro sériovou výrobu, takže CAC nakonec zvolila řadový Rolls-Royce Griffon. V roce 1945 CAC postavila prototyp CA-15 s přeplňovaným motorem Griffon 61 o 1,520 kW poté, co si dva Griffony 61 zapůjčila z Británie. Sériové stroje pak měly dostat silnější Griffon 125, který byl tehdy ještě ve vývoji.
CA-15 byl viditelně ovlivněn Mustangem, ale pouze základním uspořádáním, ne rozměry. Byl to dolnokřídlý, celokovový stíhač s řadovým motorem s válci do V a čtyřlistou vrtulí, s hlavním podvozkem v křídlech, zatahovaným směrem k trupu a zatažitelným ocasním kolečkem, lapačem chladiče umístěným pod trupem a kapkovitým překrytem kabiny. Výzbroj se skládala ze tří 12.7 mm kulometů Browning v každém křídle, ale byla předpokládána zástavba ještě dalších. Pod každým křídlem byl jeden podvěs pro 450 kg bombu nebo přídavnou nádrž, nebo pět kolejnic pro rakety. Jedna z nejnápadnějších zvláštností byl maličký překryt kabiny.
První let CA-15 se uskutečnil 4. března 1946, pilotoval zkušební pilot Jim Schofield. Stroj, neoficiálně pojmenovaný "Kangaroo", předvedl výborný výkon, ale jeho ovládání bylo dost těžké a při vletu se také projevil očekávaný silný točivý moment vrtule. Složité bylo už dostat se do kabiny...
10. prosince 1946 musel Lee Archer kvůli mechanickému selhání přistát se zataženým podvozkem, Pilot nebyl zraněn, ale letadlo bylo těžce poškozené. Mezitím už Kangaroo přišel o veškerou prioritu, protože slavily první úspěchy proudové stíhačky, a CAC proto dostala CA-15 znovu do vzduchu až na jaře 1948. 25. května Archer na Kangaroo při střemhlavém letu dosáhl rekordní rychlosti stroje 808.2 km/h. Při použití Double Waspu nebo Griffonu 125 by byly výsledky ještě lepší, ale přesto už na nové proudové stroje CA-15 nestačil. Další testy probíhaly až do jara 1950, kdy ale byl nakonec uzemněn kvůli nedostatku náhradních dílů a rozebrán. Motor byl vrácen do Británie.
Zdroj:
http://www.vectorsite.net/avp51_3.html
wikipedia
Od roku 1943, ještě před zahájením sériové výroby licenčních Mustangů CA-17 a 18, pracovala CAC na novém stíhači vlastní konstrukce, který by nahradil Commonwealth Boomerang, ačkoli tehdy společnost neměla mnoho volných zdrojů a výzkum nešel příliš dobře. RAAF pak v roce 1944 vydalo specifikaci, volající po mnohem výkonnějším stroji než byl Mustang.
Commonwealth původně zvažoval použít hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, ale nebylo jisté, jestli jich seženou dostatečné množství pro sériovou výrobu, takže CAC nakonec zvolila řadový Rolls-Royce Griffon. V roce 1945 CAC postavila prototyp CA-15 s přeplňovaným motorem Griffon 61 o 1,520 kW poté, co si dva Griffony 61 zapůjčila z Británie. Sériové stroje pak měly dostat silnější Griffon 125, který byl tehdy ještě ve vývoji.
CA-15 byl viditelně ovlivněn Mustangem, ale pouze základním uspořádáním, ne rozměry. Byl to dolnokřídlý, celokovový stíhač s řadovým motorem s válci do V a čtyřlistou vrtulí, s hlavním podvozkem v křídlech, zatahovaným směrem k trupu a zatažitelným ocasním kolečkem, lapačem chladiče umístěným pod trupem a kapkovitým překrytem kabiny. Výzbroj se skládala ze tří 12.7 mm kulometů Browning v každém křídle, ale byla předpokládána zástavba ještě dalších. Pod každým křídlem byl jeden podvěs pro 450 kg bombu nebo přídavnou nádrž, nebo pět kolejnic pro rakety. Jedna z nejnápadnějších zvláštností byl maličký překryt kabiny.
První let CA-15 se uskutečnil 4. března 1946, pilotoval zkušební pilot Jim Schofield. Stroj, neoficiálně pojmenovaný "Kangaroo", předvedl výborný výkon, ale jeho ovládání bylo dost těžké a při vletu se také projevil očekávaný silný točivý moment vrtule. Složité bylo už dostat se do kabiny...
10. prosince 1946 musel Lee Archer kvůli mechanickému selhání přistát se zataženým podvozkem, Pilot nebyl zraněn, ale letadlo bylo těžce poškozené. Mezitím už Kangaroo přišel o veškerou prioritu, protože slavily první úspěchy proudové stíhačky, a CAC proto dostala CA-15 znovu do vzduchu až na jaře 1948. 25. května Archer na Kangaroo při střemhlavém letu dosáhl rekordní rychlosti stroje 808.2 km/h. Při použití Double Waspu nebo Griffonu 125 by byly výsledky ještě lepší, ale přesto už na nové proudové stroje CA-15 nestačil. Další testy probíhaly až do jara 1950, kdy ale byl nakonec uzemněn kvůli nedostatku náhradních dílů a rozebrán. Motor byl vrácen do Británie.
Zdroj:
http://www.vectorsite.net/avp51_3.html
wikipedia
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#152754Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
...
www.raafmuseum.com.au/ raaf2/html/body_ca_15.htm
www.adf-serials.com/ 2a62.shtml
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.raafmuseum.com.au/ raaf2/html/body_ca_15.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.adf-serials.com/ 2a62.shtml
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#151277Verze : 0
Aubi
MOD
CA-15 Kangaroo - schéma
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#151267Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.