Gymnázium vs. vojenské gymnázium
jak nadpis napovídá, toto téma se bude zaobírat rozdíly mezi těmito vzdělávacími institucemi.
Za každou informaci budu velice vděčný - na internetu se nedá nic najít.
Jaké jsou vlastně rozdíly?
Na vojenském gymnáziu uniformy(?), politická výchova(?) vs. gymnázium civilní(?) Nechci se pouštět do dalších spelulací, protože o tomto vůbec nic nevím.
Děkuji.
VG SNP Banská Bystrica 1985-1989
okrem chodenia v uniforme oproti civ. gymnáziu 2 hod. týždenne vojenská príprava, denne rozcvička , rozvod do zam., rozkaz, na tel. príprave dôraz na beh a semtam prekážková dráha...
predmety v škole sa myslím nelíšili od civ. gymnázia - mat., fyz., deskriptíva, a.p.
btw. na tú dobu veľmi rád spomínam....
Citace - buko1 :
politická výchova (honosne nazývaná ako občianska výchova) bola aj na civilnom gymnáziu (mal som tú česť 1986-1990).
Tak to jsem nevěděl. Myslel jsem, že ideologické žvásty byli jen na vojenském gymnáziu...
Něco mi popisovali kluci, kteří z téhle školy šli (se mnou v jedné četě) na vysokou.
Studium na VG JŽ mělo beze sporu mnoho výhod (materiálních, systémových, výchovných - systém je prostě donutil/přesvědčil učit se), ale také určitých nevýhod (vojensky organizovaný režim, jistá nesvoboda rozhodování, odloučení od rodiny a v mnoha případech konfrontace s prostředím, v němž se projevovaly některé "patologické jevy").
V zásadě se dá říct, že neměli žádné vojenské vzdělání (přitom se obecně připouštělo, že studium na VG JŽ je náročnější a znalosti studentů jsou "hlubší"), ale jaksi se předpokládalo, že půjdou na vysokou vojenskou školu.
Kromě jiného pro kluky z vojenských gymnázií prakticky neexistovala možnost jít studovat na VLVDÚ v Hradci Králové(vojenská medicína, prostě je nepřipouštěli k přijímacím zkouškám), málokdy (ale byly výjimky) jim dávali šanci studovat "zajímavější" obory na vojenských vysokých školách technického zaměření a většinou se s nimi naplňovaly obory první a druhé či třetí fakulty VVŠ PV ve Vyškově - motostřelecká, tanková a druhů vojsk...
Vzhledem k tomu, že jim bylo poskytováno ošacení, kapesné, strava a ubytování po dobu studia bezplatně (vojenskou správou), tak v případě, že se nerozhodli pro další studium na VVŠ, museli "vrátit státu" náklady na jejich studium. V takovém případě také měli vykonat VZS v "plném rozsahu" vzhledem k tomu, že doba jejich studia na VG JŽ nebyla ve skutečnosti službou vojenskou...
Ve srovnání se standardním gymnasiem měli navíc dvě hodiny politické přípravy podle zvláštního programu, obdobného PŠM u vojenských útvarů, navíc povinné čtení denního tisku v rámci studijní přípravy (tzv. samostudium) - toto u 3. a 4. ročníku.
Jinak tedy zcela deprimující prostředí prusko/ruského drilu a buzerace, soudruhování dotaženého ad absurdum (soudružko uklizečko, soudružko kuchařko ...) atd.
A poté, co důstojníci zmizeli domů, tak hodně brutální šikana ze strany starších ročníků, s níž jsem se jinak u VÚ v Praze (Čínská) nesetkal. Ze strany velitelského sboru i komančorganizace (o SSM nemluvě) naprostý nezájem. Doporučení: "soudruzi důstojníci, nezůstávejte zde večer, běžte si do Prahy třeba za děvkama na studentské koleje a nezaclánějte tu, vraťte se klidně až ráno na nástup".
Rodiče museli zaplatit studium jedině v případě, že dotyčný "vyklouz", tedy nezůstal v armádě jako voják z povolání. Všichni se po maturitě stali rotnými, ti, co měli vyznamenání, tak rotmistry. Buď šli na vysokou - většinou do Vyškova, nebo k útvaru jako výkoňáci. Kdo chtěl na nějakou "lepší" fakultu (Liptovský Svätý Mikuláš, tehdy nesvätý, Košice, Bratislava) a nebylo směrné číslo, šel na rok k útvaru, a potom se většinou dostal. Do Vyškova či Brna se dostal fakticky každý, kdo zvládl odmaturovat "za šestnáct".
Maturity byly do konce května, a pak se to dělilo. Kdo šel k útvaru, tak okamžitě na pět měsíců do přijímače (červen až říjen), pak dostal hodnost a šupajdil jako výkoňák na nějakou rotu. Kdo šel na vysokou, tak měl v červnu řízené samostudium kvůli přijímačkám. Kdo je neudělal, tak ho vzali tam, kde měli nedostatek lidí (zpravidla Vyškov, bigošárna). A potom tři měsíce přijímač (červenec až září) a od října nástup na fakultu.
Když jsme jako 24-letí mladíci viděli ony o deset let mladší chlapečky (šli na žižkárnu z osmé třídy), tak se nám chtělo nad nimi brečet. Ve stejnokroji, výška tak 150 cm, mutující, vylepaní, holé tvářičky, stále vyklepaní před kýmkoli... A to jsme tam byli na jaře, kdy již za sebou měli půl roku. Jak asi museli vypadat v září či říjnu!!!
Citace - Šimon :
Citace - buko1 :
politická výchova (honosne nazývaná ako občianska výchova) bola aj na civilnom gymnáziu (mal som tú česť 1986-1990).
Tak to jsem nevěděl. Myslel jsem, že ideologické žvásty byli jen na vojenském gymnáziu...
No, tak Občanská nauka byla přeci normálně v osnovách na II. stupni ZŠ. A že nás tam učili pěkné věci
Z té doby mám doma schované slavné "Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti", které jsme ve škole fasovali jako učebnici...
vojenská hodnosť to nehrozí - dostávala sa až po vykonaní náhradnej vojenskej služby - na VVŠ
a boli sme menovaný do prvej práporčíckej hodnosti - rotmajster...
na VG sa náhradná služba nevykonávala a po absolvovaní maturít sa všetci dostali na VŠ - do 1989 bez prijímačiek - samozrejme 70% končilo na prvých troch fakultách vo Vyškove...
Vodičák - B sa cvakal z vlastného, tanečná už myslím nie
Za celé štyri roky pobytu som sa nestretol s tým , že by nás niekto zo starších spolužiakov šikanoval alebo keď sme boli starší že by nás napadlo robiť zle mladším... samozrejme mazácke vtípky typu horí ústredňa - vytrhni kábel telefónu, nechať po telefóne zrátať kachličky na umyvárke (prváci na toto boli ako stvorení) nerátam... skôr si myslím že sme držali pokope a tých mladších tí starší ochraňovali...
mňa osobne pobyt vo VG naučil samostatnosti a ako prežiť v kolektíve...
Citace - Karaya1 :
Citace - Šimon :
Citace - buko1 :
politická výchova (honosne nazývaná ako občianska výchova) bola aj na civilnom gymnáziu (mal som tú česť 1986-1990).
Tak to jsem nevěděl. Myslel jsem, že ideologické žvásty byli jen na vojenském gymnáziu...
No, tak Občanská nauka byla přeci normálně v osnovách na II. stupni ZŠ. A že nás tam učili pěkné věci
Z té doby mám doma schované slavné "Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti", které jsme ve škole fasovali jako učebnici...
To samozřejmě ano - v osnovách byla a je, ale silně pochybuji, že je dnes předmětem vyučování občanské výchovy komunistická ideologie. Připomínám, že jsem ze ZŠ pouze jeden rok, takže občanskou výchovu mám docela v živé paměti -> Učili jsme se zejména ústavní právo, nástroje práva, rodina a stát, společnost, ale také historii a to zejména historii 20. století, pak OSN, NATO, RVHP atd. atd. ale to je teď nepodstatné. Záleží ale hodně na vyučujícím. Ten náš se učebnice ani nedržel - maximálně nám dal za úkol si nějakou tu stránku přečíst...
Vidím ale pánové, že každý má trochu jiné vzpomínky či představy o vojenských gymnáziích. Takže pokud jsem to dobře pochopil, život na tomto gymnáziu nebyla žádná legrace.
Obávám se, že tvrzení ohledně hodnosti rotných/rotmistrů po maturitě není zcela přesné - to se týkalo studia na VSOŠ, kdy ve třetím a čtvrtém ročníku posluchači VSOŠ vykonali základní službu...
1 - četař absolvent
2 - desátník absolvent
3 - svobodník absolvent
Když měl svobodník absolvent smůlu a po přísaze potkal Frantu Vápna, tak se z něho stal "průvan". Do roku 1985 to vcelku pravidelně potkávalo asi desetinu špagátů u vojsk v rámci Západního vojenského okruhu.
Tak jsem si to spočítal. Jako absolvent oboru historie, riga a VUML (vyřazen v roce 1989 - poslední ročník) mám za sebou celkem 18 dílčích či komplexních zkoušek z jednotlivých oborů marxismu-feminismu, čo to tárám marxismu-leninismu.
Jinak jsem dnes doprovázel své tři gracie do Zličína a byl jsem šokován. Vždy jsem myslel, že nerozlučnou dvojku tvořili Marx a Engels. Dnes jsem uviděl, že stejnou dvojku tvoří Marks a Spencer.
P.S.
K tomu Engelsovi jako vojenskému historikovi - byl to spíše novinář, méně blbý něž současní. Vyznal se tak trochu ve vojenství poloviny 19. století, pro starší období pouze opisoval od německých klasiků, které "upravoval" z toho "třídního" pohledu. Právě proto, že M-E byli vzděláni (trošku) jen v německé historické vědě 19. století, byl celý historický materialismus nesmyslný. Např. feudalismus, tak jak jej oni definovali, platil jen pro Franckou říši, nikde jinde. Čeští medievisté komunistického období s tím měli obrovské problémy, protože u nás nebyli schopni až do přelomu 12. a 13. století ony hlavní znaky feudalismu nalézt. Takže podle M-E zde musela být buď prvobytně pospolná společnost nebo otrokářství.
Citace - altmann :
vzpomínám na našeho politruka mjr. Bajzu, toho jsem znali jen z vinárny, prima chlap a politiku nesnášel
To je pro mě jako generaci dětí narozených po listopadu 1989 více méně nepředstavitelné. Jak tedy mohl být politrukem a k tomu ještě majorem, když politiku nešnášel? Že by se před nadřízenými přetvařoval?
Citace - Jiří Fidler :
Když měl svobodník absolvent smůlu a po přísaze potkal Frantu Vápna, tak se z něho stal "průvan". Do roku 1985 to vcelku pravidelně potkávalo asi desetinu špagátů u vojsk v rámci Západního vojenského okruhu.
Pán Fidler, pre nás nechápavých mládencov to môžete vysvetliť do zrozumiteľnej reči??
Citace - Janko PALIGA :
Citace - Jiří Fidler :
Když měl svobodník absolvent smůlu a po přísaze potkal Frantu Vápna, tak se z něho stal "průvan". Do roku 1985 to vcelku pravidelně potkávalo asi desetinu špagátů u vojsk v rámci Západního vojenského okruhu.
Pán Fidler, pre nás nechápavých mládencov to môžete vysvetliť do zrozumiteľnej reči??
Janko, také nechápeš? Já též, ale nechtěl jsem být jediný
Citace - altmann :
Byl to voják ze SNP a myslím,že byl povolán na paragraf to jest musel.Ne každý kdo byl v rodné straně byl "parchant"No a v letech 1962-66 co jsem byl na Slovensnku ve škole to byla jiná doba než tomu bylo po roce 1970. Vám se nedivím,ale věřte,že tomu tak bylo. Např. náš ženista byl povolán v hodnosti kapitána k pluku, na politiku kašlal, každého politruka poslal do.... no do penze šel jako major a to měl štěstí,ale byl to také fajn chlap. Armáda dokázala ukrýt různé lidi, a jsou to různé osudy. Např. já byl v ročníku s kamarádem,který vždy říkal, komunisté mi popravili tátu, po roce 1989 jsem jej viděl jako plukovníka, jeho táta byl , no snad si vzpomenu a jméno doplním. Další spolužák byl Žid,po roce 1968 odjel do Izrale a ještě nedovno mi pan plukovník Hofmann posílal lístek(plk.izralelské ermády) Nebo Jagelka, jeho otec přišel na Dukle o nohy. No,ale to jsou opravdu jen povídky starého zbŕojnoše.Vojenský kolektiv je silný, nebo alespoň já takový prožíval u pluku, tam se "držela basa" později když jsem od pluku odešel to již bylo horší. NO a ještě později jsem se podílel na rehabilitacích a možná,že by Vám bylo "blivno" Jen vzpomínka,kdy mi volal velitel z nadřízeného velitelství,že jim vdova děla dusno a chce, aby ji vrátili "řád Svatováclavské orlice" dokonce mi říkal,že na to má dekret, to je velká vzácnbostr ten dekret, když jsem to "stému-mladému" vysvětlil, voda vše popřela. Kdo se přetvařoval. Je to v lidech!
Všechny do jednoho pytle samozřejmě házet nechci, ale myslím, že si většina mladých lidí vybaví jako politického pracovníka někoho jako byl ten kapitán v Černých baronech. Tuším, že ho hrál Bronislav Poloczek. Naprosto vymytý mozek komunistickými kecy.
Citace - Šimon :
Všechny do jednoho pytle samozřejmě házet nechci, ale myslím, že si většina mladých lidí vybaví jako politického pracovníka někoho jako byl ten kapitán v Černých baronech. Tuším, že ho hrál Bronislav Poloczek. Naprosto vymytý mozek komunistickými kecy.
No tam z neho spravili neškodnú karikatúru, ale podľa mňa s niektorými asi nebola taká sranda ako sa snažia vo filme ukázať .....
pozor nie každý vysokoškolák bol absolventom VKVŠ...
prievan - medzi kolajničkami označujúcich absolventov VKVŠ nemal žiadne hodnostné označenie - vojak absolvent
takého som za moju vojenskú karieru stretol iba jedného....
žiak vojenského gymnázia nebol vojakom v činnej službe - nosil iba uniformu ...
to znamená že za disciplinárne priestupky nemohol byť riešený podľa základných poriadkov - lebo nebol príslušníkom ozbrojených zborov...
hodnostné označenie žiaka VG bola rovná zlatá palička - čím viac paličiek tým väčší kaper ... keď som nastúpil ja tak štvrtáci mali jednu zlatú hrubú paličku - keď som končil boli paličky štyri... VSOŠ-kári na konci 80 rokov mali paličky rovné strieborné
vojakom v činnej službe sa absolvent VG stal po nástupe na VVŠ - to znamená že sme boli na úrovni bežných civilov - a všetci sme sa stali vojakmi náhradnej služby (civili aj gymnazisti), po jej absolvovaní (5 mesiacov) nás vymenovali do hodnosti rotmajster...
Citace :
Vojín absolvent měl jen jednu kolejnici, mimoto nemuselo jít jen o vysokoškoláky, mohlo jít i o normální dvouročáky, kteří první rok byli na ŠDZ (škola důstojníků v záloze) třeba v Popradě byl na škole jeden prapor PŠ a druhý ŠDZ, ŠDZ byli vyřazováni jako svobodníci absolventi (obvzlášť dobří jako desátníci) a vyjímečně se objevil i vojín absolvent.
No s koľajničkami boli dva druhy vojakov - jedni mali jednu koľajničku, druhí dve koľajničky. Ktorí boli absolventi a ktorí ašpiranti si už nespomínam. Keď som robil v ŠDZ v Poprade veliteľa čaty, ani jedna z mojich ovečiek nemala VKVŠ - preto nosili iba jednu koľajničku (aj po absolvovaní ŠDZ).
Vojenské gymnázium
I. ročník – 1 malá zlatá koľajnička (bez hodnostného označenia),
II. ročník – 2 malé zlaté koľajničky (bez hodnostného označenia),
III. ročník – 3 malé zlaté koľajničky (bez hodnostného označenia),
IV. ročník – 4 malé zlaté koľajničky (bez hodnostného označenia).
Vojenská stredná odborná škola
I. ročník – 1 malá strieborná koľajnička (bez hodnostného označenia),
II. ročník – 2 malé strieborné koľajničky (bez hodnostného označenia),
III. ročník – 3 malé strieborné koľajničky (bez hodnostného označenia),
IV. ročník – 4 malé strieborné koľajničky (s dosiahnutým hodnostným označením).
Práporčícka škola (na Vojenskej akadémií a Vojenskej vysokej škole)
I. ročník – 1 strieborná zlomená koľajnička hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
II. ročník – 2 strieborné zlomené koľajničky hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením) II. ročník iba výnimočne pri niektorých ČVO.
Práporčícka škola (na Vojenskej strednej škole)
I. ročník – 1 strieborná zlomená koľajnička hrot smerom dole - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
II. ročník – 2 strieborné zlomené koľajničky hrot smerom dole - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením) II. ročník iba výnimočne pri niektorých ČVO.
Dôstojnícka škola
I. ročník – 1 zlatá zlomená koľajnička hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením), niekedy hrot smerom dole,
II. ročník – 2 zlaté zlomené koľajničky hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením), niekedy hrot smerom dole.
Škola dôstojníkov v zálohe
Do ukončenia kurzu - 1 zlatá veľká koľajnička pod dosiahnutým hodnostným označením,
Po ukončení kurzu (po dôstojníckych skúškach) - 1 zlatá veľká koľajnička dosiahnutým hodnostným označením a 2 nad. (V neskoršom období už sa druhá nedávala)
Vojenská vysoká škola a vojenská akadémia
I. ročník – 1 zlatá zlomená koľajnička hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
II. ročník – 2 zlaté zlomené koľajničky hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
III. ročník – 3 zlaté zlomené koľajničky hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
IV. ročník – 1 hrubá zlatá zlomená koľajnička hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
V. ročník – 1 hrubá zlatá zlomená koľajnička a 1 tenká zlomená koľajnička hrot smerom hore - Véčko (s dosiahnutým hodnostným označením),
Po skončení Základnej vojenskej služby (neskôr Povinnej vojenskej služby) sa pridávali prekrížené palcáty (neskôr mečíky).
PS: tie fota výložiek su fakt podarené, ale tiež to aj hovorí o kvalite veliteľského zboru na Voj. školách
Následující hodnost popsali - Ostatní praporčické školy - svobodník, ale podle mého mínění by tuto výložku měl nosit někdo kdo navštěvuje nějakou školu pro důstojníky, tedy nejspíše dvouletou důstojnickou školu, nebo něco podobně skvělého - prostě rychlokvaška.
Citace - slimo :
PS: tie fota výložiek su fakt podarené, ale tiež to aj hovorí o kvalite veliteľského zboru na Voj. školách
Tak to hej ..... A pritom stačilo málo - rozmnožiť obrázky z predpisu a vycapiť ho na armádou milované nástenky . Ináč ja som mal šťastie, že som mal dlhé výložky, takému Kacovi, keďže mal rovnakú hodnosť ako ja, sa na jeho malé výložky všetko nezmestilo .
Citace - Dav :
Buko nepřímo potvrzuje moji domněnku že na jednom odkazu od Šimona mají chybu.
Následující hodnost popsali - Ostatní praporčické školy - svobodník, ale podle mého mínění by tuto výložku měl nosit někdo kdo navštěvuje nějakou školu pro důstojníky, tedy nejspíše dvouletou důstojnickou školu, nebo něco podobně skvělého - prostě rychlokvaška.
Áno, to je DDŠ (prvák). Práporčícke školy mali značenie strieborné, nie zlaté.
Když měl svobodník absolvent smůlu a po přísaze potkal Frantu Vápna, tak se z něho stal "průvan". Do roku 1985 to vcelku pravidelně potkávalo asi desetinu špagátů u vojsk v rámci Západního vojenského okruhu.
svobodník absolvent - dvě kolejničky a jedna pecka
Franta Vápno - generálplukovník František Veselý, až do roku 1985 velitel Západního vojenského okruhu, švagr Lubomíra Štrougala, při přehlídce 1985 jí velel a ministr (Václavík, sloužil původně jako Veselého náčelník štábu) jej musel pozdravit jako první - za což byl Veselý okamžitě poslán do penze
vyznačoval se mj. tím, že nechával na podzim trhat listí ze stromů a sbírat je vojáky v rojnici, aby na zemi nezůstal ani jeden, požadoval vápnem nabílené obrubníky chodníků (proto Vápno) a když potkal svobodníka absolventa na vycházce, vždy mu něco vytkl a nechal jej degradovat (minimálně na 14 dnů, pak jej velitel útvaru mohl zpět povýšit)
průvan - pouhé dvě kolejničky, svobodník absolvent degradovaný na vojína, musel to být absolvent VKVŠ, proto mu obě kolejničky zůstaly
Vápnův autobus - postrach všech důstojníků Západního vojenského okruhu, plný autobus vyšších důstojníků, dorazili na útvar a dělali přepadovou kontrolu všeho, bojovým poplachem mezi 02,00 a 04,00 počínaje a kontrolou čistoty kuchyňských kotlů zespodu konče
Vojenská gymnázia bych charakterizoval částí skladby pochodu SNB: "veden život po vojensku, daleko od domova"
Jsem ale pánové rád, že jste zavzpomínali a povyprávěli nám o časech dávno minulých, jako s našim nejmenovaným sousedem zahrádkářem. Miluji tyto diskuse
Citace - bitaxe :
Šimone popsat vojenské školství by bylo opravdu záslužné, zkus to, zdá se že "lektorů" bys měl dost
Potřeboval bych, aby den měl 25 hodin
Ale nevím, nevím jak to dopadne, protože psát o něčem, o čem nic nevím, asi nebude to pravé ořechové...
Citace - buko1 :
PAKO - Plný Autobus Kontrolných Orgánov, príp. APG - Autobus Plný Gúm. Momentálne je organizácia podobných aktivít jednou z mojich funkčných povinností....
dúfam že nie kontrola kotlov zospodu ..... To si robím srandu Buko Počas maródky si musím nejako ventilovať
Je to prostě dost složité na to aby se to dalo mapovat bez pořádných podkladů - ovšem iniciativě se nebráním a klidně přidám svoje osobní zkušenosti a vědomosti.
standardní záklaďáci - 24 + 3 = 27 měsíců
absolventi - 5 + 12 + 8 = 25 měsíců, ale ne všichni tím prošli, v osmdesátých letech již nebyly na velká cvičení peníze (hlavně na refundace platů záložkám)
Většina absolventů sloužila jako velitelé čet, výkonní praporčíci rot, zástupci velitelů rot pro věci politické, technici rot a vyšší specialisté, přičemž nahrazovali hlavně praporčíky, kterých bylo v osmdesátých letech pouze 15% stavu. To vzniklo právě proto, že fakticky všichni absolventi vojenských gymnázií byli hnáni na vysoké školy, neboť důstojníci zoufale chyběli. V osmdesátých letech čerství absolventi vojenských vysokých škol ani nesloužili jako velitelé čet (předpoklad minimálně 15 měsíců) a šli hned na funkce zástupců velitelů rot nebo jako personál vyšších velitelství. Ještě koncem sedmdesátých let měla každá rota v čele 1. čety vojáka z povolání, od poloviny osmdesátých let šli špagáti i do funkcí velitelů rot. Osobně jsem to zažil jako velitel samostatné čety samostatného praporu s pravomocí a povinnostmi velitele roty. Plná odpovědnost za jednotku, celé plánování měsíce, rozvrhy týdne, jednou měsíčně pomocník dévéťáka nebo dozorčího posádky, pravomoc 3 dny natvrdo, plánování vycházek, dovolených, opušťáků, převzetí veškeré tabulkové techniky a zbraní.
Pár kluků, co byli u bigošů a postihlo je to, tak se mohli zbláznit, protože měli ještě navíc velení rotě na cvičení, asi polovina z nich to nezvládla a byli sundáni přímo v terénu. Ještěže měli jednu hvězdu, takže je nikdo nemohl degradovat nebo zavřít. Přitom ve standardní armádě velí rotě kapitán, tedy důstojník s pětiletou praxí ve věku 30 let. U nás to byl kluk půl roku po škole, 25 let. Ani se nelze divit, že ta armáda šla v podstatě do želé.
Od roku 1982 nepřesáhla naplněnost vojenských vysokých škol 60 % plánovaných tabulek a každý důstojník či praporčík, který mohl, tak se ulil na vyšší velitelství (divize, armáda, okruh), do škol či na MNO a GŠ. V motostřeleckých rotách byl stabilně pouze jeden důstojník a žádný praporčík, přitom tabulkově tam mělo být šest důstojníků (velitel, politruk, technik, 3 velitelé čet) a dva praporčíci (výkoňák a zbrojíř), takže fakticky veškerý výcvik a služba visela na špagátech. Nelze se divit, že úroveň armády šla rapidně dolů a vše se filmovalo úděsným stylem.
absolventů na funkci velitele čety bylo vcelku slušné to bych tak zle neviděl, neb to byli vzdělaní mladí lidé. NO a moje překvapení po převratu,když jsem se dostal k hovoru např. s vojáky západních armád,ejhle i oni měli PŠM, i oni se učili ideologické žvásty. Je to život pánové, je to jen život. Oni se báli nás, my se báli zase jejich vojska.Oni věděli co který nás vyšší důstojník pije a my zase věděli i to, jaké trenýrky nosí generál Chalupa(velitel německého sboru)Dnes si i tom naštěstí a díky Gorbymu můžeme povídat.Ale jistě já to zjednodušuji,a možná vidím jen úzký okruh,kde jsem měl možnost působit. Ale i když to ke konci byla armáda tak jak popisuje Dr., Fidler, byla to naše ARMÁDA.Jak se říká, je to parchant,ale je to náš parchant
Citace - Dav :
A všem jste proboha jezdili na LVS ????? A myslím, že mimimálně do š.r. 1988-89 jste někam jezdit museli - což mi opět připomnělo chybí tu jeden rozdíl tzv. LVS a neb Letní výcvikové soustředění v rozsahu 14 dnů, probíhající na začátku července.
presne v tom čo som spomínal ale sako sme vymenili za skvelú bundokošelu vz. 63
Žáci VGJŽ nebo VG SNP vojáky v činné službe zcela jistě nebyli, neměli tedy ani vojenskou hodnost - zdravili hodností vyššího? Ano...
Na LVS moji spolužáci také vzpomínali a pobyt na VVP v "třiašedesátkách" (byť třeba s rozhalenkou nebo v bundokošili) je docela divočina... Prostě se mi to nezdá. Někde jsem viděl fotky žáků VG v oděvu vz. 60...
Citace - palič :
Mne spíš napadla jiná věc, pánové. Život byl "vojensky organizován", měli jste vycházkové knížky, jak to vlastně bylo se vzdáváním cti (lidově zdravením, salutováním)? Tato forma pozdravu je vyhrazena pouze příslušníkům ozbrojených sil a některých ozbrojených (potažmo i neozbrojených) bezpečnostních složek.
Žáci VGJŽ nebo VG SNP vojáky v činné službe zcela jistě nebyli, neměli tedy ani vojenskou hodnost - zdravili hodností vyššího? Ano...
To bylo tak žáci vojáky nebyli, ale vojenské předpisy se na ně vztahovali -samozřejmě že to že nejsou vojáci se před nimi tak trochu tajilo.
Citace - palič :
Mne spíš napadla jiná věc, pánové. Život byl "vojensky organizován", měli jste vycházkové knížky, jak to vlastně bylo se vzdáváním cti (lidově zdravením, salutováním)?
Na LVS moji spolužáci také vzpomínali a pobyt na VVP v "třiašedesátkách" (byť třeba s rozhalenkou nebo v bundokošili) je docela divočina... Prostě se mi to nezdá. Někde jsem viděl fotky žáků VG v oděvu vz. 60...
ešte by som niekde vyhrabal fotky LVS Čalovo v bundoškách a 63 z toho skvelého materiálu...
prvé dva ročníky LVS bola celkom sranda - skôr pioniersky tábor - turistika a.p.
v treťom ročníku sa to pritvrdilo a ako myslím jediný ročník zo školy sme vyrazili na Lešť miesto do Ozoroviec, do práve vtedy dokončeného ZT Slávia... po jazde na BVP a tankoch tam vtedy dislokovanej CGV sa mnoho mojich spolužiakov rozhodlo pre štúdium na 1 a 2 fakulte VVŠ PV bez nátlaku .... mňa táto atrakcia obišla pretože som bol určený za zásluhy ako smena do kuchyne - preto som si zvolil 3 fakultu
ad zdravenie : ako bolo spomínané naši velitelia nás nútili zdraviť sa medzi sebou ale tieto nátlakové akcie nemali veľký úspech ani trvanie.... samozrejme bolo vecou mazáckej cti sa pokúsiť nepozdraviť čo najväčšiu hodnosť....
jsem rád, že tato diskuse opět ožila.
Nicméně bych některého zdatného diskutujícího požádal, aby sestavil seznam používaných zkratek - pro mě je to španělská vesnice...
Dále bych požádal: Hovoříte-li o stejnokrojích, vkládejte i obrázky, anebo odkazy
Ne, nejsem drzý
Citace - altmann :
Dobře,ale nesmíte se smát nahlas. Jen tak na půl úst. Na jedné fotografii,ten se šňurami je Altmann, když byl ještě Jungmann a na další ve 3. Jáhru, vidíte,že i uniformy odpovádají. Pro ty hodně mladé, je to již po druhé světové válce!
Děkuji pane kolego
Na přijímačkách se nás sešlo okolo 600, brali 150, ročník = rota s velitelem ( pplk. Makas, výkonný praporčík nadpraporčík Merta ). 1. a 2. četa z osmých tříd, 3., 4. a 5. z devítek. Četa = třída po 30 žácích.
Babičky, když mě viděly v prváku, tak mě litovaly se slovy : Tak malej a už ho vzali na vojnu, chudáček
Odpad byl velký, já byl ve druhé četě a po 2 letech nás zbylo ze 30 čtrnáct a do třeťáku už jsme nastupovali rozkulačeni do ostatních čet. A dokonce po nás nezbylo ani číslo, v duchu nejlepších vojenských tradic, když se rozpouštěly "zlobivé" pluky. Tak zbyla v ročníku 1., 3., 4. a 5. četa. A ve čtvrťáku o našem ročníku Náčelní školy prohlásil : Když potkám čtvrťáka. mám sto chutí mu dát facku, protože buď něco udělal, nebo se k něčemu chystá.
Školní holič byl kotelník, nazývaný Šamšula.
"Ten Šamšula všechno spraví,
brzo budeš holohlavý,
jako to koleno."
( na melodii Dům holubí ) Znáš ten dům nad Mor Třebovou, ve štítu znak gymplu má. Tam lkaj stovky chlapců, chlapců zelenejch a tam jsem skejs i já. Těm chlapcům ubohejm dal jejich s... tři pětky žoldu na měsíc, ....( celé to už přesně neznám, pohledám a uveřejním v dalším článku ).
Měli jsme Propustkové knížky jako VZS ( mám ji schovanou doma ), s tím rozdílem, že na obalu bylo červené razítko Ž 2 cm vysoké z písmenkové abecedy a razítko VGJŽ. Uvnitř v kolonce hodnost bylo uvedeno žák. Na výcvik do terénu ( taktika a střelby ) jsme měli šedesátky.
Jinak zbytek doplním později, někde už jsem o mém VG psal, tak abych se neopakoval. Mám i fotky. Ale nevím jak je vložit
http://www.dokucs.cz/televizni-program/?2010-03-4
Zažiť v 14-tich vojenský život môže teda byť pekné prekvapko ( výhoda pre toho, kto mal za sebou niekoľko sezon v letných pionierskych taboroch ).
Môžem potvrdiť ako tu už bolo spomenuté, vyskytovali sa tam aj patologické javy a na výber sa už vtedy asi taktiež nekládol veľký dôraz, asi aby naplnili stavy, možno preto sme boli posledným ročníkom ( dostalo sa tam aj zopár psychošov ) šťastie pre nás čo sme sa dostali do demänovej, v dolnom C-čku sa vraj diali iné zverstvá ( z miernym nadnesením abhu ghraib v praxi, chlapec to skončil pod kolesami vlaku ).
Horšie by bolo narukovať už len v siera leone.
Je zaujímavé, že tú "najhoršiu" čatu ( česť vínimkám ) dostala žena, veliteľka - najskôr pre psychologický faktor.
Veľké pozitívum vojenskej školy, čím ťažšie podmienky, tým viac nás to stmelilo ako partiu, ukázalo sa kto má aký charakter, a aj na tie dobré zážitky sa nedá zabudnúť. Veľmi príjemným oživením vojenského stereotypu boli práve cvičenia v terene, pochodzky po okolí, orientácia v teréne, splav váhu, vykopať svoj prvý okop, položiť svoju prvú protitankovú mínu, poprvýkrát držať v ruke sapík.
Vojenská škola je vysoko učinná príprava do života ( ale je to určite individualne )
Aj v dnešnej dobe sú pre mládež nepochybne vhodnou alternativou skautské odiely.
rapidshare.com
www.voptrencin.sk