Němeček Vladimír: Československá letadla I.Praha Naše vojsko 1983
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#525038
Verze : 0
Základní kamufláž: Basic Camouflage:
DD.MM.RRRR – DD.MM.RRRR
Horní plochy: Upper Surfaces:
khaki
khaki
Spodní plochy: Lower Surfaces:
khaki
khaki
Provedení výsostných znaků: National Recognition Marking:
Trup: Fuselage:
standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem na svislé ocasní ploše
standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border on vertical fin
Horní plochy křídel: Upper Surfaces of Wings:
standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem
standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border
Spodní plochy křídel: Lower Surfaces of Wings:
standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem
standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border
Označení v rámci útvaru: Unit Marking:
Trup: Fuselage:
-
-
Horní plochy křídel: Upper Surfaces of Wings:
-
-
Spodní plochy křídel: Lower Surfaces of Wings:
-
-
Zvláštní a příležitostné označení: Special and Individual Marking:
Trup: Fuselage:
-
-
Horní plochy křídel: Upper Surfaces of Wings:
-
-
Spodní plochy křídel: Lower Surfaces of Wings:
-
-
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Němeček Vladimír: Československá letadla I.Praha Naše vojsko 1983
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#525178
Verze : 0
Reklama
Po rozpade ČSR v roku 1939 zostalo vo výzbroji SVZ jedno lietadlo Aero MB-200 v.č. 12. Z výzbroje SVZ (cvičná letka na letisku Piešťany) bolo vyradený v roku 1940.
Zdroj: J. Railich, J. Sehnal: Slovenští letci 1939-1945; Kolínske noviny 1991
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#315571
Verze : 0
Lietadlo pravdepodobne patrilo Letke 81Leteckej perute I/5 [1]. 1.3.1939 lietadlá MB-200 preleteli z Brna na letisko Malacky-Nový Dvor. Z neho v dňoch 4. až 13. marca lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú streľbu, bombardovanie a nočné navigačné lety. Keď 13.3.1939 odlietala letka 83 späť na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu ľavého motora jedno Aero výrobného čísla 12. Po čiastkovej oprave s ním rtk. J. Gerthofer 22.3.1939 preletel do leteckých dielní v Nitre, kde motor opravili. Stroj dostal nový náter a nové výsostné znaky. Po preskúšaní s ním 7.8.1939 preleteli na letisko Piešťany a pridelili ho Cvičnej letke. Dňa 21.10.1939 s ním previedol 30-minútový prelet z letiska Bratislavy-Vajnory do Piešťan pilot Bornemisa. Časté poruchy motorov však obmedzovali jeho využitie. Za 12 mesiacov totižto absolvoval iba 13 letov. Od 1.3.1940 bol vedený v stave cvičnej letky v Piešťanoch vedený ako letu neschopný. Jeho posledný let sa uskutočnil 8.8.1940 v nočných hodinách. Stroj pilotoval J. Gerthofer, ktorý spolu s Júliusom Trnkom a štvorčlennou posádkou na palube simulovali nočný nálet na Bratislavu. Pri sťahovaní Leteckého parku do Trenčianskych Biskupíc niektorý z pilotov priletel s Aerom. V leteckých dielňach demontovali obidva motory Walter K-14 československej výroby, pretože už dávno potrebovali generálnu opravu. Hoci pracovníci dielní vyvinuli veľké úsilie, motory sa pre nedostatok náhradných dielov nepodarilo opraviť. Stroj zostal dlhodobo odstavený na okraji letiska a pri ďalšom sťahovaní Leteckého parku na letisko Mokraď ho v apríli 1943 vyradili. Preto sa toto lietadlo v slovenskom letectve nijako výrazne neuplatnilo. Kamufláž zostala pôvodná z predvojnového Československa - tmavozelená na všetkých plochách. Lietadlo nieslo na miestach kruhových kokárd československého letectva najstaršie výsostné označenie slovenského letectva - bielo lemovaný modrý kruh s červeným, bielou farbou tenko lemovaným dvojitým krížom. Po septembri 1939 pribudli nemecké kríže na trupe.
Zdroj: www.https [1]Ing. Jan Krumbach - Il-28/Wellington/MB-200, Triáda č. 3 [2]Juraj Rajninec - Slovenské letectvo 1939 - 1944, 1. zväzok
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#453829
Verze : 1
.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Letoun zachycený na letišti v Trenčianských Biskupicích
Zdroj:
Kliment, Ch. K. Slovenská armáda 1938 - 1945. Plzeň 1996.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Zatímco na letounu v popředí - Avii B-534, jsou již aplikované nové výsostné znaky, část MB-200.12 v pozadí má ještě staré provedení výsostných znaků aplikovaných přibližně v 2. polovině roku 1939. Patrné je také značné opotřebování povrchu letounu.
Zdroj:
www.modelforum.cz
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#525569
Verze : 0
Reklama
Dne 8. srpna 1939 slob. pil. žiak Ladislav Vereš pilot letounu Letov Š-328.305 po přistání roloval a nedával si pozor, v důsledku čeho narazil pravým křídlem svého letounu do letounu MB-200.12. Oba stroje byly lehce poškozeny. V té době nesly stále československé výsostné znaky.
URL : https://www.valka.cz/Aero-MB-200-12-t85379#525324
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.