Roberts, Eugene P.

     
Příjmení:
Surname:
Roberts Roberts
Jméno:
Given Name:
Eugene Paul Eugene Paul
Jméno v originále:
Original Name:
Eugene Paul "Spokane Chief" Roberts Jr.
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník Colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
12.09.1917 Wallace, Okres Shoshone, Idaho /
12.09.1917 Wallace, Shoshone County, Idaho /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
16.05.2008 Spokane /
16.05.2008 Spokane /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 364. stíhací skupiny
- zástupce velitele 78. stíhací skupiny
- velitel 84. stíhací perutě
- commander of the 364th Fighter Group
- deputy commander of the 78th Fighter Group
- commander of the 84th Fighter Squadron
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- americké armádní stíhací eso 2. světové války s 9 potvrzenými sestřely a 1 pravděpodobným - american army fighter ace of WW2 with 9 confirmed claims and 1 probable
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://valor.militarytimes.com/hero/32584
digitalcollections.museumofflight.org
www.americanairmuseum.com
www.findagrave.com
http://www.cieldegloire.fr/014_roberts_e_p.php
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#738881 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Roberts Roberts
Jméno:
Given Name:
Eugene Paul Eugene Paul
Jméno v originále:
Original Name:
Eugene Paul "Spokane Chief" Roberts Jr.
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1940 Gonzaga University
DD.MM.RRRR-DD.MM.1940 Gonzaga University
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
17.02.1941 poručík
DD.MM.RRRR nadporučík
DD.MM.RRRR kapitán
DD.MM.RRRR major
DD.10.1943 podplukovník
DD.MM.RRRR plukovník
18.09.1947 plukovník (USAF)
17.02.1941 Second Lieutenant
DD.MM.RRRR First Lieutenant
DD.MM.RRRR Captain
DD.MM.RRRR Major
DD.10.1943 Lieutenant Colonel
DD.MM.RRRR Colonel
18.09.1947 Colonel (USAF)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.1940-17.02.1941 Letecký sbor Armády Spojených států (výcvik)
DD.MM.1941-DD.02.1942 20. stíhací skupina (pilot)
DD.02.1942-10.05.1942 14. stíhací skupina (pilot)
10.05.1942-DD.08.1942 83. stíhací peruť, 78. stíhací skupina (pilot)
DD.08.1942-28.09.1943 84. stíhací peruť, 78. stíhací skupina (velitel)
28.09.1943-17.12.1943 78. stíhací skupina (zástupce velitele)
17.12.1943-DD.06.1944 VIII. velitelství stíhacího letectva
DD.06.1944-02.01.1945 67. stíhací křídlo
03.01.1945-DD.11.1945 364. stíhací skupina (velitel)
DD.MM.1940-17.02.1941 United States Army Air Corps (training)
DD.MM.1941-DD.02.1942 20th Pursuit Group (pilot)
DD.02.1942-10.05.1942 14th Pursuit Group (pilot)
10.05.1942-DD.08.1942 83rd Fighter Squadron, 78th Fighter Group (pilot)
DD.08.1942-28.09.1943 84th Fighter Squadron, 78th Fighter Group (commander)
28.09.1943-17.12.1943 78th Fighter Group (deputy commander)
17.12.1943-DD.06.1944 VIII Fighter Command
DD.06.1944-02.01.1945 67th Fighter Wing
03.01.1945-DD.11.1945 364th Fighter Group (commander)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://valor.militarytimes.com/hero/32584
digitalcollections.museumofflight.org
www.americanairmuseum.com
www.findagrave.com
http://www.cieldegloire.fr/014_roberts_e_p.php
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#738888 Verze : 0
Sestřely Eugena Paula Robertse


datum
jednotka
letadlo
soupeř
01.07.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-5RE, s. č. 41-6330, WZ-Z
1x Fw 190 (pravděpod.)
30.07.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-2RE, s. č. 41-6240, WZ-E
2x Fw 190 (potvrz.)
1x Bf 109 (potvrz.)
17.08.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-5RE, s. č. 41-6330, WZ-Z
1x Bf 110 (potvrz.)
24.08.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-5RE, s. č. 41-6330, WZ-Z
1x Fw 190 (potvrz.)
1x Bf 109 (potvrz.)
10.10.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-5RE, s. č. 41-6330, WZ-Z
1x Bf 110 (potvrz.)
1x Me 210 (potvrz.)
20.10.1943
84. FS / 78. FG
P-47C-5RE, s. č. 41-6330, WZ-Z
1x Bf 109 (potvrz.)

Prameny:
http://www.cieldegloire.fr/014_roberts_e_p.php
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#739093 Verze : 3
Hlášení majora Eugena P. Robertse o souboji z 30. července 1943 (1.-3. potvrzený sestřel) (v zájmu lepší představy budu k imperiálním jednotkám připisovat metrické ekvivalenty)
Pilot: Major Eugene P. Roberts
Typ akce: Bojová
Datum: 30. červenec 1943
Jednotka: 84. stíhací peruť
Čas: 10:20
Místo: Winterswijk, Nizozemí
Počasí: jasné, viditelnost neomezená
Typ NL: FW 190 a ME 109
nepřátelské ztráty: 2 zničené FW 190 a 1 zničená ME 109
Popis:


30. července 1943 jsem letěl jako vedoucí skupiny na podporu vracejících se bombardérů. Vzlétli jsme s přídavnými nádržemi a nad kanálem vystoupali do 23 000 stop (7 010 m). Nádrže jsme odhodili asi 15 mil (24 km) od Nizozemského pobřeží. JV od Noordwalu jsme přeletěli pobřeží ve výšce 27 000 stop (8 230 m), při indokované rychlosti 180 MPH (290 km/h). Směřovali jsme na sever od Hellevotsluis nad Dordrecht, na jich od Nijmegenu a jih od Haldernu, kde jsme měli místo srazu. Pokračovali jsme k Raesfeldu. Tehdy jsme zpozorovali bombardéry na naší pravé straně a provedli 90° otáčku a setkali se s bombardéry přibližně nad Winterswijkem. Zpozorovali jsme jeden osamocený bombardér pod hlavní formací, jak za sebou táhne závoj černého kouře a je ostřelovan pěti NL. Nasměroval jsem svou letku do klesání a za onoho odpadlíka. To se odehrávalo zhruba 1 000 stop (305 m) pod hlavní formací ve výšce zhruba 21 000 stop (6 400 m). Všechna NL si nás všimla a zahájila úhybné manévry tak, že jsem se nebyl schopen přiblížit, ačkoliv sem vypálil dávku, ale s nedostatečným předsazením. NL bylo ve střemhlavém útoku zezadu na odpadlíka. Zahájil jsem útok z levoboku vzadu za stíhačkami a ve střemhlavém letu jsem se dostal za ně. Převrátili se doleva a přešli do pravotočivé stoupavé spirály a pak se ostře převrátili dozadu. Následoval sem je do stoupání a snažil se předsadit. Když se převrátil dolu, zjistil sem, že jsem přímo pod bombardéry a viděl jak spousty kulometů střílí po mé letce. převrátil sem se a letěl dozadu, vyrovnal sem na pravoboku od bombardérů asi ve vzdálenosti 1 000 stop (305 m) a ve stejné výšce. Podíval sem se vzhůru a uviděl šest NL paralelně letís s bombardéry a asi 1 000 stop (305 m) nade mnou. Neviděli mě a nepodnikali žádné akce, tak poté co proletěli, jsem zahájil stoupavou levotočivou zatáčku a octl se přímo za nima. V této chvíli jsem přišel o svůj druhý pár, takže sem tam zůstal sám jen se svou dvojkou. Během stoupání jsme ztratili původní šestici NL, ale spatřili jsme samotné NL ve stejné výšce ve vzdálenosti 1 500 yardů. Lehce jsem potlačil, dal tam plný plyn a přiblížil se na 400 yd (366 m). Přitáhl sem přímo za NL a zahájil palbu. Na NL sem zpozoroval několik zásahů, vysunul se mu podvozek, a ve vývrtce klesal dolu, táhnouc za sebou obrovský závoj černého kouře a plamenů (1). Pokračoval sem v letu souběžně s bombardéry a zpozoroval další dvě NL asi 2 000 yd (1 829 m) před náma. Použil sem tu samou taktiku, přiblížil se 400 yd (366 m) za ně, přitáhl a zahájil palbu na letadlo vlevo. Uviděl sem několik zásahů a letadlo začalo vypouštět kouř a plameny, převrátilo se a padalo (2). Přibližoval sem se tak rychle, že sem musel přitáhnout, abych se vyhnul srážce. Uviděl sem svou dvojku, LD Koontze, jak pálí na druhé NL, nebo na to napravo. Ale neviděl sem jak to dopadlo, jelikož se to odehrávalo pode mnou. Obě letadla byly FW 190. Po tomto druhém střetnutí jsme byli asi 2 míle (3,2 km) před bombardéry po jejich pravé straně. Přibližně v tomto čase sem si všiml dalšího NL na levé straně před bombardéry, a tak sem přelétl přímo za něj. Začali jsme se zase přibližovat, použil sem stejnou taktiku jako při obou předchozích střetech k tomu, abych se dostal na dostřel. Toto NL, ME 109, se začalo stáčet doprava k čelnímu útoku na bombardéry. Pronásledoval sem ho a přiblížil se na 500 yd (457 m), než sem zahájil palbu. První dvě dávky byly krátké, ale třetí ho zasáhla a on ve spirále klesal, zahalen kouřem a plameny, nějakých 1 500 yd (1 372 m) před bombardéry (3). Nyní sem se nalézal ve stejné výšce jako bombardéry, přibližoval se k nim čelně s bez jiného úmyslu, než přoletět mezi dvěma hlavními formacemi. Nestříleli na mě. Toto se odehrálo poblíž Rhenonu v Nizozemí. Poté, co jsem proletěl skrz bombardéry, přítáhl sem doleva a letěl k jejich pravé straně, letěl paralelně s nimi, směrem domů. Poté sem spatřil dvojici NL útočíci na osamocenou P-47 vpředu nademnou. letěli mi vstříc, takže sem mu nemohl účinně pomoci, ale vypálil sem s nedostatečným předsazením dávku na vedoucí letadlo. P-47 proletěla pode mnou a v klesání prováděla úhybné manévry. Už sem ji neviděl. Letěl sem dál a přidal se k páru vedeného kapitánem Irvinem a směřovali nad ostrov Overflakkee ve výšce 23 000 stop (7 010 m), při indikované rychlosti 230 MPH (370 km/h).


NL, která jsme spatřili létali v letce nejspíš po dvou nebo čtyřech, s nějakými osamělými jedinci. Vypadalo to, že se seskupují k útoku na bombardéry. Podle zdání měli všichni světle šedý nátěr. První tři NL měli pod křídly zbraňové podvěsy.


V oblasti, kde došlo ke střetnutí, muselo operovat 80 až 100 stíhaček, které se připravovali k útoku. Z mého pohledu naše úsilí zabránilo 80% útoků, které se v naší přítomnosti staly. Zvláště bych chtěl poděkovat svému číslu, LD Koontzovi, za jeho efektivní taktiku, jak ofenzivní tak defenzivní, a nezištnou spolupráci během této mise.


Nárokuji si dva (2) FW 190 a jeden (1) ME 109.



Legenda:
JV - jihovýchodně
NL - nepřátelské/a letadlo/a
LD - letecký důstojník



PS: za tuto akci major Roberts později obdržel Kříž za vynikající službu, jelikož jako první američan v Evropě dosáhl během jediné akce tří sestřelů.


www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#738901 Verze : 5
Hlášení majora Eugena P. Robertse o souboji z 17. srpna 1943 (4. potvrzený sestřel) (v zájmu lepší představy budu k imperiálním jednotkám připisovat metrické ekvivalenty)
Pilot: Major Eugene P. Roberts
Typ akce: Bojová
Datum: 17. srpen 1943
Jednotka: 84. stíhací peruť
Čas: 14:15
Místo: JV od Cách, Německo
Počasí: viditelnost dobrá, mírná oblačnost ve vyšších polohách
Typ NL: ME 110 - ME 210 - ME 109
nepřátelské ztráty: 1 zničený ME 110
Popis:


17. srpna 1943 sem vedl Bílý vedoucí vedl peruť na bombardovací misi. S posledním boxem bombardérů jsme se setkali 30 mil SV od Antverp, v Belgii a letěli jsme nad nimi až do vzdálenosti přibližně 20 mil (32 km) JV od Cách, v Německu. Začali jsme obracet, když jsme dostali hlášení o banditech pod námi. V té chvíli jsme byli ve výšce 25 000 stop (7 620 m). Převátil sem se do klesavé levotočivé zatáčky a dostal se za letku zhruba osmi NL ve výšce 19 000 stop (5 791 m). Vybral sem si na bílo natřený ME 110 a přiblížil se na 250 yd (229 m). Zahájil sem palbu, viděl zásahy, a náhle vyšlehl jasný plamen z levého motoru a z pravého se začalo kouřit. Přitáhl sem doprava, abych kryl své číslo, LD Koontze, a sledoval ME 110 ve strmém pádu, černý dým stoupající z motorů a odpadávající kusy draku (1). Zatočil sem doleva a zahájil střemhlavý útok na další formaci čtyř NL, ale klesali střemhlav k zemi mimo dostřel, tak jsem klesání bez výstřelu vybral v 16 000 stopách (4 877 m) a vystoupal do 22 000 stop (6 706 m) a pokračoval ve stoupání zpět k formaci ve 24 000 stopách (7 315 m).


Zpozoroval sem přibližně osm NL, z nichž přibližně pět mělo bílý nátěr. Jednalo se o ME 110 a ME 210 a ve formaci sem uviděl i jednu ME 109. Když jsme je poprvé spatřili, letěli pod náma, paralelně s bombardéry a stoupali.


Nespatřil sem žádný bombardér v nouzi, ani žádný, který by byl napaden.


Nárokuji si jeden (1) zničený ME 110



Legenda:
JV - jihovýchodně
SV - severovýchodně
NL - nepřátelské/a letadlo/a
LD - letecký důstojník


www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#738907 Verze : 2
Hlášení majora Eugena P. Robertse o souboji z 24. srpna 1943 (5.-6. potvrzený sestřel) (v zájmu lepší představy budu k imperiálním jednotkám připisovat metrické ekvivalenty)
Pilot: Major Eugene P. Roberts
Typ akce: Bojová
Datum: 24. srpen 1943
Jednotka: 84. stíhací peruť
Čas: 18:00
Místo: mezi Rouen a Evreux, Francie
Počasí: nízká oblačnost, viditelnost dobrá
Typ NL: FW 190
nepřátelské ztráty: jeden (1) zničený FW 190 a jeden (1) zničený ME 109
Popis:


24. srpna 1943 jsem vedl peruť a skupinu na doprovod bombardérů na letiště Villa Coublay. Nepřátelské pobřeží jsme přeletěli přibližně u Pointe D'Ailly ve výšce 23 000 stop (7 010 m), u Rouen jsme odhodili přídavné nádrže. V té chvíli jsme vystoupali do 26 000 stop (7 925 m). Pronásledovali jsme bombardéry u nejspíš Louviers, a jak byli doprovázeni stíhačkami, přeletěli jsme nad nimi, provedli jsme zvrat a dostali se za ně. Zpozoroval sem dvě letadla na jedné hodině pode mnou, letíc souběžně s bombardéry a stoupající. Přeletěli jsme první box zleva doprava. Letadla proletěla pod náma a já čekal, že se objeví na mé levé straně. Překlopil jsem se na stranu, abych je mohl identifikovat. Byla to NL a já byl v pozici, kdy sem mohl zaútočit, tak jsem vzal svou letku a zahájil střemhlavý útok zezadu. Útok jsem zahájil v 26 000 stopách (7 925 m), když jsem se přiblížil, byl jsem v 22 000 stopách (6 706 m). NL letěla vedle sebe ve vzdálenosti 100 yd (91 m). Nedokázal sem je spolehlivě identifikovat, tak jsem palbu pozdržel, dokud jsem neuviděl kříže na levé straně trupu jednoho z letadel. Pak jsem si srovnal mířidla na letadlo napravo. Toto NL přešlo do 30° pádu. Dostatečně jsem NL předsadil a ve stejnou chvíli jsem přitáhl přímo za něj a celou dobu pálil. Viděl sem mnoho zásahů na letadle, zejména na trupu a ocasu, a viděl odlétat kusy draku. Letadlo se začalo převracet doprava, stále z něj odletovaly kusy, a já se přibližoval tak rychle, že jsem musel přitáhnout (1). Letadlo na pravé straně se odpoutalo a zkoušelo provádět defenzivní manévry. Byl sem schopen se dostat za jeho ocas a dostat se na vzdálenost 250 yd (229 m). Zahájil sem palbu a okamžitě viděl zásahy po celém trupu; začal kouřit a najednou vybuchl, valila se z něj mračna kouře a trosek. Zakrylo mi to výhled a tak jsem přitáhl, abych se s ním nesrazil (2). Provedl jsem prudkou stoupavou zatáčku doleva a přidal se ke své peruti, která kroužila nade mnou.


Zpozorovali jsme druhý box bombardérů a přeletěli za ně a zůstali nad nimi až do cílové oblasti. Nad cílem bylo velké množství flaku, opustili jsme bombardéry a kroužili v kruhu po jejich levici a přidali se k nim, když se vraceli. Bombardéry vlétly do oblačnosti, tak jsme zatočili na pravobok a přidali se k prvnímu boxu. Ve chvíli, kdy druhý box vyletěl z mraků, udělali jsme 180° pravotočivou zatáčku a přidali se opět k druhému boxu. Doprovázeli jsme je a dohlíželi na ně až k Evereux, když jsme si všimli odpadlíka asi 3 míle (4,8 km) za koncem formace, který byl pod útokem. Všimli jsme si přibližně šesti NL podnikající útok zezadu, když jsme se připravovali k útoku, bombardér vypálil zelenou světlici. Útočníci si náš všimli, udělali půlvýkrut a sklopili to k zemi. Zatočili jsme na levobok nad bombardérem, kroužili před ním a jak nám začalo docházet palivo, byli jsme nuceni ho opustit a letět domů.


Během střetnutí jsme zpozorovali přibližně deset (10) NL, letíc ve dvojících nebo trojicích, ale když jsme zahájili útok, provedli půlpřekrut a letěli k zemi, čímž se následně do boje už nezapojili. Z mého pohledu to vypadalo tak, že si v útocích nebyli moc jistí a nechtěli se zaplést s našimi stíhači.


Jen jeden ze svých cílů sem viděl vybuchnout; na druhém. Jsem viděl mnoho zásahů na trupu a mnoho kusů draku odpadávajících z letadla. Další členové mé perutě a letky viděli první letadlo v plamenech a jasně vybuchnout a jít k zemi ve spirále. Čímž si připisuji jeden (1) zničený FW 190 a jeden (1) zničený ME 109.



Legenda:
JV - jihovýchodně
SV - severovýchodně
NL - nepřátelské/a letadlo/a
LD - letecký důstojník


www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Roberts-Eugene-P-t272468#739057 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více