spotreba paliva na 100 km: 100-120 litrov typ paliva: benzín B-70 alebo KB-70
fuel consumption per 100 km: 100-120 liters fuel type: gasoline B-70 or KB-70
Uživatelské státy: User States:
/
/
Poznámka: Note:
- v nákladovom priestore mohol byť namiesto pasažierov vezený náklad do hmotnosti 450 kg
- cargo up to 450 kg could be carried in the cargo bay instead of passengers
Zdroje: Sources:
Modelist-Konstruktor 10/1977 (Моделист-конструктор 1977, № 10) Dašno, D.: Transport Krasnoj armii v velikoj otečestvennoj vojne, Avtomobilnyj archivnyj fond 2015, ISBN 978-5-9906332-0-9 (Дашно, Д.: Транспорт Красной армии в Великой отечественной войне, Автомобильный ахивный фонд 2015) ru.wikipedia.org
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#621708
Verze : 2
NKL-16/42
Vznikly vylepšením předchozí varianty NKL-16/41. Saně měly shodnou konstrukci podvozku a pohonné jednotky jako NKL-26. Vyráběly je závody ZIS a GAZ. NKL-16 byly ovšem bez výzbroje a přepracovanou kabinu měly upravenou pro přepravu nákladu či osob. Ta měla odlišně tvarovanou příď a kabina - s ohledem na určení - byla poněkud delší. Nákladní prostor byl přístupný dveřmi na bocích. Pojal buď 4 vojáky v plné polní, nebo odpovídající náklad. Kapacitu výrazně zvyšovala možnost táhnout buď nákladní saně, na které bylo možno naložit objemnější a hmotnější výzbroj, jako těžké kulomety, minomety, 45mm protitankové kanony, nemluvě o jiných nákladech. Navíc na specielních lanech se za vozidlem dalo vléci až 20 lyžařů, což jednak urychlovalo přesun, jednak zvyšovalo údernou sílu desantu. Každý stroj uvezl cca 500 kg (+ vlečený náklad), takže každá rota dopravovala cca 13 - 15 tun nákladu. Zkušenost ukázala, že při přivěšení dalšího nákladu poklesne průměrná rychlost o zhruba 1,5 až 2 km a operační dojezd pokryje asi 160 km při průměrné rychlosti 25 - 35 km/h. Na jejich bázi bylo vytvořeno i několik specielních úprav, především "létající opravářská dílna" NKL - 16RL (НКЛ-16РЛ, R = ремонтная - opravářská).
Oproti svému předchůdci měly několik vylepšení. Pro lepší umístění vojáků v plné polní byly boční stěny vypouklé směrem ven. Kabina se tak rozšířila o asi 10 cm. Palivová nádrž byla nyní umístěna uvnitř trupu, od cestujících byla oddělena odnímatelnou přepážkou. Přední stěna trupu byla zaoblena. Zadní podvozkové tlumiče byly prodlouženy a jejich upevnění bylo na závěsech, přivařených k motorovému loži. Tím se zmenšilo namáhání trupu, protože jeho zadní část již nespočívala přímo na podvozkových nohách, ale síly se přenášely na nosníky motoru. V ostatních konstrukčních prvcích se obě varianty shodovaly.
Trup a lyže
Trup saní byl tradiční konstrukce - dřevěné přepážky, spojené podélníky. Potah byl překližkový. Nejnamáhanější místa (závěsy podvozku, řízení, motoru) byla zpevněna dalšími vrstvami překližky. Přední okno bylo uprostřed rozděleno sloupkem. V pravém boku byla v kabině dvě zasklená okna, další okno bylo i v řidičových dveřích. Na levém boku bylo okno jen vpředu v řidičových dveřích. Zde byly zadní dveře, pro usnadnění pohybu vojáků v plné polní a nakládání objemnějších nákladů, výrazně větší. Ve stropě byly dva otevíratelné průlezy, jeden nad sedadlem spolujezdce, druhý uprostřed nad kabinou pro cestující.
V zadní části kabiny pod motorem byla za odnímatelnou přepážkou ocelovými pásy uchycena palivová nádrž. Nádrž byla snýtována z plechu, spoje byly utěsněny pájením. Plnící hrdlo bylo utěsněno šroubovacím uzávěrem.
Lyže byly celodřevěné konstrukce, vzájemně zaměnitelné. V průřezu tvaru obráceného T, spodní plocha překližková s kovovou skluznicí a kovovou vodící lištou. Podélník lyže z borového dřeva byl k vodorovné části upevněn kovovými klínky. Horní hrana lyžin byla také po obvodu zpevněna kovovým páskem. Všechny štyři lyže byly vybaveny brzdou, zakotvenou na objímce poloosy a procházející skluznicí. Brzdy ovládal řidič dvěma nožními pedály. Levý pedál ovládal zadní lyže, pravý brzdy předních lyží. Řízení se provádělo volantem, který pomocí lan a spřažených pák ovládal všechny lyže (viz schéma v obrazové příloze).
Zavěšení lyží bylo nezávislé, jednotlivé lyže byly navlečeny na poloosách, jejichž nohy byly uchyceny k trupu kardanovými klouby. Na koncích poloos byla uchycena i táhla řízení a spodní konce pružinových tlumičů. Tlumiče byly dvojpružinové, jedna pružina působila jako tažná, druhá tlačná. Horní části všech tlumičů byly u typu /41 ukotveny na trupu, u typu /42 byly zadní tlumiče podstatně delší a uchyceny horním koncem na rámu motoru.
Rychlost pohybu závisela pouze na rychlosti otáčení vrtule, řidič ji ovlivňoval pedálem "plynu", umístěným mezi brzdovými pedály, a brzdami. Řidič seděl v přední kabině na výškově regulovatelném sedadle, vedle něho měl místo spolujezdec. Jejich prostor byl jakoby oddělen od zbytku kabiny opěradly sedadel - proto měl na levé straně i vlastní dveře.
Pohonná jednotka
Motor - letecký karburátorový M-11 s dvoulistou dřevěnou vrtulí, na koncích a náběžných hranách okovanou. Vrtule byla nasazena přímo na klikové hřídeli motoru. Ještě před ní se nacházela řemenice, pohánějící pomocí klínového řemene dynamo, nacházející se, spolu se startérem, ve zvláštních pouzdrech zleva a zprava u spodních válců motoru. Válce motoru byly opatřeny jednoduchými samostatnými výfuky. Jejich zvláštní skosený tvar měl za jízdy vytvářet podtlak a tím usnadňovat odchod spalin a nasávání směsi do válců. I zde byl použit ochranný rám svařený z trubek a ukotvený na trupu a motorovém loži. Podle předpisu byl natírán jasně červenou výstražnou barvou, i když jsou možné individuální odchylky.
všimnite si náhradnú vrtuľu, zabalenú a pripevnenú na pravej strane trupu
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#621709
Verze : 4
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.