Dělostřelecký jednoosý malotraktor
Protože předpokládám, že zde popisovaný návrh motorizace dělostřelectva neobdržel oficiální armádní název, dovolil jsem si vymyslet, čistě pracovní pojmem: dělostřelecký malotraktor.
Stručná historie
V padesátých letech převažovaly ve výzbroji Československé lidové armády (dále ČSLA) tažené verze dělostřeleckých zbraní, které nestačily "držet krok" při doprovázení tanko-mechanizovaných jednotek. Snaha o nápravu nedostatku umožnila rozmach "lidové tvořivosti" a vznik některých pozoruhodných nápadů, které měly podpořit mobilitu dělostřeleckých zbraní.
V roce 1954 vznikly dva návrhy na vyřešení samojízdnosti protitankových děl. Návrhy byly podány v rámci zlepšovatelských soutěží, které každý rok probíhaly v ČSLA. Jedním z nich byl Zlepšovací návrh číslo 499, který nabízel 57 mm a 85 mm protitankovým kanonům (dále PTK) samostatnost při zajíždění do palebného postavení i možnost přesunu na kratší vzdálenosti. Zlepšovací návrh předkládal dvě konstrukční varianty. První verze předpokládala přestavbu podvozkového systému protitankového děla a byla konstrukčně blízká sovětskému diviznímu kanonu SD-44. Kdežto druhá idea nabízela dosažení samojízdnosti dělostřelecké zbraně jednodušší cestou. K jejímu dosažení se předpokládala výroba odnímatelné pohonné jednotky. Vlastně se mělo jednat o jakýsi jednoosý malotraktor určeným pro jízdu s dělem do hmotnosti 3000 kg. Od první i druhé verze vzniklo po jednom prototypu.
Zdůvodnění vzniku zlepšovacího návrhu, tak jak jej předkládá dobový materiál:
"... PTK 85 je dopravován v závěsu terénního automobilu Praga V3S. Do palebného postavení jest přesouván obsluhou kanonu. Vzhledem k velké váze kanonu, není obsluha schopná přesunout kanon v těžším terénu a ve větším stoupání, zejména tehdy nemůže-li tahač zajet do palebného postavení ..."
Popis
Dělostřelecký malotraktor byl konstruován jako jednoosý nosič a tahač, který byl vybaven pohonnou jednotkou, převodovou skříní a systémem řízení. Jediná osa vozidla byla zároveň hnací i řiditelná. Rychlost jízdy a směr jízdy, byly ovládány z místa řidiče jako u automobilu ovládány. Vozidlo bylo vybaveno snímatelnou sedačkou řidiče, která zároveň sloužila jako opěra při zaparkování stroje. Manévrování při samostatném pojíždění s malotraktorem nebylo dořešeno.
Malotraktor byl vybaven opěrnými plochami a upínacím mechanismy k uložení levého a pravého ramena PTK. Opěrné plošiny se nacházely na bocích pohonné jednotky, mezi vnitřními stranami hnacích kol. K přepravě bylo možné použít děla, která byla vybavena upínacími oky. Tato úprava umožňovala rychlé spojení s upínacím mechanismem malotraktoru.
Pohonná jednotka
Ke konstrukci prototypu byl použit blíže neurčený motor, údajně dvouválcový, čtyřtaktní a vzduchem chlazený, o výkonu 14,7-18,4 kW (20-25 k). Použitá převodovka byla upravena pro jízdu v terénu.
Zjištěné výhody
- minimální zásahy do konstrukce zbraně
- snadný přesun zbraně v terénu
- velmi dobrá řiditelnost za jízdy
Zjištěné nevýhody
- menší stoupavost než měla první verze
Ani jedna z verzí Zlepšovacího návrhu č. 499 se nedočkala zavedení do výzbroje ČSLA. Armádní špičky takto řešenou samojízdnost zbraně nepustily ani k vojskovým zkouškám. Naopak ze zbytku zachovaných dokumentů, u kterých se předpokládala skartace v roce 1958, lze nalézt povzdech autora, který napsal tuto instrukci pro útvarovou spisovou službu: "... ulož jako bezpředmětné".
Jiří Mastný: Pomocný náhon protitankového kanonu - ZN 499, VHA Praha, MNO ATS, rok 1954
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru - čelní pohled
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru - pohled ze zadu.
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru s 85 mm kanonem vz. 52.
Protože předpokládám, že zde popisovaný návrh motorizace dělostřelectva neobdržel oficiální armádní název, dovolil jsem si vymyslet, čistě pracovní pojmem: dělostřelecký malotraktor.
Stručná historie
V padesátých letech převažovaly ve výzbroji Československé lidové armády (dále ČSLA) tažené verze dělostřeleckých zbraní, které nestačily "držet krok" při doprovázení tanko-mechanizovaných jednotek. Snaha o nápravu nedostatku umožnila rozmach "lidové tvořivosti" a vznik některých pozoruhodných nápadů, které měly podpořit mobilitu dělostřeleckých zbraní.
V roce 1954 vznikly dva návrhy na vyřešení samojízdnosti protitankových děl. Návrhy byly podány v rámci zlepšovatelských soutěží, které každý rok probíhaly v ČSLA. Jedním z nich byl Zlepšovací návrh číslo 499, který nabízel 57 mm a 85 mm protitankovým kanonům (dále PTK) samostatnost při zajíždění do palebného postavení i možnost přesunu na kratší vzdálenosti. Zlepšovací návrh předkládal dvě konstrukční varianty. První verze předpokládala přestavbu podvozkového systému protitankového děla a byla konstrukčně blízká sovětskému diviznímu kanonu SD-44. Kdežto druhá idea nabízela dosažení samojízdnosti dělostřelecké zbraně jednodušší cestou. K jejímu dosažení se předpokládala výroba odnímatelné pohonné jednotky. Vlastně se mělo jednat o jakýsi jednoosý malotraktor určeným pro jízdu s dělem do hmotnosti 3000 kg. Od první i druhé verze vzniklo po jednom prototypu.
Zdůvodnění vzniku zlepšovacího návrhu, tak jak jej předkládá dobový materiál:
"... PTK 85 je dopravován v závěsu terénního automobilu Praga V3S. Do palebného postavení jest přesouván obsluhou kanonu. Vzhledem k velké váze kanonu, není obsluha schopná přesunout kanon v těžším terénu a ve větším stoupání, zejména tehdy nemůže-li tahač zajet do palebného postavení ..."
Popis
Dělostřelecký malotraktor byl konstruován jako jednoosý nosič a tahač, který byl vybaven pohonnou jednotkou, převodovou skříní a systémem řízení. Jediná osa vozidla byla zároveň hnací i řiditelná. Rychlost jízdy a směr jízdy, byly ovládány z místa řidiče jako u automobilu ovládány. Vozidlo bylo vybaveno snímatelnou sedačkou řidiče, která zároveň sloužila jako opěra při zaparkování stroje. Manévrování při samostatném pojíždění s malotraktorem nebylo dořešeno.
Malotraktor byl vybaven opěrnými plochami a upínacím mechanismy k uložení levého a pravého ramena PTK. Opěrné plošiny se nacházely na bocích pohonné jednotky, mezi vnitřními stranami hnacích kol. K přepravě bylo možné použít děla, která byla vybavena upínacími oky. Tato úprava umožňovala rychlé spojení s upínacím mechanismem malotraktoru.
Pohonná jednotka
Ke konstrukci prototypu byl použit blíže neurčený motor, údajně dvouválcový, čtyřtaktní a vzduchem chlazený, o výkonu 14,7-18,4 kW (20-25 k). Použitá převodovka byla upravena pro jízdu v terénu.
Zjištěné výhody
- minimální zásahy do konstrukce zbraně
- snadný přesun zbraně v terénu
- velmi dobrá řiditelnost za jízdy
Zjištěné nevýhody
- menší stoupavost než měla první verze
Ani jedna z verzí Zlepšovacího návrhu č. 499 se nedočkala zavedení do výzbroje ČSLA. Armádní špičky takto řešenou samojízdnost zbraně nepustily ani k vojskovým zkouškám. Naopak ze zbytku zachovaných dokumentů, u kterých se předpokládala skartace v roce 1958, lze nalézt povzdech autora, který napsal tuto instrukci pro útvarovou spisovou službu: "... ulož jako bezpředmětné".
Jiří Mastný: Pomocný náhon protitankového kanonu - ZN 499, VHA Praha, MNO ATS, rok 1954
František Piškula: Motorobot PF-6 a jeho použití v lesním hospodářství, SZN, Praha 1953, ISBN nemá
František Hofbauer: Motorobot M-6 s nářadím, Svépomoc, Praha 1962, 2. vydání, ISBN nemá
https://pf62.wz.cz/
https://home.tiscali.cz/roboti/
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru - čelní pohled
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru - pohled ze zadu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp dělostřeleckého malotraktoru s 85 mm kanonem vz. 52.