Letecká esa 1. sv. války - Oswald Boelcke

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 22.190

Oswald Boelcke

1891 – 1916

Oswald Boelce byl legendou své doby. Byl průkopníkem taktiky leteckých soubojů, zastáncem létání ve formacích a otcem německých vzdušnch sil. Po Pruské kadatní škole strávil několik let jako důstojníktelegrafního praporu, než byl v červnu 1914 převelen k letectvu. Od mobilizace do února 1915 létal Bolece ne neozbrojených průzkuných letadlech u Feldflieger Abteilung 13 se svým bratrem Wilhelmem jako pozorovatelem, ten byl později po stíznostech ostatních důstojníků převelen pryč.

Reklama

Svého prvního vítězství dosáhl při pilotování LVG C 1 v 62. Flieger Abteilung. Díky své agresivitě ve vzduchu byl Boelcke jedním ze dvou pilotů, vybraných k létání na nových jednoplošnících Fokker, tím druhým byl jeho kamarád Max Immelmann. Boelckeho kariora roku 1915 prudce stoupala a seznam jeho vítězství se rozrůstal. V přátelském soutěžení s Immelmanem dosáhl 9 vítězství a ve stejný den jako kamarád May získal Pour le Merité. (esa Německa).

Byl prvním kdo poukazoval na použití letadel jako útočných zbraní, tak jak je využívali Spojenci. Při společných letech s Immelmanem zjistil, že stíhací letadla lze efektivněji než jednotlivě využít ve skupinách a to byl počátek stíhacího létání ve formacích.

Po setkání s císařem získal podporu a Boelcke rychle zorganizoval Jagdstaffeln, stíhací eskadry jednomístných letadel, jejichž úkolem bylo chránit průzkuné Fliegerabteilungen a vypátrat a zničit nepřátelská letadla.

Každá Jasta měla mít původně 6 letadel, později ve válce jich ale bylo až 21. Potom, v září 1916 publikoval Boelcke eficiální doktrínu německých vzdušných sil, první, kodifikované předpisy, pro stíhací piloty, které kdy byly napsány.

Boleckeho pravidla:

  • Před útokem se snaž získat výhodu, pokud je to možné, měj slunce za zády.
  • Pokud jsi útok začal, vždy jej dokonči.
  • Střílej jen z blízka a pokud nepřítele vidíš.
  • Z protivníka nikdy nespouštěj oči a nikdy se nenech oklamat lstí nebo úhybným manévrem
  • Přijakémkoli druhu útoku je vždy důležité zaútočit zezadu
  • Pokud se na tebe nepřítel vrhne střehmlav, nesnaž se eho útoku uniknout, ale snaž se jej potkat ve vstřícném letu.
  • Pokud jsi za nepřátelskými liniemi, nikdy nezapoměň ústupovou cestu.
  • Z principu útoč ve skupinách po čtyřech nebo šesti. Když se boj změní v několik jednotlivých soubojů, dbej na to, aby vás několik neútočilo na stejného protivníka.

Dnes je to jasné, v roce 1916 to bylo umělecké dílo leteckého válčení. Na podzim roku 1916 převzal velení Jasty 2, první eskadry, vybavené pouze stíhacími letadly. Osobně si vybral letce, z nichž se nejslavnějším ukázal Manred von Richthofen. Během dovu měsíců dvacetkrát skoroval a zdvojnásobil počet svých vítězství na 40. množství startů – až sedm denně si vybralo svou daň na únavě.

28. října 1916 se srazil Boelcke se strojem který pilotoval Erwin Bohme. Boelckeho smrt zaplnila Německo smutkem. Jeho eskadra byla císařským dekretem přejmenována na Jasta Boelcke.„Budu Boelcke“ byl bojový pokřik pro generaci mladých německých jinochů. Jak o svém mentorovi řekl Richthofen: „Já jsem jen bojující pilot, ale Boelcke byl hrdina.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více