Aeritalia G.91Y

     
Název:
Name:
Aeritalia G.91Y Aeritalia G.91Y
Originální název:
Original Name:
Aeritalia G.91Y
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1966-DD.MM.1969 Fiat SpA, Divisione Aviazione, Caselle Torinese
DD.MM.1969-DD.MM.197R Aeritalia SpA, Caselle Torinese
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1966-DD.MM.RRRR vyroben prototyp
DD.MM.1968-DD.MM.RRRR sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
65 + 2 prototypy
První vzlet:
Maiden Flight:
27.12.1966 vzlet prototypu
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3900 kg 8598 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7800 kg 17196 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8700 kg 19180 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,01 m 29ft 6,72in
Délka:
Length:
11,67 m 38ft 3,44in
Výška:
Height:
4,43 m 14ft 6,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,13 m2 195.15 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
General Electric J85-GE-13A o tahu 12,1 kN / 18,1 kN s přídavným spalováním General Electric J85-GE-13A, thust 2720 lbf / 4080 lbf with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3200 l 704 UK gal./845 US gal.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1110 km/h v 0 m 689.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
86.4 m/s 17000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11 min do 12000 m 11 min to 39370 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12500 m 41010 ft
Dolet:
Range:
600 km 372.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3500 km 2174.8 mi
Výzbroj:
Armament:
2 x 30 mm DEFA 552 (125 nábojů každý)
1800 kg, 4 závěsníky pod křídlem
2 x 30 mm DEFA 552 (125 rounds per gun)
4000 lbs, 4 under-wing pylon stations
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Stroje sloužily v 101. skupině 8. křídla (101º Gruppo 8º Stormo) a v 13. skupině 32. křídla (13º Gruppo 32º Stormo) italského letectva. -
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91
http://www.fighter-planes.com/info/g91.htm
www.flugzeuginfo.net
http://it.wikipedia.org/wiki/Aeritalia_G-91Y
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#380195 Verze : 0

Aeritalia G91Y



Jednomiestne taktické bojové a prieskumné lietadlo vyvinuté podľa požiadaviek Talianskych vzdušných síl na báze typu G.91R. Do roku 1969 vyvíjané ako Fiat G.91Y. Požiadavka na konštruktérov znela najmä zvýšiť dolet a bojové možnosti lietadla. Základný rozdiel G.91Y od G.91R je použitie dvoch motorov J85 umiestnených nad sebou v zadnej časti lietadla, kvôli čomu bola prepracovaná celá zadná časť. Dva motory umožnili lietadlu zvýšiť nosnosť a zlepšiť letové charakteristiky. Aby bol zabezpečený aj dostatočný dolet, počas preletu do bojového priestoru bol jeden motor vypnutý. Pre zväčšenie objemu paliva lietadlo používalo odhadzovateľné prídavné palivové nádrže na vonkajších závesníkoch.

Predná časť lietadla a hlavňová výzbroj bola rovnaká ako u G.91R (novších sérií) - 2 x 30mm kanón DEFA. Oproti G.91R bola modernizovaná eletronická výzbroj, ktorá zahŕňala okrem iného aj palubný počítač, rádiolokátor, indikátor navedenia rakety na cieľ a ďalšie. Pre skrátenie vzletu bol inštalovaný raketový urýchľovač RATO, ktorý o polovicu skracoval dráhu potrebnú na vzlet. Kabína pilota bola prakticky totožná s cvičnou verziou G.91T, ale nakoľko tam bol len jeden pilot, ušetrená hmotnosť bola použitá na zlepšenie pancierovej ochrany, hermetizáciu a klimatizáciu a tiež aj dovybavenie katapultovacim kreslom.

Prvé dva prototypy vzlietli 27.12.1966. Počiatočná objednávka na 20 lietadiel bola neskôr rozšírená o ďalších 53 lietadiel. V skutočnosti bolo nakoniec vyrobených len 67 lietadiel (vrátane dvoch prototypov) a nebol realizovaný ani plánovaný vývoj dvojmiestnej cvičnej verzie G.91YT. Do výzbroje boli lietadlá zavádzané od mája 1970. Pôvodne sa prepdokladalo vyradenie lietadla z výzbroje v roku 1987 (náhrada AMX), no nakoniec boli posledné lietadlá vyradené až v roku 1996.

Z typu bola odvodená verzia G.91YS s vylepšenou avionikou a doplnenými závesníkmi pre PLRS AIM-9 Sidewinder podľa požiadaviek Švajčiarska (prvý vzlet 16.10.1970). Vyrobený prototysp, sériová výroba sa nezačala, pretože Švajčiarsko nakoniec zaviedlo typ F-5 Tiger II.

Zdroj: Mirovaja Aviacija 2009/02; DeAgostiny Moskva
https://it.wikipedia.org/wiki/Aeritalia_G-91Y
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#491337 Verze : 2
G91Y italského letectva:
Aeritalia G.91Y -


Aeritalia G.91Y -


URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#194066 Verze : 0
Stroj Aeritalia G.91Y ( MM6959/8-66MM6959/8-66)v barvách 101. skupiny 8. křídla (101º Gruppo 8º Stormo) vystavený v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#380196 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více