Hasičský automobil DA-8 na podvozku Tatra 805
slouží k přepravě hasičského družstva s příslušným nářadím k požáru. Zástavbu hasičského vybavení valníkové nástavby pravděpodobně prováděl národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě, resp. Továrny na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto (THZ n. p. se staly v r. 1962 jeho součástí).
Vznikaly v polovině šedesátých let, kdy byly z výzbroje ČSLA vyřazovány Tatry 805 ve valníkovém provedení a určité množství se jich dostalo do civilního sektoru, kde posloužily mj. k výrobě řady účelových nástaveb. Tak začali, zejména vesničtí dobrovolní hasiči, dostávat hasičské automobily Tatra 805 ve valníkovém provedení.
Kabina řidiče a velitele:
Řidič a velitel sedí na dvou samostatných sedadlech (mezi nimi je kryt motoru), jejichž sedák a opěrák jsou čalouněné. Na pravé straně sedadla je typový štítek, pod sedadlem řidiče je uloženo nářadí pro opravu automobilu a baterie s vyvedenou zásuvkou pro nabíjení. Přední skla kabiny jsou opatřena dvěma stěrači. Na pravých dveřích je brašna na doklady formátu A4. V kabině je umístěn tetrachlorový hasicí přístroj T 2,5. Vně kabiny jsou na předním okraji střechy dva dodatkové výstražné světlomety s červenými skly. Na pravé straně je umístěn přenosný světlomet s příslušnou zásuvkou, slouží k osvětlení místa zásahu. Dopravní vůz je opatřen požární výstražnou houkačkou.
Valníková nástavba:
Valníková nástavba má zvýšené plné bočnice, které zároveň slouží jako opěradlo lavic pro hasičské družstvo. To sedí na podélných dřevěných lavicích, jejich spodní část slouží jako úložný prostor pro hasičské vybavení. Přístupné je po odklopení spodní bočnice valníkové nástavby. V levé části, za kabinou řidiče je ve valníkové nástavbě prostor pro uložení stříkačky PS-8 (Přenosná stříkačka 8). Přístupná je zvýšenou odklopnou částí bočnice, ta je opatřena zvenku podpěrou a zevnitř lyžinami, které usnadňují vysunutí a zasunutí stříkačky PS-8. Součástí výbavy vozu jsou také skládací nosítka.
Na zadní části rámu podvozku je závěs pro přívěs a DA-8 mohl sloužit jako tažné vozidlo přívěsnou požární stříkačku (PPS-8),(PPS-12), případně DS-12 nebo DS-16 (Dvoukolová stříkačka 12 nebo Dvoukolová stříkačka 16).
Základní rozměry a výkony odpovídají provedení Tatra 805 s valníkovou nástavbou.
Vysvětlení označení:
- DA: Dopravní automobil
- 8: Výkon čerpadla převážené přenosné stříkačky PS 8 800 l/min
Poznámka k označení DA-8:
Podle dalšího výkladu označení DA-8 znamenalo Dopravní automobil pro osm členů požárního družstva. Převážené přenosné stříkačky PS 8 byly později nahrazeny moderněší a výkonnější PS 12, ale označení vozidla zůstalo v praxi beze změny.
Označení DA-8 bylo používáno také u skříňových hasičských automobilů na podvozku Avia 30, resp. Avia 31.
Aby situace byla ještě komplikovanější, v padesátých letech byly vyráběny hasičské automobily DVS-8, jejich základem byl automobil Tatra 805 s nízkou skříňovou karoserií.
Později byla kategorie DV (Dopravní vůz/vozidlo), resp. DVS změněna na kategorii DA a označení obou verzí hasičských automobilů na podvozku Tatra 805 bylo DA-8. Z tohoto důvodu řada jednotek Sboru dobrovolných hasičů (SDH) uvádí u své, dnes již historické techniky, označení DA-8.
Pro rozlišení obou verzí je proto pro hasičskou Tatru 805 se skříňovou nástavbou použito označení DVS-8 a pro Tatru 805 ve valníkovém provedení DA-8.
Autor uvítá informace a fotografie o jejich službě v ČSLA a jakékoli upřesnění označování hasičských automobilů (Příslušná nařízení vč. dat o jednotném názvosloví).
Zdroj:
http://www.hasicina.unas.cz/DA_kacena.htm
www.ihasici.cz
slouží k přepravě hasičského družstva s příslušným nářadím k požáru. Zástavbu hasičského vybavení valníkové nástavby pravděpodobně prováděl národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě, resp. Továrny na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto (THZ n. p. se staly v r. 1962 jeho součástí).
Vznikaly v polovině šedesátých let, kdy byly z výzbroje ČSLA vyřazovány Tatry 805 ve valníkovém provedení a určité množství se jich dostalo do civilního sektoru, kde posloužily mj. k výrobě řady účelových nástaveb. Tak začali, zejména vesničtí dobrovolní hasiči, dostávat hasičské automobily Tatra 805 ve valníkovém provedení.
Kabina řidiče a velitele:
Řidič a velitel sedí na dvou samostatných sedadlech (mezi nimi je kryt motoru), jejichž sedák a opěrák jsou čalouněné. Na pravé straně sedadla je typový štítek, pod sedadlem řidiče je uloženo nářadí pro opravu automobilu a baterie s vyvedenou zásuvkou pro nabíjení. Přední skla kabiny jsou opatřena dvěma stěrači. Na pravých dveřích je brašna na doklady formátu A4. V kabině je umístěn tetrachlorový hasicí přístroj T 2,5. Vně kabiny jsou na předním okraji střechy dva dodatkové výstražné světlomety s červenými skly. Na pravé straně je umístěn přenosný světlomet s příslušnou zásuvkou, slouží k osvětlení místa zásahu. Dopravní vůz je opatřen požární výstražnou houkačkou.
Valníková nástavba:
Valníková nástavba má zvýšené plné bočnice, které zároveň slouží jako opěradlo lavic pro hasičské družstvo. To sedí na podélných dřevěných lavicích, jejich spodní část slouží jako úložný prostor pro hasičské vybavení. Přístupné je po odklopení spodní bočnice valníkové nástavby. V levé části, za kabinou řidiče je ve valníkové nástavbě prostor pro uložení stříkačky PS-8 (Přenosná stříkačka 8). Přístupná je zvýšenou odklopnou částí bočnice, ta je opatřena zvenku podpěrou a zevnitř lyžinami, které usnadňují vysunutí a zasunutí stříkačky PS-8. Součástí výbavy vozu jsou také skládací nosítka.
Na zadní části rámu podvozku je závěs pro přívěs a DA-8 mohl sloužit jako tažné vozidlo přívěsnou požární stříkačku (PPS-8),(PPS-12), případně DS-12 nebo DS-16 (Dvoukolová stříkačka 12 nebo Dvoukolová stříkačka 16).
Základní rozměry a výkony odpovídají provedení Tatra 805 s valníkovou nástavbou.
Vysvětlení označení:
- DA: Dopravní automobil
- 8: Výkon čerpadla převážené přenosné stříkačky PS 8 800 l/min
Poznámka k označení DA-8:
Podle dalšího výkladu označení DA-8 znamenalo Dopravní automobil pro osm členů požárního družstva. Převážené přenosné stříkačky PS 8 byly později nahrazeny moderněší a výkonnější PS 12, ale označení vozidla zůstalo v praxi beze změny.
Označení DA-8 bylo používáno také u skříňových hasičských automobilů na podvozku Avia 30, resp. Avia 31.
Aby situace byla ještě komplikovanější, v padesátých letech byly vyráběny hasičské automobily DVS-8, jejich základem byl automobil Tatra 805 s nízkou skříňovou karoserií.
Později byla kategorie DV (Dopravní vůz/vozidlo), resp. DVS změněna na kategorii DA a označení obou verzí hasičských automobilů na podvozku Tatra 805 bylo DA-8. Z tohoto důvodu řada jednotek Sboru dobrovolných hasičů (SDH) uvádí u své, dnes již historické techniky, označení DA-8.
Pro rozlišení obou verzí je proto pro hasičskou Tatru 805 se skříňovou nástavbou použito označení DVS-8 a pro Tatru 805 ve valníkovém provedení DA-8.
Autor uvítá informace a fotografie o jejich službě v ČSLA a jakékoli upřesnění označování hasičských automobilů (Příslušná nařízení vč. dat o jednotném názvosloví).
Zdroj:
http://www.hasicina.unas.cz/DA_kacena.htm
www.ihasici.cz